Rotterdam en Constanta, de logistieke poorten van Europa

Gelegen aan de weerszijden van de grenzen van de Europese Unie, zijn Roemenië en Nederland de logistieke poorten van Europa. Door nauwere samenwerking tussen de havens van Rotterdam en Constanta en op het gebied van binnenvaart, kunnen deze landen de logistieke as van Europa vormen. Met deze boodschap was minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu op 20 en 21 april 2011 in Roemenië. De havens van Constanta en Rotterdam tekenden een overeenkomst waarin deze samenwerking wordt vastgelegd.

In Roemenië heeft minister Schultz gesproken met minister Anca Daniela Boagiu van Transport en Infrastructuur onder meer over de samenwerking tussen de grootste havens van beide landen. De Roemeense haven van Contanta is een historisch logistiek knooppunt aan de Zwarte Zee met het gezicht gericht naar Azië. Deze haven staat op het punt zich te ontwikkelen tot modern overslag bedrijf aan de Oostgrens van de Europese Unie. De haven van Rotterdam, maar ook Nederlandse bedrijven in de op- en overslag, zijn geïnteresseerd om in deze ontwikkeling te investeren. Tijdens deze ontmoeting tekenden de havens van Constanta en Rotterdam een overeenkomst die deze samenwerking vastlegd. Beide havens zetten daarmee in op de ontwikkeling van de logistieke oost-west as in Europa. De ambitie van deze havens is om uiterlijk juni 2011 een concreet plan van aanpak voor deze samenwerking te hebben.

Naast enkele Europese dossiers, spraken de ministers ook over de Donaustrategie. In deze strategie werken 14 Donau landen samen voor de ontwikkeling van de Donau zone, door onder meer te investeren in spoor, weg en binnenvaart. Ook op dit terrein liggen er kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven.

Bij gelegenheid van het werkbezoek aan Roemenië heeft minister Schultz van Haegen het schip ‘Groningen’ gedoopt dat gaat varen voor de Koninklijke Nederlandse Marine. Het schip is gebouwd door de Nederlandse werf Damen Schelde Naval en is de laatste in een serie van vier nieuwe patrouille schepen. Deze schepen zijn uitgerust met de nieuwste technologieën die het mogelijk maken om met een kleine bemanning lang op zee te blijven, bijvoorbeeld in de strijd tegen drugs en piraterij.

Nederland is in Roemenië een van de grootste investeerders met een geïnvesteerd vermogen van 5,4 miljard euro. Roemenië maakt een voorzichtig economisch herstel mee. Onder meer gedreven door het op orde brengen van de overheidsfinanciën. Tot 2013 ontvangt Roemenië 19,6 miljard euro uit de Europese Structuur- en Cohesiefondsen en 8 miljard euro uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling. Met de eigen investeringen door de Roemeense overheid, komt het totaal op 35 miljard aan investeringen.

Minister Schultz voltrekt de officiële doopplechtigheid van Patrouille Schip de Groningen

De Groningen glijdt de Donau in. Een zijwaartse tewaterlating gebeurt nog zelden

Op de voorgrond: Dhr Flemming Sørensen, managing director Damen Shipyards Galati Dhr Aurel Popa, Vice admiraal Roemeense marine Mevr Boagiu, minister van Infrastructuur en Transport in Roemenië Mevr Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu in Nederland Dhr Borsboom, Vice admiraal Nederlandse marine Dhr Van Ameijden, directeur Damen Schelde Naval Shipbuilding