Start en oplevering werkzaamheden A12 tussen Gouda – Woerden - Oudenrijn

Minister Schultz van Haegen opende vandaag officieel de spitsstrook tussen Woerden en Gouda en markeerde de ingebruikname van de vierde rijstrook tussen Woerden en Oudenrijn. Daarnaast zette ze de schop in de grond voor de aanleg van een extra rijstrook tussen Gouda en Woerden.

De minister sprak een gehoor toe van Rijkswaterstaatmedewerkers en de mensen van de aannemersbedrijven die het werk hebben uitgevoerd en gaan uitvoeren. Ze benadrukte in haar speech het essentiële belang van een goede balans tussen een goede doorstroming, verkeersveiligheid en een gezonde leefomgeving. Ze sprak tevens haar lof uit over het snelle werk en de samenwerking tussen Rijkswaterstaat, regionale bestuurders en het bedrijfsleven bij de totstandkoming van de projecten.

Het werk wordt zo snel opgeleverd dat ik het nauwelijks kan bijhouden. Ik ben echt verbaasd over hoe snel het gaat. Wat er vandaag ligt is een uitvloeisel van uw harde werk. Eén van de mensen die sinds het allereerste begin van de Spoedaanpak verantwoordelijk is voor al die rappe opleveringen, is Louis Schouwstra. Nu nog portfoliomanager van de Spoedaanpak en rechterhand van Sieben Poel, vanaf 1 januari is hij directeur verkeer en infrastructuur bij de dienst Noord Nederland. Bedankt voor fighting for every inch, ik wens je veel succes in je nieuwe functie, Louis.

Dames en heren,

Ik zei het zojuist: Rijkswaterstaat en de aannemers laten er geen gras over groeien. Begin maart van dit jaar begon u met de aanleg van de spitsstrook tussen Woerden en Gouda, en ondanks een planning die aangaf dat dit eind 2011 klaar zou zijn, rijden we er nu al op.

Er zullen ongetwijfeld automobilisten zijn die het al lang genoeg vonden duren - wat ik me ook wel weer kan voorstellen - het is toch goed dat we hebben gewacht totdat deze strook echt veilig in gebruik kon worden genomen. Een betere doorstroming is natuurlijk van groot belang, de veiligheid van de Nederlandse weggebruiker hebben we eveneens hoog in het vaandel.
De extra rijstrook tussen Woerden en knooppunt Oudenrijn, levert u vandaag ook op.

Mijn complimenten voor al dit snelle en degelijk uitgevoerde werk aan het projectteam van RWS, de medewerkers van Heijmans, Spie en Dura Vermeer en alle andere betrokkenen.

U heeft met hart en ziel aan deze projecten gewerkt. Een van de mensen die bepalend is geweest voor het succes van het project Woerden–Gouda, en dankzij wiens inzet we hier vandaag staan, is Bob Spoor van Dura Vermeer.

Bob overleed in augustus aan de vooravond van de laatste werkzaamheden. Zijn vrouw is vandaag in ons midden. Mevrouw Spoor, ik waardeer uw aanwezigheid zeer. Fijn dat u er bent. Bob stond bekend als een integer persoon met een frisse kijk op problemen en liefde voor het vak. Hij wordt door zijn collega’s enorm gemist.

U heeft met z’n alleen een prestatie van formaat geleverd. De spitsstrook Woerden–Gouda, de vierde baan tussen Woerden en knooppunt Oudenrijn en straks een vierde strook tussen Gouda en Woerden. De A12 is de oude dame van ons snelwegennetwerk en ondergaat meerdere facelifts. Projecten die het fileleed, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de omwonenden tussen knooppunt Gouwe en knooppunt Oudenrijn drastisch verbeterd hebben. Auto’s kunnen weer doen waarvoor ze gebouwd zijn: doorrijden.

De komende jaren worden veel nieuwe woningen gebouwd in Gouda, Waddinxveen, Woerden en Leidsche Rijn. De drukte op de A12 zal dus toenemen. Als we niets doen, groeien de files. Daarom krijgt vrijwel de hele A12 - van Den Haag tot de Duitse grens – een make-over.

Twee van de in totaal 8 knelpunten op de A12 die aangepakt worden vanuit de Spoedaanpak zijn klaar en voor de voorbereidende werkzaamheden van nummer drie (Gouda–Woerden) gaat dus vandaag de schop in de grond. In de regio Utrecht werken we overigens tot 2014 aan 23 wegprojecten, waarvan nagenoeg de helft Spoedaanpak projecten zijn!

Uiteraard veroorzaken al deze werkzaamheden enige oponthoud. Maar na deze tijdelijke hinder, volgt structurele doorstroming. Doorstroming en verkeersveiligheid hebben we weliswaar hoog in het vaandel, de kwaliteit van de leefomgeving is ook heel belangrijk. Ik heb de laatste tijd vaak de vraag gehoord of het nu wel handig is, infrastructuur en milieu onder één dak. Ja!, dat is het. Een goede inpassing is ontzettend belangrijk.

In het project Woerden–Gouda is daarom, in samenwerking met de provincie, een zogenoemde droge faunapassage aangelegd. Voor het project Gouda–Woerden wordt een natte passage gerealiseerd. En in overleg met de gemeente Reeuwijk is het geluidscherm met 60 meter verlengd en met twee meter verhoogd. De gemeente heeft dit mede gefinancierd. Belangrijk dat we dit samen doen. De nieuwe rijstrook is ook opgenomen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) waarmee is verzekerd dat de luchtkwaliteit voldoet aan onze strenge eisen.

Zowel het regionaal als het lokale bestuur verdienen dus ook lof voor de wijze waarop de projecten zijn voltooid, namelijk met oog voor de leefomgeving. Zij zien het belang van een goede doorstroming, wij van een goede inpassing. Zo kunnen we samen veel bereiken. Om die reden komt er de komende vijf jaar ruim 800 kilometer aan rijstroken bij. Om die reden geven we de komende tien jaar ruim 21 miljard euro uit aan ons wegennetwerk.

Het zal de heer Van den Broek Humphreij, die namens de EVO de belangen van 30 000 vervoerders in NL behartigt, als muziek in de oren klinken. Mocht dat niet zo zijn, dan neem ik aan dat we dat zo van hemzelf horen.

Dames en heren, laat ik vertellen waar mijn beleid voor onze infrastructuur op neerkomt:

  • Een sterke economie door versterking van onze mainports, brainports en greenports;
  • Meer ruimte voor initiatieven van provincies, gemeentes, bedrijven en burgers;
  • Vereenvoudiging van regels en procedures.

Dat is waar ik voor sta en dat is waar u zo hard voor werkt. Het resultaat van uw werk zien wij vandaag hier en de komende jaren elders in het land. Ik zie er naar uit om met u nog vele schoppen in de grond te zetten.

Dank u wel.