Aanpak DigiNotar-problematiek

De overheid onderzoekt samen met het bedrijfsleven de gevolgen van de problemen met de beveiligingscertificaten voor websites die zijn uitgegeven door DigiNotar. De gevolgen voor particulieren en de bedrijfssectoren worden onder meer op deze website gepubliceerd.  

Voor de fiscale sector heeft dit voor het ministerie van Financiën, VNO-NCW, MKB-Nederland en betrokken bedrijven geleid tot onderstaande conclusie.

Elektronische aangifte ondernemers

Naar aanleiding van de situatie rond de DigiNotar-beveiligingscertificaten is er intensief overleg gevoerd tussen de Belastingdienst, het ministerie van Financiën, VNO-NCW, MKB-Nederland, ICT~Office en diverse softwareleveranciers en belastingconsulenten. In het overleg is vastgesteld dat de systemen waarmee ondernemers direct of via hun intermediair aangifte doen ook in deze situatie kunnen blijven functioneren. Het systeem kent voldoende aanvullende waarborgen voor een veilige aangifte. Alle betrokken partijen zijn overeengekomen dat de situatie de komende tijd nauwgezet wordt gemonitord. Indien zich nieuwe ontwikkelingen voordoen, wordt in overleg met de betrokken partijen bepaald welke vervolgactie noodzakelijk is. Als zich onverhoopt toch vertragingen voordoen, dan zal de Belastingdienst hier coulant mee omgaan.

Andere sectoren

Over de andere sectoren vindt op dit moment intensieve analyse plaats door overheid en betrokken bedrijfsleven. Zodra deze resultaten bekend zijn worden deze per sector gepubliceerd.

Informatie voor bedrijven die de certificaten gebruiken

Voor de zakelijke markt is meer informatie over het wijzigen van certificaten te verkrijgen op www.logius.nl of belt u 0900 5554555 (op werkdagen 8.00-17.00 uur, op maandag 5 september van 8.00 tot 22.00 uur).

Publieksinformatie

Voor vragen van het publiek (dus niet voor bedrijven of overheidsinstanties) is het informatienummer 0800 1351 geopend van 9.00 tot 17.00 (op maandag 5 september van 9.00 uur tot 21.00 uur).