Dijksma pakt tekort schoolleiders harder aan

Staatssecretaris Dijksma van Onderwijs verdubbelt het budget voor het wegwerken van het tekort aan schoolleiders.

Twee subsidieregelingen om meer en betere schoolleiders op te leiden worden verruimd om tegemoet te komen aan de grote vraag. De verwachte instroom van nieuwe schoolleiders is daarmee ongeveer gelijk aan het aantal vacatures voor schoolleiders.

Het gaat om de regeling "Ontwikkelingstrajecten Schoolleiders" en "Opbrengstbericht Leiderschap". De afgelopen tijd konden schoolbesturen voor beide regelingen intekenen. De aanvragen overstegen ruimschoots het beschikbare budget. Omdat het merendeel van de aanvragen van voldoende kwaliteit was, heeft Dijksma besloten geld uit de enveloppe leermiddelen in te zetten om het grootste deel van de aanvragen te honoreren. Dijksma verhoogt het budget voor beide regelingen nu van 4,7 miljoen naar ruim 9 miljoen euro. "Het schoolleidertekort heeft een negatieve invloed op de onderwijskwaliteit van scholen. Door deze extra investering in het ontwikkelingstraject van schoolleiders kan het schoolleidertekort goeddeels worden weggewerkt. Dat is zeer belangrijk voor het onderwijs, want goede schoolleiders zijn van groot belang voor het realiseren van goede kwaliteit in de scholen", aldus Dijksma.

De stimuleringsregeling "Ontwikkelingstrajecten schoolleiders" is erop gericht extra instroom te genereren van kwalitatief hoogwaardige schoolleiders en het stimuleren van besturen om te investeren in toekomstige schoolleiders. Deelnemende besturen bieden samen een opleidingstraject aan voor toekomstige schoolleiders, gekoppeld aan een baangarantie. Het gaat om een tweejarig traject met scholing, on-the-job training en coaching. De stimuleringsregeling "Opbrengstgericht Leiderschap" versterkt het resultaatgericht werken binnen een schoolorganisatie. Deelnemers stellen een plan op met prestatieafspraken om de verdeling van verantwoordelijkheden binnen een schoolorganisatie juist in te richten. De focus hierbij ligt op de samenhang tussen kwaliteitsbeleid, personeelsbeleid en scholingsbeleid en het verspreiden van kennis over succesvolle aanpakken.