1165die-bijlage.doc

Verslag Ecofin Raad (begroting) van 13 juli 2007

1. Conciliatie met het Europees Parlement

Op 13 juli kwam de Ecofin Raad (begroting) bijeen ter bespreking van de ontwerpbegroting voor 2008. Voorafgaand aan de eerste lezing van de begroting door de Raad is traditiegetrouw een delegatie van de begrotingscommissie van het Europees Parlement (EP) ontvangen. De inhoudelijke discussie over de ontwerpbegroting 2008 beperkte zich vooral tot het uitwisselen van wederzijdse standpunten, bijvoorbeeld over de middelen voor Kosovo en de Palestijnse gebieden, het budget voor onderzoek, de administratieve uitgaven en de betalingskredieten.

Met het Europees Parlement werd overeenstemming bereikt over een vijftal verklaringen. Het betroffen verklaringen over:

  1. Structuur- en cohesiefondsen en rurale ontwikkeling 2007 – 2013: een oproep tot snellere aanname en betere monitoring van de programma’s;

  2. Personeelsbeleid in relatie tot de uitbreidingen van de EU in 2004 en 2007: een oproep tot betere monitoring. Hierbij wordt onder andere de zorg uitgesproken over het relatief lage aantal personen uit de EU-12 in managementfuncties;

  3. Toegewezen ontvangsten (‘assigend/earmarked revenue’): de Commissie wordt opgeroepen tot meer transparantie;

  4. Gedecentraliseerde agentschappen (de ‘reguliere’ agentschappen): de agentschappen worden opgeroepen tot een efficiëntere inzet en betere verantwoording van de middelen die hun ter beschikking worden gesteld;

  5. Uitvoerende agentschappen: de oprichting van eventuele nieuwe agentschappen dient enkel te gebeuren als er een gedegen financiële onderbouwing is die onder andere duidelijk maakt dat de administratieve uitgaven ten behoeve van het programma niet onnodig toenemen.

2. Eerste lezing door de Raad van het Voorontwerp van de Begroting 2008 en vaststelling van de ontwerpbegroting 2008

De Raad heeft in eerste lezing met ruime gekwalificeerde meerderheid de ontwerpbegroting voor 2008 vastgesteld. De ontwerpbegroting 2008 wordt nu aangeboden aan het Europees Parlement voor eerste lezing. De tweede lezing van de begroting 2008 door de Raad zal op 23 november 2007 plaatsvinden.

Nederland heeft ingestemd met het voorliggende compromispakket. Wel heeft Nederland opgemerkt dat het betalingsniveau nog steeds aan de hoge kant wordt ingeschat, gezien de mate van onderbesteding in 2007. Hierin werd Nederland gesteund door Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Tevens heeft Nederland aandacht gevraagd voor het belang van het beperken van de groei van de administratieve uitgaven en het belang van een versterkte interne controle door de lidstaten op EU-uitgaven.

Op totaalniveau zijn de resultaten van het bereikte compromis dat er voor 2008 € 128,4 miljard aan vastleggingskredienten beschikbaar is (1,44% stijging ten opzichte van begroting 2007). De betalingskredieten bedragen in het compromisvoorstel € 119,4 miljard. Dit is een stijging van 3,4% ten opzichte van 2007. De totale marges onder de Financiële Perspectieven voor 2008 zijn hiermee € 3,9 miljard aan vastleggingskredieten en € 10,3 miljard aan betalingskredieten. Het totaal aan betalingskredieten komt overeen met 0,95 procent van het EU-BNI (Bruto Nationaal Inkomen).

Voornaamste wijzigingen ten opzichte van het VOB 2008 van de Commissie:

Categorie

1 ste Lezing

Verschil met VOB 2008 (in mln Euro)

Verschil met Begroting 2007 (%)

Marge (in mln Euro)

Categorie 1

56.382,0

-266,4

+3,73%

354,0

1a. Concurrentievermogen1

9.504,0

-266,4

+7,18%

343,0

1b. Cohesie

46.877,9

0

+3,06%

11,0

Categorie 2

55.722,7

-533.2

-0,94%

3.077,3

Incl. directe steun en GLB2

41.949,0

3.005,0

Categorie 3

1.270,7

-18,9

-0,06%

91,3

3a. Vrijheid, veiligheid en recht

686,7

-4,3

+10,08%

60,3

3b. Burgerschap

583,9

-14,6

-9,83%

31,0

Categorie 4 3

7.129,0

+217,6

+4,74%

112,2

Noodfonds

239,2

+2,00%

Categorie 5 4

7.190,2

-96,2

+3,57%

266,8

Categorie 6

206,6

0

-53,53%

0,4

Totaal Vastleggingskredieten

128.401,2

-717,0

+1,44%

3.902,0

Totaal Betalingskredieten

119.410,3

-2.122,8

+3,39%

10.300,0

1)

de marge voor Categorie 1a laat de middelen voor het Globaliseringsfonds (500 mln) buiten beschouwing

2)

na transfer vanwege modulatie naar plattelandsontwikkeling en suikerhervorming

3)

de marge voor 2007 voor Categorie 4 laat de middelen voor de noodhulpreserve buiten beschouwing (€ 234,5 mln in 2007, € 239,2 mln in 2008)

4)

er is € 77 mln voor de pensioenen buiten beschouwing gelaten