75 jaar snelweg

“Zonder goede infrastructuur geen beweging. Zonder beweging geen gezonde economie. Onze infrastructuur ligt er goed bij. Maar dat gaat niet vanzelf. Als we vandaag niet investeren, loopt het morgen volledig vast.”, aldus minister Schultz van Haegen bij het evenement ’75 jaar snelweg’ op maandag 16 april 2012. Op deze bijeenkomst gaf de minister aan door te gaan met bouwen, beter benutten en sneller beslissen . De filedruk neemt spectaculair af, onder invloed mooie weer, economische dip, maar ook door de aanleg van extra rijstroken.

Dames en heren,

Zonder goede infrastructuur geen beweging.

Zonder beweging geen gezonde economie.
Onze infrastructuur ligt er goed bij.

Maar dat gaat niet vanzelf.

Als we vandaag niet investeren, loopt het morgen volledig vast.

Zeker in de Randstad.

Investeren helpt.
De filedruk in ons land daalt spectaculair

In heel Nederland is de filedruk in 2011 met bijna 25% afgenomen [t.o.v. 2010].

Volgens de ANWB in de eerste drie maanden van dit jaar zelfs met 30%.
Natuurlijk, de recessie en het relatief goede weer werken mee.
Maar de betere infrastructuur ook!
Ik blijf dus investeren in nieuwe wegen.
Daarbij moet wat het zwaarste is, het zwaarste wegen.

Prioriteit krijgen de economische centra van ons land en de achterlandverbindingen.

In de Randstad moet 2x4 rijstroken de standaard zijn.
En daarbuiten op de hoofdverbindingen 2x3.
Maar alleen nieuwe infrastructuur is niet voldoende om ons land echt in beweging te houden.

We moeten onze bestaande infrastructuur ook veel beter gaan benutten.

Daarom is het programma Beter Benutten door mij in het leven geroepen.

Een kleine vermindering van het aantal auto’s in de spits kan een groot verschil maken.

1 procent minder auto’s op de weg, leidt tot 10% minder vertraging.

Met het programma wil ik de files met minstens 20% verminderen.
Rijk en regio’s waaronder Haaglanden steken in totaal ruim 1 miljard euro in vermindering filedruk.

In totaal gaat het om meer dan 250 maatregelen
Denk aan spitsstroken langer openstellen.
Meer P+R locaties, meer gebruik van de fiets.

Of door stevige afspraken met werkgevers over slim werken en slim reizen.
Als mensen na de spits de weg op gaan, kiezen voor telewerken of de fiets, dan stroomt het verkeer door als op een zonnige vakantiedag.

Ook daag ik het bedrijfsleven uit nieuwe diensten te ontwikkelen voor actuele en betrouwbare reisinformatie, bijvoorbeeld via de smartphone.

Betere reisinformatie kan files met 5 tot 10% verminderen.

Bij snelle en accurate informatie over incidentele files winnen we 20% aan voertuigverliesuren.

Waar steden op wachten is een toepassing die helpt om een parkeerplaats te vinden.
Meer dan 20% van het verkeer binnen onze steden is zoekverkeer!

Ook nieuwe functies tussen auto’s onderling of tussen auto’s en infrastructuur maken autorijden veiliger.
En voorkomen files.

Bijvoorbeeld door auto’s die elkaar kunnen waarschuwen voor gladheid of ongelukken.

Een groei van de mobiliteit betekent wat mij betreft ook een duurzame groei.
Mobiliteit de ruimte geven betekent minder files.

Minder files betekent minder uitstoot van schadelijke gassen.
Minder geluidsoverlast.
Maar ook de ruimtelijke inpassing van wegen in het landschap, het binnen de normen blijven voor geluid en luchtkwaliteit.

Het zijn allemaal elementen die vandaag en ook in de toekomst onze grote aandacht blijven houden.
Mobiliteit, ja, maar dan wel zo duurzaam mogelijk.
Dat betekent dat ik de markt steeds meer betrek en stimuleer met slimme oplossingen en  toepassingen te komen.
Denk aan bronbeleid door de ontwikkeling van schone alternatieve brandstoffen, zoals elektrisch rijden of waterstof.
Of de ontwikkeling van zuinige auto’s en stille banden.
Of het doorbreken van kip/ei situaties: geen elektrische auto’s omdat er geen oplaadpunten zijn. Geen oplaadpunten omdat er geen elektrische auto’ zijn.
Dat is onbestaanbaar en frustrerend.  
Goed dat Rijkswaterstaat sinds dit jaar het aanbieden van stroom op zijn verzorgingsplaatsen mogelijk maakt.
Marktpartijen kunnen nu een vergunning aanvragen voor het neerzetten van een snel oplaadpaal.
Dit betekent dat bezitters van elektrische auto’s straks gemakkelijk langs de snelweg hun accu kunnen opladen.
Nederland is het eerste land ter wereld waar het mogelijk is om langs de gehele snelweg oplaadpunten te exploiteren.

Terug naar de A12.
De A12 is dan wel de oude dame van ons wegennet.
Maar zij staat wat mij betreft symbool voor hoe wij ons wegennet bereikbaar moeten houden in de nabije toekomst.
Laat ik de A12 eens langs die meetlat van ‘hoe we A12 toekomstproof houden’.

Een van de drukste en economisch gezien een van de belangrijkste oost-west verbindingen van ons land.
De A12 krijgt de komende jaren meerdere facelifts.
Zo zorgen we ervoor dat in 2020 deze snelweg nog steeds een snelweg is.
En geen fileweg.

En dat recept werkt, dames en heren.
De filedruk op de A12 is in 2011 met 15% afgenomen.
Op het traject Utrecht Den Haag zelfs met ruim 55%!
De komende jaren gaan we verder werken aan de A12; van Den Haag tot knooppunt Velperbroek, van Zoetermeer tot Veenendaal.
Deze projecten worden slim aanbesteed.
Met een sterke betrokkenheid van de markt.
Soms met inzet van PPS.
Dat stimuleert de markt tot innovaties.
Een goed voorbeeld is de verbreding van de A12 Utrecht Lunetten – Veenendaal.
Ik ben zeer trots dat ik u een primeur kan melden.
De spitsstroken en extra rijstroken op dit traject gaan namelijk al na de zomer open.
Dat is een half jaar eerder dan gepland.

Het gehele project is in maart 2013 klaar.

Dat is bijna twee jaar eerder dan oorspronkelijk gepland.
Met de nieuwe rijstroken en spitsstroken kan er anderhalf tot twee keer zoveel verkeer over dit deel van de A12 rijden.

Kortom, het Nederland van stroperige procedures, kostenoverschrijdingen, vertraagde projecten is niet mijn Nederland.

We bouwen voortvarend aan de A12.
Maar we gaan de A12 ook beter benutten.
In de regio Arnhem-Nijmegen gaan we naar een verdrievoudiging van het aantal werknemers tot 120.000 dat meedoet aan Slim Werken Slim reizen. 
In de regio Haaglanden wordt 34 miljoen euro geïnvesteerd in fietsroutes en OV-projecten, zoals tramlijnen.
Ook wordt bijvoorbeeld de aansluiting op de A12 bij Voorburg verbeterd. 
In de regio Utrecht stellen 15 grote werkgevers hun werknemers in staat om één dag in de week buiten de spits te reizen: hierdoor verdwijnen zo’n 1000 voertuigen dagelijks uit de spits.

Dames en heren,

De A12 is een schoolvoorbeeld van hoe we door slim te investeren en door meer te halen uit elke kilometer asfalt Nederland bereikbaar houden.
Vandaag en in de toekomst.

Ik ga afronden.
Maar dat doe ik niet zonder te benadrukken dat we best wat trotser mogen zijn op ons wegennet.
Dat goede wegennet wordt vaak als een vanzelfsprekendheid gezien.

En dat is enorm groot compliment voor alle mensen die daarbij betrokken zijn.
Van wegwerkers tot de mensen die letterlijk achter de schermen werken aan een veilige doorstroming van ons verkeer .
Maar die trots mag natuurlijk niet leiden tot gemakzucht.
We moeten blijven investeren in ons wegennet.
Een hypermodern wegennet dat vast nog beter kan! [red. slottekst uit filmpje]

En de 75 jarige oude maar nog even vitale A12 is daar een mooi voorbeeld van.

Dank u wel.