Leopard bergingstanks ruimen verongelukte locomotieven

Een Leopard 2 bergingstank, oftewel Buffel, heeft aan het einde van de middag de eerste locomotief van de bij Barendrecht verongelukte goederentreinen onder het A15-viaduct vandaan getrokken.

Sergeant 1 Stephen Douglass is 1 van de militaire bergers van 13 Gemechaniseerde Brigade uit Oirschot. De situatie die hij vanochtend om 8.00 uur aantrof, had nog het meeste weg van een reusachtig mikado van verwrongen treinstaal. “Er lagen 3 treinen helemaal in elkaar verfrommeld, naast elkaar en op elkaar. Als je er 1 weghaalt dan valt die ander. “

Improviseren

Samen met hun civiele bergingscollega’s hebben de militairen een plan bedacht. Hierbij werd hun improvisatievermogen flink op de proef gesteld. Niet alleen lagen de locomotieven precies onder het viaduct, maar ook kon de bergingstank zichzelf niet verankeren. Dit doet een Buffel normaal door zijn dozerblad in de grond te drukken, maar door de aanwezigheid van een grote hoeveelheid kabels in de grond was dit niet mogelijk. Daarom werd besloten om 2 locomotieven aan de Leopard te hangen als tegenwicht.

Nadat vanmiddag de laatste leeggepompte ketelwagon was afgevoerd, werd 1 van de 2 uit Oirschot afkomstige bergingstanks in positie gebracht. Hiervoor werd de 60 ton wegende tank door een enorme kraan op het spoor getild, waar met zware houten balken een plateau tussen de rails was gecreëerd. Korporaal Jaap Priems: “We kunnen het spoor wel oprijden, maar dan rijd je ook de rails nog eens kapot.”

Uniek

De eerste locomotief was nog redelijk bereikbaar. Zodoende kon de Leopard dit treinstel samen met de aanwezige kraan wegtrekken. De militairen spreken van een unieke klus. Douglass: “We zijn er bij gehaald vanwege onze liercapaciteit. Normaal trekken we alleen tanks, dus dit is erg leerzaam.”

Na het afvoeren van dit ruim 80 ton wegende gevaarte zal de Buffel ook proberen de 2 frontaal op elkaar gebotste locs onder het viaduct uit te trekken. Hiervoor worden 2 locomotieven aan de tank gekoppeld. Lukt dit niet, dan staat er een tweede Buffel klaar om bij te springen. Mocht ook dit niet voldoende zijn om de 2 treinstellen, waarvan 1 met een gewicht van 140 ton, te verplaatsen dan worden ze in stukken gesneden. In dit geval loopt de berging ernstige vertraging op.