Met computer aangifte doen van huwelijk

Het wordt mogelijk om bij de burgerlijke stand met de computer aangifte te doen van een huwelijk, geregistreerd partnerschap, geboorte of overlijden.

Dit blijkt uit een wetsvoorstel dat minister Hirsch Ballin (Justitie) en staatssecretaris Bijleveld (BZK) bij de Tweede Kamer hebben ingediend.

De burgerlijke stand en de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) worden hiervoor op elkaar afgestemd. Mensen die willen trouwen, kunnen dat straks via de computer melden. Hetzelfde geldt voor uitvaartondernemers als zij een overlijden willen melden. Ambtenaren van de burgerlijke stand nemen zelf contact op met degene die aangifte heeft gedaan als er nog vragen of onduidelijkheden zijn over de melding.

Eenvoudiger procedures aangifte burgerlijke stand

Ook worden de procedures vereenvoudigd. Iemand die elektronisch aangifte doet, bijvoorbeeld van een huwelijk, hoeft straks alleen nog maar de wettelijk vereiste gegevens op te geven. Ambtenaren controleren deze gegevens vervolgens bij de GBA. Nu is het nog zo dat er voor een huwelijksaangifte allerlei stukken moeten worden overlegd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals een afschrift van de geboorteakte en een uittreksel van de GBA. Dat kost tijd, geld en moeite, omdat de stukken vaak bij andere gemeenten moeten worden opgevraagd.

Om te voorkomen dat er bij de elektronische verstrekking van gegevens identiteitsfraude of oneigenlijk gebruik van persoonsgegevens plaatsheeft, wordt er gebruik gemaakt van DigiD; het elektronisch legitimatiebewijs waarmee burgers op internet kunnen inloggen op websites van overheidsdiensten.

Naast de elektronische dienstverlening kunnen burgers straks ook gewoon naar het loket van de gemeente gaan om aangifte te doen. De e-dienstverlening wordt pas ingevoerd als dat op een betrouwbare en technische verantwoorde manier kan. Er zijn inmiddels proeven gestart.