Rechter keurt fijnstofdifferentiatie dieselpersonenauto’s goed

Op maandag 31 maart heeft de kort geding rechter in Den Haag geoordeeld dat de fijnstofdifferentiatie bij de aanschaf van een dieselpersonenauto per 1 april kan worden ingevoerd. Het kort geding was aangespannen door de RAI en de BOVAG tegen het ministerie van Financiën.

Kern van het geschilpunt was of de differentiatie in strijd is met Europese regels over vrij verkeer van goederen en diensten. De rechter oordeelt dat dit niet het geval is. Dit betekent dat in de fiscale grondslag kan worden gedifferentieerd tussen schone en vieze diesels. Uit onderzoek blijkt dat de uitstoot van fijnstof door dieselauto's door deze maatregel afneemt met 0,06 tot 0,08 kton in 2010.

De maatregel past binnen het beleid van staatssecretaris De Jager (Financiën) om de belastingen te vergroenen. Dit komt neer op het verschuiven van het belasten van positief handelen, zoals werken en winst maken, naar negatieve handelen zoals milieu vervuilen.

Achtergrond

Per 1 april 2008 wordt er voor dieselpersonenauto's een differentiatie van het BPM-tarief geïntroduceerd afhankelijk van de uitstoot van fijnstof. Bij een uitstoot van nul milligram bedraagt de korting € 900. Voor iedere milligram uitstoot wordt € 200 geheven. Zie onderstaande tabel.

fijnstof mg/km 0 1 2 3 4 5 6 7 8 etc.
BPM korting euro 900 euro 700 euro 500 euro 300 euro 100
BPM toeslag euro 100 euro 300 euro 500 euro 700 etc.

De huidige BPM-korting van € 600 voor dieselauto's met een uitstoot van ten hoogste 5 milligram wordt hierin geïntegreerd en komt hierdoor als zodanig te vervallen. Personenauto's waarvoor geen uitstoot bekend is, worden geacht de maximumuitstoot te veroorzaken. Deze is in normale gevallen 25 milligram en in uitzonderingsgevallen 40 of 60 milligram. Er bestaat een tegenbewijsmogelijkheid.