Douane neemt innovatieve containerscan in gebruik

Dinsdag 16 oktober heeft de Douane Rotterdam een nieuwe containerscan officieel in gebruik genomen. De scanfaciliteit is een “relocatable” containerscan. Door de modulaire bouw kan de scan inclusief de hal/overkapping, wanneer nodig, worden verplaatst.

Ook is het systeem uitgerust met de nieuwste technologie die het mogelijk maakt om verschillende materialen te onderscheiden. Douane Nederland is wereldwijd een van de eersten die deze toepassing gebruikt op een dergelijke hoge energie vrachtscanner. De kosten van de scan bedragen circa twee miljoen euro.

De nieuwe scan heeft een verwerkingscapaciteit van twintig containers per uur (175.000 containers per jaar). Het apparaat is gebouwd op basis van eisen en specificaties van de Nederlandse Douane. De scan staat in een moderne functionele hal, die dient ter afscherming van de röntgenstraling. De container wordt de hal binnen gereden en de chauffeur verlaat de hal. De scan rijdt daarna op een rail over de container heen en scant deze. Het detectiesyteem wordt bemand door drie personen. Een check- in operator en twee beeldschermanalisten. De nieuwe scan wordt voornamelijk gebruikt in het Waal/Eemhaven-gebied in Rotterdam.

Het merendeel van de scancontroles vindt plaats na risicoanalyse. Een deel van deze controles gebeurt steekproefsgewijs. Met de scan kan de inhoud van de container worden bekeken zonder deze open te maken. De scanbeelden kunnen voor de Douane aanleiding zijn om een container vervolgens te laten lossen. Is het resultaat van het bekijken van de scanbeelden dat een container niet (meer) als een risico wordt beschouwd, dan kan deze zijn weg vervolgen.

Het scannen van een container kost enkele minuten, het beoordelen van de beelden door een beeldschermanalist gemiddeld tien minuten. Het lossen en weer inpakken van een volgeladen container kost circa vier tot acht uur. Door gebr uik te maken van deze scan kan het lossen als controlemiddel steeds gerichter worden ingezet. De nieuwe scan levert dus een efficiëntievoordeel op bij de douanecontroles in de Waal/Eemhaven.