Toespraak staatssecretaris Bijleveld bij de lancering van 14+010

Staatssecretaris Bijleveld neemt het telefoonnummer 14 010 officieel in gebruik. Rotterdammers kunnen dit nummer bellen bij vragen, klachten en meldingen gericht aan de gemeente.

'Dames en heren,

U weet allemaal dat de mening over de overheid de laatste jaren niet onverdeeld gunstig is. Sterker nog, het lijkt wel of wat de overheid ook doet, het nooit goed is.

Is dat erg?

Ja, dat is tamelijk vervelend.

De normale en terechte scepsis van burgers tegenover het gezag worden langzaamaan een zeurderige grondtoon of zelfs een venijnige anti-houding.

Dat zou ons kunnen hinderen in ons werk.

En dat mogen we niet laten gebeuren.

Als werkers in het openbaar bestuur, moeten we vertrouwen hebben in onszelf en in de taak waar we voor staan.

Als we ons zelf vertrouwen, kunnen we de mensen vertrouwen.

Als we onze inwoners vertrouwen, zal het vertrouwen in ons weer groeien.

In de tussentijd weten we wat ons te doen staat:

een zo goed mogelijke – zelfs steeds betere - dienstverlening.

En wat dat betreft ben ik in Rotterdam aan het goede adres.

Daarom ben ik hier.

U staat er om bekend dat u innovatief en gedreven zoekt naar een optimale dienstverlening aan uw burgers.

En vandaag doet u daarbij weer een belangrijke stap. U sluit zich aan bij de eerste 26 gemeenten die het zogenaamde 14+netnummer invoeren.

Op de 14e oktober, op 14-010, kunnen mensen de gemeente Rotterdam met dit nummer -14-010 dus - bellen voor al hun vragen.

De gemeente krijgt hiermee één telefonische ingang en dat helpt enorm.

U heeft het zelf in het verleden waarschijnlijk ook meegemaakt, dat je geen idee had waar je moest zijn voor een antwoord op een vraag.

En dan kon het voorkomen dat je van het kastje naar de muur werd gestuurd. Dat is soms om gek van te worden.

Voor telefonische informatie is dat probleem nu opgelost.

14- 010 zal iedereen in Rotterdam verder kunnen helpen, zoals 14-020 dat kan in Amsterdam en in Den Haag 14-070.

Het gaat met deze verbetering van de dienstverlening natuurlijk om meer dan alleen een nieuw telefoonnummer.

In 2011 moeten alle gemeenten zo’n 14 + nummer hebben en achter het 14+ nummer zit weer een klantcontact centrum voor het gebied waar het netnummer geldt.

Waar we naar toe willen is dat burgers, bedrijven en instellingen in één keer bij de overheid terecht kunnen en dan meteen antwoord krijgen of meteen goed worden doorverbonden. De één loket gedachte.

En die gerichtheid op snelle en onmiddellijke hulp is weer een blijk van het streven om burgers en bedrijven de optimale service te bieden waar ze recht op hebben.

Efficiency, transparantie, snelheid, effectiviteit, dat zijn de begrippen die – als het goed zou zijn – de overheiddienstverlening zouden moeten kenmerken.

Ik weet dat dit niet het beeld is dat van de overheid bestaat.

Ik denk dat de beeldvorming over de dienstverlening beïnvloed wordt door onvrede over de aard en het tempo van besluitvorming.

Maar daarmee word wel onrecht gedaan aan al die overheidsmedewerkers die met grote inzet gaan voor een zo goed mogelijke en correcte behandeling van de burgers.

Dames en heren,

Als we het vandaag moeten doen zonder de felicitaties van de inwoners van Rotterdam dan is dat niet erg. U bent er voor hen en niet omgekeerd.

Maar ik wil u wel graag danken voor uw inzet voor de dienstverlening door de overheid.

En feliciteren met 14-010.'