Digitale televisie neemt hoge vlucht

Het aantal huishoudens met digitale televisie is gestegen naar 3,9 miljoen. Medio 2007 waren er nog 2,7 miljoen huishoudens met digitale televisie. Dit blijkt uit het TNO-rapport Marktrapportage Elektronische Communicatie (MEC) dat driejaarlijks in opdracht van het ministerie van Economische Zaken gemaakt wordt.

De meeste mensen ontvangen digitale televisie via de kabel. Maar het aantal kijkers dat digitale televisie ontvangt via de ether en internet groeit volgens het onderzoek ook snel. Sinds 2006 is digitale televisie via de ether gegroeid met 54 procent en via internet met 28 procent

Volgens staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) komt er de laatste tijd meer keuze voor de consument als het gaat om televisie kijken. "Dat stimuleert innovatie en levert de consument uiteindelijke een betere prijs-kwaliteit verhouding op. Om de concurrentie op telecomgebied verder te stimuleren hebben we het per 1 juli 2009 ook mogelijk gemaakt dat je telecomcontracten makkelijker kunt opzeggen na de eerste periode. Als je aanbieder je niet bevalt kun je nu dus eenvoudiger overstappen naar een betere of goedkopere aanbieder. Daarnaast zijn er maatregelen genomen om in de nabije toekomst concurrentie op de kabel mogelijk te maken waardoor, waardoor waarschijnlijk de keuzemogelijkheden voor de consument nog verder zullen toenemen," aldus Heemskerk in een reactie op het onderzoek.

Het rapport laat verder een aantal opvallende ontwikkelingen zien. Zo ligt het aantal mobiele telefonie-aansluitingen in Nederland met 20 miljoen hoger dan het aantal inwoners. Een groeiend deel van de omzet van mobiele telefonie-aanbieders wordt niet langer gegenereerd uit spraak maar uit de afhandeling van dataverkeer. Met name de opkomst van nieuwe, gebruiksvriendelijke smart phones ( zoals de Iphone van Apple) speelt hierbij een belangrijke rol.

Verder laat het onderzoek zien dat Breedband internet via DSL en kabel de meest gebruikte vormen van internettoegang zijn in Nederland. 86 procent van de Nederlandse huishoudens heeft ook toegang tot internet. Andere opvallende zaken uit het onderzoek zijn de relatief hoge tarieven voor vaste telefonie voor particulieren in Nederland. Hier staat tegenover dat de zakelijke tarieven op een gemiddeld niveau liggen en dat de tarieven voor mobiele telefonie voor een gemiddelde gebruiker in Nederland (KPN) het laagst liggen internationaal gezien. Verder valt op dat Nederlanders meer online winkelen en meer gebruik maken van sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn.