Pps-contractvorm is pubertijd voorbij

Rijkswaterstaat verwacht de komende jaren nog voor minimaal 10 miljard euro aan dbfm-contracten op de markt te zetten. Daarbij gaat het om de N33, Via15, A27 en vier projecten Schiphol-Almere.

De contractvorm die ontwerp, aanleg, onderhoud en financiering combineert, is uitgegroeid tot een volwassen contractvorm naast prestatiecontracten en design & construct. Directeur-generaal Jan Hendrik Dronkers verwacht naast wegen ook een slag te gaan maken op het gebied van waterwegen, stuwen en sluizen.

'Tussen 2006 en 2010 ging het om 4 miljard euro, maar de komende jaren zal zeker nog eens 10 miljard euro zo worden aanbesteed'. Minister Schultz (Infrastructuur & Milieu) komt deze zomer met een nieuw pakket aan pps-projecten, waaronder de Zeesluis IJmuiden en de ring Utrecht. Daarbij kijkt ze ook naar mogelijkheden om pensioenfondsen te betrekken bij de financiering. Het ministerie worstelt nog met de vraag hoe om te gaan met flexibele projecten, waarbij het perspectief over vijftien jaar nog niet duidelijk is.

In verband met auteursrechtelijke bescherming is alleen een inleiding van dit artikel beschikbaar.