Consumentenautoriteit helpt consumenten hun recht te halen

De Consumentenautoriteit slaagt er goed in consumenten te wijzen op hun rechten. Daarnaast weet men overtredingen van het consumentenrecht doeltreffend aan te pakken. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar het functioneren van de Consumentenautoriteit die minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De Consumentenautoriteit treedt niet alleen op tegen overtredingen maar stimuleert consumenten ook conflicten met bedrijven zelf op te lossen. Dit gebeurt onder andere via de website ConsuWijzer.nl. Uit het onderzoek van de Kwink Groep, de Technische Universiteit Delft en de Erasmus Universiteit blijkt dat deze aanpak goed werkt.

Prioriteiten

De Consumentenautoriteit weet dankzij ConsuWijzer.nl ook goed waar zich de grootste problemen voordoen. Volgens de onderzoekers is de autoriteit ook goed in het stellen van prioriteiten. Men steekt het meeste energie in die onderwerpen waar het risico op schade voor de consument het grootst is.

Meer informatie voor ondernemers

De onderzoekers stellen dat aan bedrijven nog meer informatie kunnen krijgen zodat ze beter weten wat ze moeten doen om de rechten van de consument te respecteren. Minister Verhagen schrijft dat hij aan de wens van ondernemers tegemoet zal komen, bijvoorbeeld door extra informatie aan te bieden op www.antwoordvoorbedrijven.nl.

Fusie tot Autoriteit Consument en Markt

Vanaf 1 januari 2013 zullen de Consumentenautoriteit, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) samen gaan in de Autoriteit Consument en Markt (ACM) Het belang van de consument staat bij deze nieuwe toezichthouder centraal.