Nederlands Canadees-silent partnership voor onderwijs in Nicaragua

Nederland gaat in de periode tot 2012 EUR 34 miljoen bijdragen aan de uitvoering van het Nationaal Onderwijsplan van Nicaragua (2001-2015). Ons land, dat zelf niet met Nicaragua samenwerkt op het gebied van onderwijs, doet dit via het Canadese overheidsbureau voor internationale ontwikkeling CIDA, dat al sinds 2005 berokken is bij de Nicaraguaanse onderwijssector.

Canada heeft samen met Denemarken een steunprogramma voor het onderwijs in het leven geroepen en werkt direct samen met het Nicaraguaanse ministerie van onderwijs. Nederland stelt hiervoor als ‘silent partner’ geld beschikbaar. Silent Partnerships, waarin één donor optreedt als de ‘actieve’ partner en de andere donor zijn bijdrage toevoegt aan het geldkanaal van de actieve partner, vormen een belangrijke bijdrage aan coördinatie en harmonisatie van de internationale hulp.

De deelname van Nederland aan het steunfonds is op 6 maart bekend gemaakt tijdens een bijeenkomst in de Nicarugaanse hoofdstad Managua in het bijzijn van president Daniel Ortega, minister van onderwijs Miguel De Castilla en vertegenwoordigers van Nederland, Canada en Denemarken. Het doel van het steunprogramma is meer kinderen naar het primair onderwijs te krijgen, de kwaliteit en relevantie van het onderwijs te verbeteren en de capaciteit van het onderwijsstelsel te versterken. Met de Nederlandse bijdrage is het steunfonds voor de komende jaren vergroot tot US$ 70 miljoen.

Nicaragua behoort in de regio Midden-Amerika tot de landen met de minste kinderen op school. Slechts 40 van de 100 kinderen die aan het basisonderwijs beginnen maken dit ook in zes jaar tijd af. Slechts 20 van hen doorlopen ook het secundair onderwijs. De eerste resultaten van de steun aan het Nicaraguaanse onderwijs worden inmiddels zichtbaar. De planningscapaciteit van het ministerie van Onderwijs, lerarenopleidingen en tekstboeken zijn verbeterd terwijl ook al scholen zijn opgeknapt en kinderen onderwijs volgen via voorzieningen voor ‘leren op afstand’.