Kamerbrief inzake rapporten impact evaluatie primair onderwijs Oeganda en Zambia en beleidsreactie

Met deze brief bied ik u hierbij aan de rapporten van de twee impact evaluaties van het primair onderwijs in Oeganda en Zambia en mijn beleidsreactie daarop. De impact evaluaties werden uitgevoerd door de Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en beleidsevaluatie (IOB) en zijn afgestemd met de Oegandese en Zambiaanse ministeries van Onderwijs.

De voornaamste bevinding van deze impact evaluatie is dat beide landen – met steun van internationale donoren, waaronder Nederland – in de afgelopen jaren grote vorderingen hebben gemaakt met de vergroting van de toegang tot het onderwijs. Beide landen hebben daarnaast aanzienlijke investeringen gedaan om de negatieve effecten van deze snelle groei te herstellen en de kwaliteit van het onderwijs te vergroten.

In de beleidsreactie op deze impact evaluatie ga ik nader in op de bevindingen en aanbevelingen van IOB. Op basis van het door mij ingezette beleid ten aanzien van de Millennium Ontwikkelingsdoelen 2 en 3 is het bemoedigend dat landen als Oeganda en Zambia in staat zijn geweest om in een relatief korte tijd de meeste kinderen op de juiste leeftijd naar school te krijgen en dat daarbij een inhaalslag is gemaakt voor meisjes en kinderen uit de armste huishoudens. De impact evaluatie concludeert dat beide landen op weg zijn MDG2 te bereiken, maar dat er de komende jaren nog aanzienlijke investeringen nodig zijn voor onder andere klaslokalen, leermiddelen, en het opleiden van leerkrachten en dat er bovendien beleidsmaatregelen genomen moeten worden om op kosteneffectieve wijze de kwaliteit van het onderwijs op schoolniveau te verbeteren. Tussen nu en 2015 zal de Nederlandse aandacht vooral gericht zijn op kwaliteitsverbetering.

De minister voor Ontwikkelingssamenwerking,

Bert Koenders>