Antwoorden op kamervragen van Koser Kaya over de voorbereiding op een mogelijke griepepidemie

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

PG-K-U-2.953.938 8 oktober 2009
Geachte Voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Koser Kaya (D66) over de voorbereiding op een mogelijke griepepidemie (2009Z15280).

Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Koser Kaya (D66) over de voorbereiding op een mogelijke griepepidemie (2009Z15280).

Vraag 1

Kunt u aangeven wat uw verwachting is over het aantal mensen dat telefonisch contact zal zoeken met huisartsen(praktijken) voor het stellen van vragen over de verwachte griepepidemie als patiënten vanwege besmettingsgevaar niet naar de praktijken kunnen komen? Kunt u daarbij aangeven welke werkbelasting dit per huisarts(praktijk) betekent?

Antwoord 1

Met behulp van actieve publiekscommunicatie wordt op dit moment de Nederlandse bevolking via vele kanalen ingelicht over de Nieuwe Influenza A (H1N1). Zij krijgen informatie over welke handelingsperspectieven er zijn om de griep bij henzelf en hun gezinsleden te voorkomen en over hoe zij kunnen handelen wanneer zij toch ziek worden van de griep. Ook is er in de huisartsenpraktijken op dit moment folder- en postermateriaal aanwezig met deze preventieve handelingsperspectieven. Daarnaast kunnen zij met hun vragen terecht op de website www.grieppandemie.nl en het informatienummer 0800 1100. Ik verwacht dat deze actieve communicatiewijze veel algemene vragen van mogelijk verontruste burgers nu, maar ook als de griepepidemie zich verder ontwikkelt, wegneemt en dat de huisarts zich dan ook vooral kan richten op de zorgverlening aan risicogroepen die getroffen worden door het griepvirus. Wat de extra capaciteitsbelasting in de tijd op de huisarts zal zijn, kan ik moeilijk inschatten aangezien dit afhankelijk is van de ontwikkeling van de pandemie.

Vraag 2

Hebben Nederlandse huisartsen volgens u voldoende capaciteit om verontruste burgers bij te staan bij het beantwoorden van hun vragen?

Antwoord 2

Huisartsen, huisartsenpraktijken en huisartsenposten hebben zich, net als andere (zorgverlenende) instanties, door middel van het opstellen van plannen en het nemen van maatregelen voorbereid op de grieppandemie. Het betreft hier interne continuïteit, waarbij rekening gehouden wordt met de mogelijkheid dat een deel van het eigen personeel door de griep geveld wordt. Ook wordt rekening gehouden met een tijdelijke toename van de zorgvraag bij de huisarts, omdat meer mensen ziek kunnen worden. Deze voorbereiding, zo is onlangs gebleken uit een onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg dat ik u heb toegezonden (TK-PG/CI-2.955.882), is ook voor de huisartsenposten goed verlopen. Nog niet iedereen is klaar, maar de verwachting is dat medio oktober het overgrote deel van de huisartsenposten goed zijn voorbereid op de grieppandemie. Ik voorzie dan ook, in het licht van de huidige situatie geen problemen.

Vraag 3

Welke functie heeft het informatienummer 0800-1100 volgens u? Moet dit informatienummer ook een rol spelen bij het verminderen van de druk op huisartsen?

Antwoord 3

Het informatienummer 0800-1100 is, net als de website www.grieppandemie.nl , een nuttige bron van informatie voor burgers en bedrijven die vragen hebben in het kader van de grieppandemie. De informatieuitwisseling die via dit telefoonnummer en de website tot stand komt kan zeer zeker een rol spelen om vragen van verontruste mensen weg te nemen. Daarnaast verspreidt de overheid ook algemene publieksinformatie via massamediale campagnes op de televisie en radio en middels de onlangs verspreide huis-aan-huis-folder en posters, waarmee veel voorkomende vragen opgehelderd worden.

Vraag 4

Als burgers vanwege besmettingsgevaar niet naar de praktijk van de huisarts kunnen voor een consult, moeten dan ook geen maatregelen worden getroffen om besmettingsgevaar in apotheken tegen te gaan, daar patiënten daar na een telefonisch consult immers wel hun medicijnen moeten ophalen?

Antwoord 4

In de publieksinformatie over de griep worden mensen er op gewezen om, als zij griep hebben, thuis te blijven. Zij zullen daarom bij voorkeur ook niet zelf de apotheek opzoeken, maar een gezinslid of mantelzorger vragen dit voor hen te doen. Daarnaast hebben apotheken standaard voorzieningen gereed om in die gevallen dat het niet kan of wenselijk is dat mensen zelf op pad gaan om hun recept te verkrijgen, dit kunnen bezorgen.

Elke zorgverlenende partij, net als de huisarts, zal daarnaast maatregelen moeten treffen om het besmettingsgevaar van het eigen personeel, dan wel de mensen waarmee zij werken tegen te gaan. Dit geldt ook voor apotheken. De apotheken is gevraagd in het kader van de voorbereiding op de grieppandemie voorbereidingsplannen te maken waarbij ook aandacht is voor bijvoorbeeld hygiëne- maatregelen om besmettingsgevaar in de apotheek tegen te gaan.