Zestien landen ondertekenen VN-verdrag Rotterdam Rules

Vanmorgen spraken vijftien landen zich in Rotterdam officieel uit vóór het nieuwe VN-verdrag Rotterdam Rules. De landen plaatsten hun handtekening onder het verdrag dat de rechten en plichten bij zeevervoer van goederen beschrijft. Aan het einde van de dag zette ook Frankrijk een handtekening.

Belangrijke maritieme landen zoals de Verenigde Staten, Griekenland, Noorwegen en Nederland behoren tot de ondertekenaars. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat ondertekende namens Nederland. Met de Rotterdam Rules komt er meer duidelijkheid over wie, waarvoor, wanneer, waar en tot in welke mate verantwoordelijk en aansprakelijk is met betrekking tot zeevervoer. Het nieuwe verdrag bevordert de internationale handel en leidt tot een besparing van kosten.

In het geval van een gestrand schip of een gestolen of beschadigde lading is in de Rotterdam Rules duidelijk vastgelegd wie gedurende het hele vervoerstraject verantwoordelijk en aansprakelijk is. Daarnaast biedt het verdrag voor het eerst regels voor goederenvervoer over zee én aansluitend vervoer over land. Voorheen waren hier aparte contracten voor nodig. Bovendien legt het verdrag een basis voor de ontwikkeling van e-commerce in het zeevervoer. Hierdoor zal de papieren afhandeling afnemen. De kortere doorlooptijden en kleinere foutenkans besparen kosten.

Eurlings: profijt

Het VN-verdrag is gunstig voor Nederland. Minister Eurlings: "De Rotterdam Rules zullen de wereldhandel een impuls geven, aangezien 80% van de wereldhandel via de zee verloopt. Als overal ter wereld hetzelfde recht geldt, zal dat de internationale handel zeker bevorderen en efficiënter en duidelijker maken. Landen die afhankelijk zijn van buitenlandse handel, zoals Nederland, profiteren hiervan."

Zestien

Naast Nederland, zetten ook Congo, Denemarken, Gabon, Ghana, Griekenland, Guinea, Nigeria, Noorwegen, Polen, Senegal, Spanje, Zwitserland, Togo en de Verenigde Staten van Amerika een handtekening. Vertegenwoordigers van onder andere België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk legden een verklaring af over de voortgang van het consultatieproces in hun land. Later op de dag tekende Frankrijk ook.

Nederland

De Nederlandse delegatie heeft actief bijgedragen aan de totstandkoming van het verdrag. Daarom heeft de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties Nederland gevraagd gastheer te zijn voor de officiële ondertekening van het verdrag. Net als bij het Verdrag van Maastricht zal Rotterdam de komende tientallen jaren wereldwijd genoemd worden als het om afspraken over vervoer van lading via zeehavens gaat. Dit bevestigt de positie van Nederland als innovatief transportland en logistiek centrum en Rotterdam als moderne zeehaven.