Cramer sluit overeenkomst met Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Minister Cramer heeft met de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude een overeenkomst gesloten over het project Sugar City.

De minister is met de gemeente overeengekomen dat de beide suikersilo’s een kantorenbestemming van maximaal 65 procent krijgen. Daarnaast wordt een aantal andere kantoorbestemmingen in het plangebied rond de silo’s geschrapt. Sugar City wordt daarbij gezien als een zogenoemde uitzonderingslocatie. Door deze voorgenomen wijzigingen op enkele onderdelen in het bestemmingsplan enerzijds en het aanmerken van Sugar city als uitzonderingslokatie anderzijds wordt recht gedaan aan het Nationale Externe Veiligheidsbeleid. De gemeenteraad van Haarlemmerliede en Spaarnwoude heeft ingestemd met de inhoud van de overeenkomst.

Project Sugar City

Het project Sugar City is een veelomvattend plan, dat voorziet in de herontwikkeling van een voormalig industrieterrein tot kantoren, bedrijvigheid, detailhandel, horeca, jachthaven, megabioscoop en een hotelfunctie, op de locatie van de voormalige suikerfabriek CSM in Halfweg. Zonder de herontwikkeling dreigt dit historische gebied te verrommelen. Onderdeel van de herontwikkeling is de realisering van een station en een verbindende voetgangersbrug naar het gebied. Tevens wordt een fiets-voetgangersbrug vanuit Sugar City naar de kern Zwanenburg gerealiseerd zodat ook het noordelijk deel van de Haarlemmermeer een goede verbinding naar het toekomstige station krijgt. Het CSM-complex ligt in de aanvliegroute van de Zwanenburgbaan en in het invloedsgebied van de Polderbaan van de luchthaven Schiphol. De veiligheidscontour van de Zwanenburgbaan loopt dwars over het plangebied.

Achtergrond

Op 16 december 2008 heeft de gemeenteraad van Haarlemmerliede en Spaarnwoude een bestemmingsplan vastgesteld om het project mogelijk te maken. De Minister van VROM had echter beroep tegen het bestemmingsplan ingesteld omdat naar haar oordeel het op onderdelen strijdig was met het nationale externe veiligheidsbeleid. Een impasse, jarenlange juridische strijd, en verrommeling van het gebied waarin zich veel industrieel erfgoed bevindt en is opgenomen in de Europese Route van het Industrieel Erfgoed dreigde. De essentie van de discussie betrof de concentratie van mensen in het gebied. Deze concentratie dient laag gehouden te worden in verband met potentiële risico’s op vliegtuigongevallen.

In het begin van deze eeuw zijn voor de beide suikersilo’s in het gebied bouwvergunningen afgegeven. Deze vergunningen geven bepaalde rechten. Daarnaast kan Sugar City opgevat worden als een uitzonderingslocatie. In 2001 heeft toenmalig minister Pronk een brief naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin hij het Externe Veiligheidsbeleid rond Schiphol voor wat betreft het groepsrisico omschreven heeft. Daarin onderscheidt hij ruim tien zogenaamde uitzonderingslocaties. Destijds waren er voor deze locaties al concrete (plan)ontwikkelingen. Voor deze uitzonderingslocaties geldt een specifiek regime van toegestane dichtheden.

Met deze overeenkomst trekt het Ministerie van VROM het ingestelde beroep tegen het bestemmingsplan Halfweg-West in, waardoor de realisering van het project SugarCity een stap dichterbij kan komen.