Veiligheid in openbaar vervoer uit de concurrentie

Bij de aanbesteding van openbaar (bus)vervoer gaan basisnormen gelden voor de veiligheid van medewerkers en passagiers. De sociale veiligheid blijft zo buiten de concurrentie tussen vervoersbedrijven. Dat heeft minister Spies van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties afgesproken met streekvervoerders, CNV, provincies en stadsregio’s. Zij ondertekenden vandaag het convenant Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer.

In het convenant staat dat er op alle bussen cameratoezicht komt, dat chauffeurs een noodknop krijgen met verbinding naar de meldkamer en dat goed gekeken wordt naar het minimumaantal toezichthouders dat wordt ingezet. Ook worden afspraken vastgelegd over een veilige werkplek. De maatregelen moeten tot merkbare effecten leiden voor de ruim 28.500 werknemers in het openbaar vervoer en voor de passagiers. 

VOICE-OVER: In alle bussen in het streekvervoer worden camera's opgehangen om de sociale veiligheid te vergroten.
Dit is een van de afspraken in het convenant waaronder minister Spies de streekvervoerders en vakbonden op station Den Haag Holland Spoor hun handtekening zetten.
Een andere maatregel is een noodknop voor chauffeurs die hen bij een calamiteit in verbinding stelt met de meldkamer.
Bedrijven die openbaar vervoer willen gaan aanbieden moeten zich aan deze nieuwe regels houden.
MINISTER SPIES: Dat betekent dus ook dat vervoerders en aanbesteders van openbaar vervoer op het thema sociale veiligheid niet meer met elkaar in concurrentie kunnen gaan dus dat je daar ook niet meer op kunt beknibbelen.
Alle aanbesteders hebben beloofd van: deze minimumeisen stellen we aan iedereen die voor ons in een aanbesteding mee wil doen en graag een concessie wil krijgen.
En alle openbaarvervoerbedrijven hebben aangegeven dit zijn de minimumeisen waarmee wij willen rijden die wij als veiligheidsinstrumenten aan onze mensen ter beschikking willen stellen en dat is ook de veiligheid die ze aan de reiziger willen bieden.
VOICE-OVER: De nieuwe regels zijn opgesteld door de Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer.
Die werkgroep heeft in de afgelopen drie jaar tal van maatregelen getroffen om de veiligheid in bus, trein en tram te vergroten.
Het nieuwe convenant is de kroon op het werk van de Taskforce die nu zal worden opgeheven.
Minister Spies heeft de afspraken met opzet in een convenant opgenomen en niet in een wet gegoten.
MINISTER SPIES: Dit is op basis van vrijwilligheid tot stand gekomen dus we hebben die vervoerders en die concessieverleners niet hoeven dwingen.
Nee, ze erkennen zelf het belang van een veiliger openbaar vervoer en dat is natuurlijk uiteindelijk veel mooier dan wanneer je als overheid weer met een dwingende wet moet komen.

(Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Dit was een productie van de Rijksoverheid.)

Het convenant is een van de maatregelen van de Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer, waarin vervoersbedrijven, overheden en vakbonden vertegenwoordigd zijn. De taskforce heeft al verschillende maatregelen op haar naam staan, zoals het verbeteren van communicatie tussen openbaar vervoersbedrijven en de politie. De taskforce is vandaag opgeheven. Enkele initiatieven van de taskforce lopen nog langer door, zoals de pilot verbeterd toezicht in het openbaar vervoer. In deze pilot zijn toezichthouders en service-medewerkers duidelijk zichtbaar bij het in het oog houden van de veiligheid.

Van links naar rechts op de foto: de heer W. Kusters (CNV), de heer T. Vegter (FMN), minister L. Spies (BZK), Mevrouw C.G. Bieze - Van Eck (IPO) en de heer P.W.M. Smit (SKVV)