Persconferentie na ministerraad 30 september 2011

Letterlijke tekst van de persconferentie van minister-president Rutte na afloop van de ministerraad op 30 september 2011.

Minister-president Rutte:
Deze week zijn belangrijke stappen gezet in de uitwerking van de afspraken van 21 juli. We hebben de goedkeuring van het Finse parlement gezien deze week op woensdag, de Duitse Bonsdag gisteren. Op dit moment hebben 12 van de 17 eurolanden ingestemd met de uitbreiding van de bevoegdheden van het EFSF. Vandaag buigt het Oostenrijkse parlement zich hierover. Ik heb gisteren nog met Werner Faymann, mijn Oostenrijkse collega, ook gesproken in Warschau. Ook het Nederlandse wetsvoorstel is inmiddels klaar en zal volgende week in de Kamer worden besproken. We streven naar een behandeling op korte termijn, zodat de afspraken van 21 juli snel kunnen worden uitgevoerd. Tegelijkertijd is de trojka van EC, IMF en ECB, is bezig in Griekenland en heeft de werkzaamheden hervat. We wachten het rapport over de eventuele uitbetaling van de volgende tranche uit het eerste Griekse pakket wachten wij af. Griekenland moet zijn programma van bezuinigingen, hervormingen, privatiseringen snel en volledig implementeren. En is aan de trojka om te beoordelen en te bepalen of dat ook gebeurt. En als ze kunnen aantonen dat ze alle noodzakelijke maatregelen nemen, dan kan er worden uitgekeerd, maar de trojka gaat daar over.
Misschien goed om nog eens te benadrukken waarom we dit eigenlijk allemaal doen. We doen dit omdat de financiële stabiliteit in de eurozone vooral ook in het Nederlands belang is. In het belang van banen in Nederland, spaargeld in Nederland, de pensioenen in Nederland. Onze boterham wordt voor een belangrijk deel belegd door middel van de buitenlandse handel. De euro is eigenlijk het smeermiddel van deze buitenlandse handel. Het is van groot belang dat deze euro stabiel is. Waarbij wat mij betreft Europese samenwerking niet een soort van verheven ideaal is, maar een heel praktisch en pragmatisch project, realistisch project ook en wat mij betreft is dus ook helemaal geen ruimte voor enige vorm van eurocynisme, maar ook niet zoals ik net zei voor een soort van eurogeloof. Waar het om gaat is, als het om Europa gaat, dat we dat beschouwen als een pragmatische en praktische manier van samenwerken, waarbij we met z'n allen als we het goed aanpakken ook behoorlijk veel geld kunnen verdienen. En door orde op zaken te stellen in de eurozone, zorgen we ervoor dat ook Nederland in de toekomst kan profiteren van het lidmaatschap van de EU. Dat geldt voor nu, maar dat geldt zeker ook voor de toekomst. Op korte termijn zijn we in dit geval bezig met het blussen van deze brand op een hele praktische manier. Dat gaat vooral over Griekenland, maar ik heb ook gesproken met u eerder over de lange termijn visie. We hebben daar een brief over gepubliceerd drie weken geleden, waarbij eigenlijk de kern is dat ook in Europa afspraak afspraak moet zijn. Ik heb daar ook met veel collega's gesproken. Maandag met de Finse collega op het Catshuis, telefonisch, gisteren in Warschau bij de bijeenkomst met de voormalige Sovjetrepublieken die grenzen aan Europa, heb ik er ook over gesproken met veel collega's uit de eurozone. En wat ik merk is dat er steun is voor de Nederlandse plannen en we zullen dus ook verder aan die steun bouwen. Tegelijkertijd, ook over gesproken, niet alleen overigens met collega's in de eurozone, maar ook met landen buiten de eurozone, Fredrik Reinfeldt van Zweden, Nick Clegg was er gisteren, de vicepremier van Engeland was ook gisteren in Warschau, het belang dat je ook naar groei blijft kijken, want het gaat niet alleen over het probleem van de euro, we moeten er ook voor zorgen dat die groei in die EU op gang komt en daarbij blijft het van belang dat we niet alleen partner met de 17, maar ook met de 27, dus met alle landen in de EU. En ook buiten de eurozone zitten belangrijke bondgenoten van ons waar het gaat om die groeiagenda.
Tot slot van mijn kant wil ik zeggen dat ook ik zeer verdrietig ben door het bericht vandaag van het overlijden van Hella Haasse. Voor velen van ons denk ik bijna iemand die we persoonlijk dachten te kennen, door de boeken, maar ook door de persoon die zij was. Ik heb haar overigens nooit persoonlijk ontmoet, maar door de boeken, zoals Oeroeg en Heren van de thee, die ik zelf gelezen heb en die denk ik heel veel Nederlanders gelezen hebben, had je toch altijd het gevoel dat je haar kende, en er is gewoon een heel groot schrijver, ze heeft in 1983 de PC Hooftprijs gekregen voor haar hele oeuvre, in 2004 heeft ze de Prijs van de Nederlandse Letteren gekregen uit handen van de koningin. En de koningin zei bij die gelegenheid dat zij een groot fan van haar is en ik sluit mij daar van harte bij aan. Ze zal gemist worden. Het was voor heel veel mensen denk ik persoonlijk een dierbare en zeer geliefde schrijver.
BRIL (radio1)
Het SCP heeft een rapport geschreven en daaruit blijkt dat de Nederlander zich in toenemende mate zorgen maakt over de toekomst. Hoe zit het eigenlijk met u persoonlijk? Maakt u zich zorgen over de toekomst?

RUTTE
Nee, omdat ik van het type ben dat als je je zorgen dreigt te gaan maken, moet je zorgen dat je de zorgen wegneemt, door acties te nemen. Het grote voordeel in mijn baan is natuurlijk dat ik dat ook kan doen, dus we zijn volop bezig als kabinet om ja, de noodzakelijke maatregelen te nemen. Dat is in een moeilijke tijd, de tijd is moeilijk. Maar tegelijkertijd geeft het enorm veel voldoening om vanuit mijn functie vanuit een goede analyse ook de noodzakelijke maatregelen te nemen.

BRIL
Het gaat veel over de economie. Ook daar maakt men zich steeds meer zorgen over. Is dat iets wat u verbaast?

RUTTE
Nee, natuurlijk niet. De cijfers van de economie zijn niet gunstig. De groeicijfers lopen terug, dus dat begrijp ik.

BRIL
Dan blijft nog steeds op nummer één staan de verhuftering. Dat staat nog boven de economie. Hoe kijkt u daar tegen aan dat dat nog steeds zo’n belangrijk punt is.

RUTTE
Ik denk dat dat iets heel erg bij Nederland hoort. We zijn een land wat ongelofelijk veel waarde hecht, en zeer terecht ook, aan goede omgangsvormen, aan hechte maatschappelijke banden. Iets voor de ander over hebben. En tegelijkertijd helaas, zie je in de samenleving te veel voorbeelden waar dat niet gebeurt. Gelukkig ook heel veel voorbeelden waar het wel gebeurt.

BRIL
Ook in de Kamer bijvoorbeeld?

RUTTE
Ja, maar nu hebt u het over het Kamerdebat van vorige week en daar hebben we volgens mij al een hele persconferentie aan gewijd.

BRIL
Wat kunt u er dan aan doen om die verhuftering af te laten nemen?

RUTTE
Nou ja, waar ik in geloof vanuit dit kabinet is eigenlijk een combinatie van twee dingen. Je moet er voor zorgen dat je mensen zo goed mogelijk aan de start van de samenleving laat verschijnen door uitstekend onderwijs, door er te zijn als mensen de overheid echt nodig hebben, gezondheidszorg en sociale zekerheid en de overtuiging die ik heb en die ik ook deel met de collega’s van het kabinet, zowel VVD als CDA, dat als je dat doet, als je zorgt voor vrije mensen die in hun kracht staan, die in staat zijn iets buitengewoons van hun leven te maken, dat die zich ook gaan verbinden met anderen. Dat zie je ook in een samenleving. De overheid moet daar niet te veel bij in de weg lopen. Moet er soms zijn als je hem echt nodig hebt. Maar die maatschappelijke banden die in Nederland ontstaan die zijn hecht, die zijn rijk, wat de Britten noemen the fabric of society, de textuur van de samenleving, die is heel rijk in Nederland. En wat je als overheid moet doen is zorgen dat daar ruimte voor is en voor mensen die de normen niet naleven, die in aanraking komen met justitie, daar keihard tegen optreden.

BRIL
Het vertrouwen in het kabinet is nog steeds wel redelijk aanwezig, maar aan de andere kant is de rek er ook een beetje uit. Ziet u een schone taak om dat vertrouwen weer terug te winnen?

RUTTE
Ja, ik doe mijn werk niet de hele dag kijkend naar opiniepeilingen of naar de vertrouwenscijfers. Ik doe mijn werk zo goed mogelijk. Ik vind dit ook altijd een prettige kans ook om via u aan mensen te vertellen wat we aan het doen zijn, waarom we dingen aan het doen zijn, waar we ons wel of geen zorgen over maken en hoe we die zorgen proberen te keren en volgens mij is dat hoe je het moet doen. Je creëert vertrouwen in de politiek niet door je af te vragen of mensen jou wel vertrouwen maar door gewoon bezig te zijn iedere dag om de problemen op te lossen, waarvan mensen tegen ons gezegd hebben los die op.

BRIL
Begrijp ik goed dat u geen zorgen heeft over de zorgen van de mensen?

RUTTE
Ik heb wel zorgen over de zorgen van mensen, maar u vroeg in het begin of ik mij zorgen maak, toen heb ik gezegd: als je je zelf zorgen maakt, dan vind ik dat je moet proberen en dat vind ik het unieke van mijn baan, en daarom ben ik ook zo gemotiveerd in deze functie, dat je kunt zeggen: oké, dan maak ik me ergens zorgen over, maar wat ga ik doen om het op te lossen. En als andere mensen zich zorgen maken, dan maak ik me daar ook wel zorgen over, maar het is vervolgens mijn taak om er voor te zorgen dat ik me daar geen zorgen over maak door die zorgen serieus te nemen door er voor te zorgen dat we die zorgen oplossen.

VAN BEEK (BNR)
Mag ik even terug naar Europa. U ontmoet in Europa veel steun voor de plannen zoals het kabinet die een paar weken geleden heeft neergelegd in die brief. Nu heeft de heer Barroso van de week zijn zeg maar Troonrede gehouden, hij heeft met geen woord gerept over uw pleidooi voor een aparte eurocommissaris.

RUTTE
Nee, dat is waar. Maar hij heeft wel gezegd hoe belangrijk het is dat er leiderschap gepakt wordt, dat structuren versterkt worden waar dat noodzakelijk is, dus ik hoor daar wel degelijk goede dingen in zijn speech. Hij heeft ook een paar dingen concreet benoemd waar ik minder enthousiast over was, zoals Eurobonds en Tobintax en nog van zo wat. Maar op zichzelf dat hij zegt er moet leiderschap getoond worden in Europa om het probleem op te lossen dat ben ik zeer met hem eens.

VAN BEEK
Het is ook altijd interessant om te zien dat mensen niet zeggen in zo’n functie. Wat zegt het u dat hij met geen woord heeft gerept over uw pleidooi voor een aparte eurocommissaris.?

RUTTE
Hij is voorzitter van de EC van 27 lidstaten, die allemaal voorstellen doen. Ik verwacht niet dat hij in zijn Europese toespraak alle recht gaat proberen te doen aan alle voorstellen die uit lidstaten komen. Dat moeten ze echt zelf doen. Wij moeten lobbyen voor die voorstellen, wij moeten ons best doen daar meerderheden voor te krijgen.

VAN BEEK
Maar ziet u die Europese steun voor uw plan ook in de EC?

RUTTE
Ja.

VAN BEEK
Maar waar dan, als de voorzitter van de EC daar niet eens uiting aan geeft?

RUTTE
We zijn nu heel erg gericht op Nederland, maar het is natuurlijk zo dat er in heel veel Europese landen voorstellen worden gedaan om de problemen aan te pakken en het kan toch niet zo zijn dat Barroso daar als het ware al die voorstellen op z’n bureautje legt en die allemaal een voor een gaat langslopen. We hebben contact met de individuele commissarissen. We proberen ook daar steun te krijgen, bij de lidstaten vanzelfsprekend, wat ik net vertelde in mijn inleiding. En dat ziet er niet slecht uit.

VAN BEEK
Hoe staat Frankrijk er in?

RUTTE
Ik ga niet alle landen een voor een langslopen.

VAN BEEK
Ziet u daar problemen? Is Frankrijk bij de uitwerking van dat pleidooi een obstakel?

RUTTE
Nee, over de Fransen, ik ga niet bij elk punt nu een plusje of een minnetje zetten of een smiley of iets. Als de vraag is, is er met Frankrijk contact, ja, zeer uitvoerig.

VAN BEEK
Wat vinden zij?

RUTTE
Dat leg ik u net uit, ik ga niet per land aangeven wat zij vinden van onze voorstellen.

WESTER
Even aansluitend, volgende week praat de Kamer over de Nederlandse instemming met de verhoging van het steunfonds, de Duitsers hebben dat gisteren al gedaan. Nu speculeren tal van centrale bankpresidenten op een nog verdere verhoging. Nu heeft de staatssecretaris gisteren gezegd: dat is voorlopig niet aan de orde. Eerder zei deze zomer de minister van Financiën: ik wil er wel over praten als het aan de orde is. U gaat daar medio oktober over praten met regeringsleiders, daarmee is het dan aan de orde?

RUTTE
Er liggen geen voorstellen op dit moment op tafel om dat te gaan doen half oktober.

WESTER
U gaat er wel over praten, staat wel op de agenda.

RUTTE
Er staat niet verhoging van het noodfonds, er liggen geen concrete voorstellen nu voor om het noodfonds te verhogen. Er zijn discussies gaande in lidstaten over het noodfonds dat klopt en wat je er mee moet. Maar ik zou zeggen stap voor stap, wat je nu moet doen is er voor zorgen dat je de randvoorwaarden rondom het flexibeler kunnen inzetten, dus bijvoorbeeld waar het gaat om het redden van banken of het ook in een voorzorgsituatie kunnen inzetten van het noodfonds, het oplopen van obligatie in de secundaire markten, dat is waar we het nu over hebben, en het versterken van het fonds zelf binnen de grenzen van de 440 miljard en al het overige is speculatie en daarbij geldt wel dat we dat eerst maar eens moeten zien waar dat geld dan voor nodig zou zijn als het zo nodig meer moet worden, dat je heel goed moet kijken naar de governance van de EU, de voorstellen die wij hebben gedaan over de commissie etcetera en ik dus nog helemaal niet toe ben aan dat soort voorstellen. Ik zeg dat de staatssecretaris na.

WESTER
Maar de financiële markten die lopen er wel op vooruit als het gaat om (onverstaanbaar, red.) vertrouwen dat het noodfonds nog verder verhoogd zal worden. Denkt u dat het vertrouwen is weggespoeld voordat het zover is?

RUTTE
Volgens mij wat de financiële markten willen is een duidelijk signaal vanuit Europa dat als het gaat om de Griekse crisis, de situatie met betrekking tot het bestuur van de eurozone en het afspraak is afspraak, dat landen zich houden aan de afspraken, onze voorstellen dus, het groeivermogen van de eurozone, tot slot natuurlijk ook de verruimingen en de flexibilisering van het EFSF, dat is waar de markten groot belang bij hebben.

WESTER
En de zekerheid, door verhoging van het noodfonds, dat het niet overslaat naar Frankrijk, Italië, Spanje.

RUTTE
Het is helemaal niet aan de orde dat die landen…

WESTER
Als de markten het aan de orde stellen en de centrale bankpresidenten stellen het aan de orde waaronder de Nederlanders, dan is het toch aan de orde?

RUTTE
Ja, maar goed, u kent mijn standpunt, ik vind echt dat we een heel stevig noodfonds, dat als je het allemaal optelt zit er zo’n 750 miljard in dadelijk als alle parlementen ja hebben gezegd, we hebben dadelijk de beleidsverruimingen en ik vind het echt ontijdig en speculatief om te praten over verhoging van het fonds als niemand mij uit kan leggen waarom ik dat nodig zou hebben op korte termijn, wat daar de randvoorwaarden dan voor zijn, hoe ik voorkom dat je een soort overdracht gaat krijgen van welvaart van Noord naar Zuid-Europa, als je dat maar eindeloos blijft ophogen dat fonds, dan is dat ook in feite haalt dat heel veel druk weg in Zuidelijke lidstaten om de noodzakelijke aanpassingen te doen, vandaar onze voorstellen om nou juist landen zich aan die afspraken te laten houden. Dat moet echt allemaal geregeld worden.

WESTER
Dus u zegt met zoveel woorden, het noodfonds wordt voorlopig niet verder verhoogd.

RUTTE
Nee, wat mij betreft is dat allemaal speculatief.

WESTER
Het is allemaal speculatief, maar u zegt van het wordt voorlopig niet verder verhoogd?

RUTTE
Ik heb zelf (onverstaanbaar, red.) Nederlandse voorstellen er voor te doen. Ik weet dat sommige collega’s er over speculeren, ook heel veel collega’s zeggen: dat moet je absoluut niet doen, Schäuble, de Duitse minister van Financiën die dat nog deze week heeft gezegd: we gaan dat fonds niet verhogen. En ik zou zeggen wat je nu moet regelen is het bestuur van de eurozone, governance. Wat je moet regelen is dat het Griekse noodpakket voor 21 juli goed wordt uitgewerkt. De private sector betrokkenheid er bij wordt ingevuld, etcetera.

WESTER
Maar tot die tijd met u niet, met Nederland niet te praten over verdere verhoging van het steunfonds.

RUTTE
Ja.

DU PRÉ (De Volkskrant)
Over de provincies, waarom u denkt dat Nederland met minder provincies toekan?

RUTTE
Wat ik daar persoonlijk van vind is allemaal heel boeiend, maar ik sta hier als minister-president. Het kabinet heeft geen besluit genomen vandaag, ik weet dat uw krant dat suggereerde en RTL daar gisteren ook over berichtte op televisie. We hebben vandaag een goede discussie gehad, we zijn het ook eigenlijk wel eens, we hebben ook gezegd tegen Donner, zet het nou nog even precies op papier, exact hoe dat gaat werken allemaal en daar komen we dan de komende weken over te spreken. Maar ik ga verder over de inhoud niet speculeren en ook niet over de berichtgeving, daar kan ik niet op vooruitlopen.

DU PRÉ
Maar zegt u nog eens iets over het principe, waarom zou het goed zijn…

RUTTE
Luister dat principe kan ik niet over speculeren want dan ga ik toch in op uw artikel en dan is uw artikel dus waar wat u vanochtend gepubliceerd heeft en dat kan ik noch bevestigen, noch ontkennen. Het RA zegt er wel iets over, dat er opschaling moet komen van het bestuur in de Randstad en dat de WGRplus wegmoet, en dat de deelraden wegmoeten en dat we minder Eerste en Tweede Kamerleden willen. Dat staat allemaal in de akkoorden op basis waarvan we vorig jaar aan de slag zijn gegaan. Maar dit gaat echt om de verdieping daarvan, hoe vertaalt zich dat dan heel concreet in de voorstellen richting de Tweede Kamer. We zijn het er vandaag over eens geworden, maar we willen het echt nog even heel precies op papier zien met de hele argumentatie en dan komen we met de voorstellen naar buiten.

VAN DER KRUIT (SBS6)
Ja, mijn vraag was of u inderdaad vandaag er over heeft gesproken, maar dat zegt u net.

RUTTE
Ja, en daar ook een paar conclusies over getrokken.

VAN DER KRUIT
Wanneer verwacht u dat u daar mee naar buiten..

RUTTE
Ja, zo snel mogelijk, een á twee weken.

DU PRÉ
Er zijn wel conclusies getrokken?

RUTTE
Nou ja, we zijn het met elkaar eens wat we willen. En tegen Donner gezegd, we gaan nog even heel scherp op een rijtje zetten hoe dat precies samenhangt, want er zit ook heel veel als je naar bestuurlijke inrichting kijkt, deelraden, provincies, gemeenten, wgr, het hele vraagstuk van de aansturing van het OV, dat werkt ook allemaal op elkaar in. En dat willen we ook nog even een keer in samenhang terugzien.

DU PRÉ
Het uitgangspunt van het regeerakkoord, minder provincies in de Randstad, dat staat?

RUTTE
In het regeeraakkoord staat er komt een opschaling van het bestuur in de Randstad. Dat staat in het regeerakkoord.

VAN DER KRUIT
(onverstaanbaar, red.) fusie tussen drie provincies?

RUTTE
In de Volkskrnat en bij RTL gisteravond. Daar kan ik niet van zeggen of de berichten kloppen of niet, want dan zou ik vooruit lopen op een kabinetsbesluit.

VAN DER KRUIT
Maar de gesprekken die u vandaag heeft gevoerd, gaan die alleen over die provincies, of ook over meerdere provincies. Wordt er ook gesproken over provincies in het Noorden of in het Zuiden?

RUTTE
Uw vraag impliceert weer dat wij vandaag hebben gesproken over het samenvoegen van provincies langs de lijnen van de berichtgeving in RTL en Volkskrant. Het zou heel goed kunnen zijn dat zij het spot on hadden, misschien ook niet. Dat zal blijken over een paar weken.

BLOEMENDAAL (GPD)
De Nationale Ombudsman vindt dat de notulen van de ministerraad in principe direct openbaar moeten kunnen worden gemaakt. Vindt u dat ook een goed idee?

RUTTE
Ik moet eerlijk zeggen ik heb dat niet goed kunnen bestuderen. Ik heb wel de krantenberichten gezien, maar heb me er onvoldoende in kunnen verdiepen. Mijn eerste gevoel daarbij is, laat ik maar even over mijn gevoel praten, is dat dat niet verstandig is. Want we moeten echt ook de vertrouwelijkheid van de ministerraad respecteren. Anders kunnen we hem ook wel in het openbaar houden. En waarom doe je dat niet, omdat je in volle felheid van het debat met elkaar wilt kunnen discussiëren zonder dat mensen rekening houden met wat er precies van hun bijdrage in de discussie morgen naar buiten komt en ik denk dat je dat principe schaadt, dus die totale vrije discussie, die totale vrije meningsuitwisseling en daardoor komen tot een goede standpuntbepaling, als je het openbaar doet. En eigenlijk maak je het dan openbaar, de ministerraad en dan kan je beter meteen (onverstaanbaar, red.)

VAN DER LAAN (Trouw)
Hoe staat het de procedure voor een nieuwe vicevoorzitter van de Raad van State?

RUTTE
Daar staat het goed mee.

VAN DER LAAN
Volgens mij was er iets voor de zomer dat er gezegd werd na de zomer komt er een advertentie?

RUTTE
Dat klopt.

VAN DER LAAN
Die is gemaakt?

RUTTE
Die advertentie komt er.

VAN DER LAAN
Wanneer komt die?

RUTTE
Zodanig op tijd dat we op tijd een nieuwe vicepresident hebben.

VAN DER LAAN
Dat is dan wanneer ongeveer?

RUTTE
In (onverstaanbaar, red.) dus zodra het nodig is.

VAN DER LAAN
En wie is dan direct als minister betrokken bij deze procedure?

RUTTE
De Raad van State valt onder de minister van BZK.

VAN DER LAAN
Dus de heer Donner.

RUTTE
Dat is de heer Donner, die gaat over de Raad van State.

VAN DER LAAN
Nu gaat op zich wel in het circuit zijn naam dat hij eventueel een mogelijke kandidaat zou zijn.

RUTTE
Dan gaan we speculeren over kandidaten en wat dat dan weer betekent voor de procedure en daar kan ik allemaal niks over zeggen. Maar uw vraag was komt er een advertentie, antwoord ja. Komt die op tijd? Zeker. Er zal ruim op tijd een nieuwe vicepresident zijn.

VAN DER LAAN
Die advertentie komt dan in de laatste week van december?

RUTTE
Ik denk dat dat wat te laat wordt, want dan is het niet meer goed mogelijk om een opvolger in te werken, aangezien de huidige vicepresident op 1 februari afscheid neemt.

MEERHOF (Volkskrant)
Wat vindt u ervan dat de Eerste Kamer zich… die wil u graag helpen bij de selectie van de vicevoorzitter.

RUTTE
Alle hulp is welkom, maar dat verzoek heb ik alleen nog in de krant gelezen, het heeft mij nog niet bereikt. Maar als me dat bereikt zal ik dat gesprek natuurlijk gaan voeren met de Eerste Kamer. Ik heb nog geen verzoek gekregen.

MEERHOF
Zou u zich er iets bij kunnen voorstellen?

RUTTE
Ik wil daar eigenlijk pas op reageren als ik precies weet of het komt het verzoek en wat dat verzoek dan inhoudt.

BRIL (Radio1):
Meneer Donner die gaat hierover. Mag degene die over een advertentie gaat ook zelf schrijven?

RUTTE
Ja, maar nu suggereert u al dat wij al daar zicht op hebben hoe dat allemaal gaat lopen en wie er allemaal wel of geen kandidaat zijn en dat loopt vooruit op het proces en daar kan ik niet op ingaan.

BRIL
Nee, maar ik kan me voorstellen dat daar ook iets principieels inzit als je zo’n advertentie opzet, dat je dan zelf daar niet beschikbaar voor bent.

RUTTE
Nee, maar de vraag suggereert dat de heer Donner kandidaat zou zijn en dat dan gevolgen zou hebben voor de procedure en die vraag van commentaar voorzien of proberen te beantwoorden zou vooruit lopen op de feiten.

BRIL
Ik ben benieuwd of daar regels voor zijn.

RUTTE
Ja, dat is een hele algemene vraag hoe je omgaat met advertenties als de opsteller mogelijk direct betrokken is. Maar die vraag stelt u in de context van geruchten inzake deze vacature.

VAN DER LAAN
(onverstaanbaar, red.) advertentie, dus er is ook geen kandidaat?

RUTTE
Er komt geen vicepresident meer bedoelt u?

VAN DER LAAN
Nou ja, er is nog geen advertentie.

RUTTE
Ik begrijp uw vraag niet, excuus.

VAN DER LAAN
Als er geen advertentie is…

RUTTE
Ja

VAN DER LAAN
Kun je dan nu al wel kandidaten hebben?

RUTTE
Het ordelijke proces is, even los van alle namen die ik zo overal lees, dat we eerst in dit geval de vacature aankondigen en dat doen we ergens via een van uw media en dan daarna gaat dat proces zich ontrollen.

VAN DER LAAN:
U zegt dus geen ja of nee dat er kandidaten zijn dus?

RUTTE:
Ik kan natuurlijk niet verder ingaan op alle namen die in de media gaan en dat zijn allemaal A1 Nederlanders.

VAN DER LAAN:
Ik vroeg u niet naar namen ik vroeg of er kandidaten waren of niet?

RUTTE:
Of er kandidaten waren?

VAN DER LAAN:
Ja.

RUTTE:
Niemand heeft zich nog formeel bij ons gemeld.

VAN DER LAAN:
(onverstaanbaar, red)

RUTTE:
Daar kan ik nu niets over zeggen, dat proces moeten we zorgvuldig afwerken (slecht verstaanbaar, red.).

BLOEMENDAAL (GPD):
Waarom duurt het zo lang?

RUTTE:
Omdat de huidige vicepresident pas op 1 februari weggaat, dus je moet het ook niet te vroeg doen. We willen zoveel mogelijk nog genieten van de huidige vicepresident.

VAN DE KOLK (NRC):
Nog even naar het buitenland, er is gesproken over een gezamenlijk EU-standpunt met betrekking tot de mensenrechten in Israël en Nederland heeft daar in ieder geval in perspectief van Luxemburg de woede op hun hals gehaald. De Luxemburgse minister van Buitenlandse zaken heeft gezegd dat Geert Wilders eigenlijk de buitenlandse Europese politiek bepaalt en dat dat niet goed is. Wat vindt u van die kritiek?

RUTTE:
Ja, dat is op dit punt echt, overigens even los van de vraag of u nu helemaal recht doet aan het standpunt en de precieze woordvoering door de Luxemburgse minister van Buitenlandse zaken laat ik even voor wat die is. Maar laat ik even de vraag in zijn algemeenheid beantwoorden, het standpunt over Israël van dit kabinet is eigenlijk helemaal consistent met de opvattingen van het vorige kabinet en dat was een kabinet waarvan de PVV ook geen deel uitmaakte, ze maken ook geen deel uit van dit kabinet, maar het was ook een kabinet waar geen bijzondere samenwerkingsrelatie was met de PVV, dus op het punt van Israël varen wij hier echt op het kompas van wat eigenlijk al een aantal jaren in Nederland gehanteerd wordt. Dat is de tweestaten oplossing en geen unilaterale acties, de grenzen van ’67,  de land swaps, de gerechtvaardigde veiligheidseisen, afijn, het hele pakket aan voorwaarden wat we altijd gesteld hebben waar het gaat om Israël.

VAN DE KOLK (NRC):
U weet dat meneer Asselborn zijn uitspraak heeft afgezwakt? (slecht verstaanbaar, red.)

RUTTE:
Nee, maar ik heb nu niet precies zijn woordvoering beschikbaar, dus ik ga ook niet commentaar leveren op hoe u hem citeert. Misschien citeert u hem helemaal juist, maar dat vind ik niet netjes. Maar ik kan wel de vraag beantwoorden, namelijk, heeft de PVV dit Israël-standpunt afgedwongen, dan is het antwoord nee, dit is het Israël-standpunt dat de Nederlandse regering al jaren heeft. In ieder geval ook tijdens het vorige kabinet Balkende-IV.

WESTER:
Nog even een vraag, wat vindt u ervan dat als het gaat om het Nederlandse standpunt inzake Israël, de Palestijnse kwestie, internationaal, maar ook nationaal, de joodse achtergrond van minister Rosenthal er vaak bijgesleept wordt?

RUTTE:
Ik kan u, ik hoor dat ook wel eens, maar ik kan u absoluut verzekeren dat dat er oprecht niets mee te maken heeft. En dat zou gek zijn, want dat zou betekenen dat als het over het Vaticaan gaat, dat de vorige minister van Buitenlandse Zaken daar constant bijgehaald zou worden en ik herinner mij een krantenkop, ik meen in Trouw, waarin stond ‘Donner naar Rome voor zaligverklaring’. Hij ging overigens naar Rome om de zaligverklaring bij te wonen van de vorige paus, de heer Donner is weliswaar niet katholiek, maar wel van het CDA, en inmiddels zitten die allemaal bij elkaar in een partij zoals u weet, en dat slaat dus echt helemaal nergens op.

VISCHJAGER:
Meneer Rutte, een topjournalist ontmaskert de leugens, verdraaiingen en propaganda in de wereldwijde media, dat is de beroemde Nick Davies, en die kent u natuurlijk, u mag het boek zo hebben hoor, ik geef het u, maar u hebt geen tijd om te lezen…

RUTTE:
Nou, ja, ik lees wel, maar dit is wel een hele dikke.

VISCHJAGER:
Ja, daarom, maar u speelt wel piano.

RUTTE:
Ja.

VISCHJAGER:
En wat is er nou gebeurd? Ik weet niet wat voor een stuk u heeft gespeeld en dat zou ik graag van u willen weten, want dat is echt nieuws. Daar bij, hoe heet die man, Witteman heet die geloof ik..

RUTTE:
Ja, maar u kunt zien aan kapsel en bril dat het al een tijdje geleden was…

VISCHJAGER:
Oh, dat doet er niet toe.

RUTTE:
Dat was bij de reis met de heer Rosenmüller naar New York in 2006, voor de campagne toen. Dat schijnt Pauw en Witteman weer te hebben uitgezonden, dat fragment. Dat is een mooi fragment.

VISCHJAGER:
Ja, natuurlijk, want Paul Witteman speelt zelf ook piano zegt hij.

RUTTE:
Ja, maar hij komt er niet vaak mee op tv.

VISCHJAGER:
Nee, dat is duidelijk, maar daarom wil ik nu even weten wat voor een stuk was dat wat u speelde, dat weet niemand. Mag ik iedereen wel vertellen hè in het openbaar, komt het dan ook nog op de NOS.

RUTTE:
Volgens mij komt alles van u bij de NOS tegenwoordig.