Persconferentie na ministerraad 15 maart 2013

Letterlijke tekst van de persconferentie van viceminister-president Asscher na afloop van de ministerraad op 15 maart 2013.

INLEIDEND STATEMENT
Vandaag is het formele overleg begonnen tussen de sociale partners. Dat is een goede zaak. Ik proef bij alle partijen de wil om daar op een goede manier uit te komen met elkaar. We weten natuurlijk dat het nog lastig genoeg zal zijn om de goede afspraken te maken over de toekomst van de sociale zekerheid, werkgelegenheid en onze economie. Maar het is een heel goede zaak dat men nu formeel met elkaar in gesprek is en wij hechten zoals u weet zeer aan het komen tot afspraken met de sociale partners. Vanwege de gevoeligheid van het proces zal ik niet ingaan op de inhoud van wat daar allemaal wel en niet ter tafel komt en wat wel en niet de uitkomsten kunnen zijn. U kent de inzet van het kabinet.

Vandaag is in de ministerraad gesproken over zwakke scholen en een wetsvoorstel besproken van staatssecretaris Dekker om bij zeer zwakke scholen eerder over te gaan tot sluiting en dus ook te zorgen dat scholen sneller gaan verbeteren, niet te lang kunnen blijven hangen in die status. We hebben ook besloten om na toetreding van Kroatië tot de Europese Unie niet direct het vrij verkeer van werknemers uit dat land toe te staan. Deels vanwege de specifieke arbeidsmarktproblemen in Kroatië rond uitzendbureaus, uitbuiting en deels ook vanwege de oplopende werkloosheid hier in Nederland.

Dan is natuurlijk deze week de paus gekozen, kardinaal Berdoglio. Een belangrijk moment voor de katholieke kerk en voor katholieken over de hele wereld. Volgende week is de plechtige intronisatie van paus Franciscus. Vandaag hebben wij besloten dat Nederland bij die plechtigheid vertegenwoordigd zal worden door de Prins van Oranje en zijn echtgenote en zij zullen vergezeld worden door de minister-president. Dat wilde ik u mededelen.

BREEDVELD (RADIO 1)
De toestand van het pleegkind Yunus en de lesbische pleegouders. Hoe kijkt u daar tegenaan?

ASSCHER
In Nederland word je niet zomaar bij je ouders weggehaald. Daar hebben wij de wet op jeugdzorg voor. De rechter komt daar bij kijken. Dan moet de veiligheid van het kind in het geding zijn. En vervolgens is de selectie van een pleeggezin een heel zorgvuldig proces, waarbij heel goed gekeken wordt hoe je een kind in de buurt kan opvangen bij ouders die goed zouden passen. Daarbij wordt gekeken naar de toekomst van een kind en niet naar de afkomst. En het is een proces dat met allerlei waarborgen omkleed is, juist omdat het zo gevoelig is om een kind weg te halen bij de ouders. Ouders die dat doen verdienen ons respect en onze bewondering. Er is altijd nog behoefte aan meer ouders die zich daarvoor opgeven en die dus het kind van een ander willen opvoeden, een kind dat in gevaar is. Op zo'n moment is het volstrekt ongepast om vanwege de geaardheid in dit geval van de pleegouders van het jongetje Yunus te beweren dat dat kind niet goed wordt opgevangen. Het is bijzonder triest dat vanwege de commotie die er ontstaan is dit jongetje en zijn ouders nu ondergedoken zitten. Dat past niet. Zij verdienen juist onze bewondering.

BREEDVELD
Kritiek is ongepast. Toch wordt die kritiek in volle hevigheid geuit door Turkije, de Turkse regering, de Turkse premier en nu net ook weer de Turkse mensenrechtencommissie van het parlement. Die zegt wij hebben het volste recht om daar iets van te vinden en ons daarmee te bemoeien. Is dat ook zo?

ASSCHER
Nee, dat is niet zo. Het proces om een pleeggezin te selecteren is een heel zorgvuldig proces. En er wordt altijd rekening gehouden met bijvoorbeeld de overtuigingen van een kind of wat belangrijk is voor dat kind. Maar er wordt in Nederland niet geselecteerd op ras of religie bij de pleegouders. Dat past ook niet in Nederland. Dat past ook niet bij de waarden die we hebben. En ik vind het dus ook aanmatigend als een buitenlandse mogendheid, welke dan ook, op grond van de geaardheid van de ouders of de godsdienst van de pleegouders van een kind zo'n opvatting huldigt. Het moet gaan over de vraag of een kind in goede handen is en of een kind beter af is, veilig is bij de ouders waar het kind verzorgd wordt. De minister-president zal dat ongetwijfeld ook aan de orde stellen in zijn gesprek met premier Erdogan als die volgende week in Nederland is.

BREEDVELD
Maar vindt u de opvatting aanmatigend of vindt u het feit dat ze zich ermee bemoeien aanmatigend?

ASSCHER
Ik vind de opvatting en de bemoeienis ongepast.

BREEDVELD
Want beide gebeurt op dit moment. De Turkse mensenrechtencommissie in het parlement zegt: de mensen waar we het over hebben, zijn onze burgers en behoren tot ons recht. Het zou niet juist zijn voor een land niet over de eigen burgers te spreken. Zo denkt u er toch ook over?

ASSCHER
Inderdaad. Het gaat hier over een Nederlands jongetje dat hier opgroeit en dat van Turkse afkomst is. En één van de prachtige dingen in dit land is dat je je dan niks meer hoeft aan te trekken van wat buitenlandse mogendheden vinden van hoe je je leven zou willen leiden. Die vrijheid hebben we. In dit geval ging het dus niet goed met het jongetje en is om die reden besloten om het onder te brengen bij pleegouders. Nogmaals, dat doen we niet voor niets. Dat doen we ook niet lichtvaardig. De selectie van een gezin waar je een kind onderbrengt, is een heel zorgvuldig proces. Het is niet voor niets dat er altijd behoefte is aan meer ouders die bereid en in staat zijn om kinderen van een ander op te vangen en ze verdienen onze waardering daarvoor. Het is voor kinderen veel beter over het algemeen om in een pleeggezin te komen dan in een institutie, een residentiële instelling. Dus die verdienen onze waardering en daarbij is een selectiecriterium of het goed is voor het kind en niet de godsdienstige overtuiging of de seksuele geaardheid van de ouders.

BREEDVELD
Het jongetje zit nu bij liefhebbende, lesbische pleegouders, althans als we staatssecretaris Van Rijn mogen geloven, en toch bemoeit een buitenlandse mogendheid zich met het wel en wee van dit jongetje om totaal andere redenen, namelijk die hebben er moeite mee dat de ouders in dit geval een lesbisch stel is. Vindt u dat de Turkse overheid zich daarover uit mag spreken?

ASSCHER
Volgens mij heb ik daar net het één en ander over gezegd. Het is begonnen met een biologische moeder die er problemen mee had. Maar dat is het probleem als je kind uit huis geplaatst is, dan valt het dus ook niet meer onder het gezag van de biologische moeder. Vervolgens vind ik het niet gepast dat een buitenlandse mogendheid zich een mening vormt, als dit de mening is, over de manier waarop wij dit stelsel hebben ingericht en hoe zorgvuldig we daarmee omgaan. Ik ga er dan ook voetstoots van uit dat na dat gesprek de Turkse overheid volstrekt gerustgesteld zal zijn over de zorgvuldige manier waarop we dat in Nederland doen.

BREEDVELD
U zegt als je in Nederland woont en de Nederlandse nationaliteit hebt, dan hoef je je geen zorgen te maken over andere mogendheden, in dit geval de Turkse overheid. Toch heeft de bemoeienis van de Turkse overheid direct gevolgen voor dat jongetje en zijn gezin, want zij zitten op dit moment ondergedoken, omdat ook in de Turkse gemeenschap in Nederland er ophef over is. Wat vindt u daarvan, van dat gevolg?

ASSCHER
Dat vergt van ons dat we opkomen voor de mensen die hier hun naaste liefhebben en het kind van een ander willen opvoeden. Het vergt ook van ons dat we die mensen beschermen en duidelijk maken dat zij het recht aan hun kant hebben. Het moet duidelijk zijn dat we altijd aan de kant staan van de mensen die het goede voor hebben met kinderen, dat we de verdedigers van mensenrechten verdedigen en dat ook als er commotie ontstaat dat we de tijd nemen om uit te leggen hoe er in Nederland pleegouders geselecteerd worden en waarom dat proces zo zorgvuldig is, dat dat gebeurt in het belang juist van die kinderen, dat er ook altijd behoefte is aan meer pleegouders, ook van Turkse komaf, prima, maar dat het niet een selectiecriterium is wat iemands godsdienst is of wat iemands seksuele geaardheid is.

BREEDVELD
Dit zal besproken worden tijdens het bezoek van Erdogan volgende week aan Nederland. Maar als die toon vanuit Turkije zo scherp blijft, heeft zo'n bezoek dan wel zin?

ASSCHER
Des te meer zou ik zeggen, want ik denk dat onze minister-president het ook erg op prijs zal stellen om dit gesprek te kunnen voeren.

BREEDVELD
Maar verwacht u dan met argumenten de Turkse overheid te overtuigen of moeten we gewoon hier een signaal geven hou uw mond?

ASSCHER
Ik ga niet speculeren op wat er vervolgens uit dat gesprek komt. Ik heb heel veel vertrouwen in onze minister-president. Dat is bekend. Dus dat zal vast goed gaan.

WESTER (RTL NIEUWS)
U zei zojuist dat bij de intronisatie van de nieuwe paus Franciscus de Prins van Oranje en zijn vrouw zullen zijn. Nu staat mij niet meer helemaal voor de geest, wie waren er van het Koninklijk Huis bij in 2005 bij Benedictus?

ASSCHER
2005 was het de Kroonprins vergezeld van een minister-president Balkenende. U wilt misschien weten waarom zijn echtgenote er toen niet bij was?

WESTER
Nee, meer waarom ze er nu wel bij is, want ik kan me voorstellen dat dat te maken heeft met het feit dat er een Argentijnse paus is.

ASSCHER
Nee, dat staat er los van. Zij was toen hoogzwanger - ik heb dat net laten verifiëren - van de tweede dochter.

WESTER
Nu gaan zij daar zo meteen naar toe. Een Argentijnse paus. Voor het eerst komt er ook een Nederlands-Argentijnse Koningin die ook nog rooms-katholiek is. Dat is ook voor het eerst. Wordt ook overwogen om de paus daarbij uit te nodigen?

ASSCHER
Voor zover mij bekend niet.

WESTER
Wordt er over nagedacht?

ASSCHER
Tot nu toe wat mij betreft niet.

WESTER
Zou het iets zijn om over na te denken?

ASSCHER
Klaarblijkelijk, maar ik denk dat het meer iets is….

WESTER
… dat is niet aan mij, dat is aan u….

ASSCHER
… om wereldlijke leiders voor uit te nodigen.

WESTER
Maar er zijn veel gekroonde hoofden. Er worden ook staatshoofden uitgenodigd. In zekere zin is de paus ook nog eens een staatshoofd én Argentijn én voor het eerst een rooms-katholieke Koningin. Is het dan niet een prachtig idee om de paus dan ook uit te nodigen?

ASSCHER
Zoals u misschien weet is het uitnodigingenbeleid belegd bij de voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten Generaal. Dat is de voorzitter van de Eerste Kamer. Daar gaat een bijzonder delicaat proces aan vooraf waarbij bekeken wordt wie daar wel en niet worden uitgenodigd.

WESTER
Maar de voorzitter van dat comité is de premier.

ASSCHER
Nee, de uitnodigende partij is de voorzitter van de Verzamelde Vergadering. Dat is de voorzitter van de Eerste Kamer. En dat proces ga ik nu niet verstoren door met u te speculeren over die uitnodiging. Het lijkt mij niet aan de orde.

WESTER
Maar vindt u het zelf een goed idee?

ASSCHER
Nee, eerlijk gezegd ook niet.

WESTER
U vindt het geen goed idee om de paus uit te nodigen?

ASSCHER
Wat mij betreft zou dat niet hoeven, nee.

WESTER
Niet hoeven of niet moeten?

ASSCHER
Ik ga me niet met het uitnodigingproces verder bemoeien dan wij nu al hebben gedaan. Dat ligt bij die voorzitter van de Verzamelde Vergadering. Zou ik er persoonlijk grote prijs op stellen, grote behoefte aan hebben? Nou nee.

WESTER
U heeft geen behoefte aan de paus daarbij?

ASSCHER
Ik vind het mooi dat Nederland bij de intronisatie aanwezig zal zijn op het hoogste niveau. Dat lijkt mij gepast. 

MEIJER (NOS JOURNAAL)
U schreef in een brief dat u geschrokken bent van de Marokkaanse organisaties die een soort negatief stemadvies dreigen uit te brengen vanwege de kinderbijslag in het buitenland. Kunt u dat toelichten?

ASSCHER
Ik was met name geschrokken over het beeld dat zij blijkbaar hebben over Marokkaanse Nederlanders. Ik ken er velen die echt niet een stemadvies nodig hebben van iemand die ze zeggen te vertegenwoordigen. Dat zijn Nederlanders die net als u en ik bepalen op wie ze stemmen aan de hand van wat ze belangrijk vinden.

MEIJER
U noemde dat denigrerend en niet eens democratisch.

ASSCHER
Ik vind het nogal bevoogdend om in een discussie te dreigen met een stemadvies dat een grote invloed zou hebben op heel veel Nederlanders. Ik denk dat dat niet past. Ik ga ieder inhoudelijk debat graag aan, met wie dan ook, maar dat doe ik liever niet een oneigenlijk dreigement.

MEIJER
Dan dat sociaal akkoord. Er is vanochtend gesproken. U zei het al. Bent u nu helemaal bijgepraat over wat er vanochtend is gewisseld?

ASSCHER
Nee, wat er vanochtend is gewisseld, daar ben ik niet over bijgepraat, want ik moest de ministerraad voorzitten. Maar ik heb vrijwel dagelijks contact met de betrokkenen. Dus ik zal straks informeren of daar nog bijzondere dingen uit zijn gekomen. Ik weet dat het vandaag weer een formeel begin was, een start van de formele fase van de gesprekken van werknemers en werkgevers.

MEIJER
Wat blijkt uit het dagelijks contact van de voortgang?

ASSCHER
Daaruit blijkt dat iedereen aan de ene kant zeer gecommitteerd is om te proberen tot een akkoord te komen en aan de andere kant dat de situatie lastig is en dat er hele moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Het is zaak om te proberen iedereen toch bij elkaar te brengen in het belang van goede afspraken voor Nederland.

MEIJER
Ziet u het als uw taak om een beetje haast te maken, de druk erop te houden?

ASSCHER
Dat hoef ik niet te doen. De druk staat er vanzelf op omdat iedere dag mensen hun baan verliezen. We moeten afspraken maken om de werkgelegenheid juist te bevorderen. Die druk voelen werkgevers, werknemers en het kabinet.

MEIJER
Maar ik kan me voorstellen dat het kabinet die druk meer voelt, dat u veel meer haast heeft dan bijvoorbeeld de vakbonden.

ASSCHER
Dat kan ik me niet voorstellen, want het zijn ook leden van vakbonden die bang zijn voor hun baan en die hun baan soms ook al verliezen. Met name in de bouw zie je dat dat heel hard is opgelopen de afgelopen maanden. Wij hebben aangeboden om juist ook daarover afspraken te maken. We hebben er ook geld voor over om voor die sectoren plannen te maken om werkgelegenheid vast te houden en mensen desnoods om te scholen en naar een andere sector te begeleiden. Dan heb je verder geen tijdsdruk meer nodig. Die tijdsdruk is er.

MEIJER
Tot slot. Hoe schat u de stabiliteit van de FNV in?

ASSCHER
Het is niet aan mij om inschattingen te maken van de stabiliteit van de FNV. Ik ga ervan uit dat nu een mandaat is gegeven om te gaan praten en Ton Heerts namens de FNV zijn uiterste best zal doen om binnen de moeilijke omstandigheden die er zijn tot goede afspraken te komen.

MEIJER
U denkt niet dat de instabiliteit waar je toch wel veel van hoort  dat die invloed gaat hebben op dit akkoord?

ASSCHER
Ik denk dat van alles invloed zal hebben op dit akkoord. Het is er nog niet. Mijn belangrijkste doelstelling is om tot een akkoord te komen. Dat vind ik het belangrijkste en dat het moeilijk is - en echt niet alleen voor de FNV, ook voor ons en de werkgevers - en dat iedereen zijn wensen heeft en je toch bij elkaar moet komen, dat staat vast. Maar dat is ook de moeite waard.

MEIJER
Maar is de FNV dan de betrokkene waar het echt het moeilijkst ligt vanwege die instabiliteit die ik toch nog maar eens noem?

ASSCHER
Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat het zowel voor werkgevers als voor werknemers en het kabinet daar heel veel op het spel staat. Omdat het zijn afspraken… we moeten bezuinigen, we moeten de overheidsfinanciën op orde brengen. Er is een enorm oplopende werkloosheid. Er liggen een aantal enorme dilemma's op tafel. Dat is moeilijk voor alle drie de partijen en iedereen moet bereid zijn dan maar wat water bij de wijn te doen.

VERBEEK (BNR)
U zegt de druk staat erop. Tegelijkertijd zeiden de sociale partners vanochtend we laten ons niet opjagen door het kabinet. Hoeveel tijd wilt u ze nog geven?

ASSCHER
Het is ook niet mijn boodschap dat men zich moet laten opjagen door het kabinet. De druk is gegeven in de urgente situatie van onze economie. En dat is een druk waar niemand zich kan aan onttrekken. Het is altijd goed om zorgvuldige afspraken te maken. Dat willen wij ook. Maar wat mij betreft liever eerder dan later.

VERBEEK
En hoeveel tijd is dat? U heeft onlangs gezegd we moeten er eind maart ongeveer wel uit zijn. Dat is over twee weken.

ASSCHER
Dat klopt. Wat mij betreft is dat nog steeds de bedoeling. Ik zou eind deze maand wel een beeld willen hebben van hoe een mogelijk akkoord er uit zou moeten zien. Of dat lukt, dat weten we niet.

VERBEEK
Zit er dan voldoende schot in, want ze zijn vandaag een paar uurtjes bij elkaar geweest?

ASSCHER
Ze zijn vandaag een paar uur formeel bij elkaar geweest, maar ook tussen werkgevers en werknemers en tussen werkgevers en werknemers en het kabinet zijn natuurlijk allerlei contacten. Er wordt van alles verkend. Er wordt gesproken. Het is ook niet de bedoeling dat we ons allemaal opsluiten in een gebouw en daar een aantal dagen blijven zitten. Dat is bij de verkiezing van kerkelijke leiders aan de orde. We proberen naar een akkoord te komen. Het is hartstikke ingewikkeld.

VERBEEK
In hoeverre bent u daarbij betrokken?

ASSCHER
Ik ben daar nauw bij betrokken.

VERBEEK
Op welke manier wordt u op de hoogte gehouden telkens van de gesprekken van de voortgang?

ASSCHER
U zult begrijpen dat ik, maar ook de minister-president van dag tot dag ons op de hoogte stellen van de voortgang van de gesprekken, daar ook onze input in geven, hier en daar ook reflecteren en dat er hierna, na deze fase, ook een fase zal moeten komen waarbij we met zijn drieën aan tafel gaan.

VERBEEK
U geeft ook input. Dus het is niet zo dat in dit deel van het proces de sociale partners onderling aan het onderhandelen zijn en dat het terugkomt bij het kabinet. U bent er echt inhoudelijk ook bij betrokken met die input?

ASSCHER
Onze input is ook bekend. We hebben een regeerakkoord als inzet. We hebben daar het een en ander over gezegd. We vinden het ongelooflijk belangrijk om de financiën op orde te brengen maar ook maatregelen te treffen die voor de lange termijn ook goed zijn voor Nederland. Dus vanuit die lijn geven wij ook onze gedachte mee aan werkgevers en werknemers.

VERBEEK
Dat is meer een algemene lijn, maar u had het net over input.

ASSCHER
Dat noem ik input, ja.

VERBEEK
Maar ook daadwerkelijk op bepaalde beleidsterreinen geeft u ook nog eens specifiek aan wat de lijn van het kabinet is?

ASSCHER
Het regeerakkoord bevat allerlei afspraken ook over bepaalde beleidsterreinen.

VERBEEK
Ja maar dat kennen ze wel. Dus u zegt ik geef daar wel eens input. Ze kennen heus wel het regeerakkoord lijkt me?

ASSCHER
Zeker en wij kennen ook de inzet van werknemers en de gedachten van werkgevers. Ik kan u verder over de inhoud van het proces niet meer vertellen, want ik wil dat juist met die sociale partners bespreken.

VERBEEK
U had het net over de gevoeligheid van het proces. Wat is er zo gevoelig aan het proces?

ASSCHER
De gevoeligheid, zoals bij iedere onderhandeling, is dat je met elkaar moet onderhandelen en dat dat proces meestal niet beter wordt als je via de media je eisen, dan wel je wisselgeld met elkaar uitwisselt.

WITTEMAN (NU.NL)
Vragen over het pleeggezin. Eerder sprak Van Rijn over eventuele bemoeienis van de premier van Turkije. Is er sprake van eventuele bemoeienis of is er al sprake van bemoeienis?

ASSCHER
Voor zover mij bekend heeft de premier van Turkije zich over de zaak nog niet uitgelaten. Zijn er wel uitspraken van één van de parlementaire commissies die ook net werden geciteerd.

WITTEMAN
Hoe reëel is precies de dreiging? Hebben we het over commotie op fora of zijn er echt dreigbrieven of wat moet ik me daar precies bij voorstellen?

ASSCHER
Daar kan ik u niets over zeggen.

WITTEMAN
Dan nog even over de brief van gisteren die u schreef. Had het niet beter in een persoonlijk gesprek gegoten kunnen worden met de schrijvers?

ASSCHER
Dat kan altijd. Ik heb ook aangegeven daar graag toe bereid te zijn, maar de brief kwam al tot mij via diverse internetfora en het lijkt mij gepast om dat te beantwoorden.

WITTEMAN
Maar het valt toevallig wel samen met het schrappen van het minderhedenoverleg. Was dat niet een mooiere constructie in dat opzicht?

ASSCHER
Een mooie aanleiding?

WITTEMAN
Ja.

ASSCHER
Voor mij staat het daar geheel los van. Het schrappen van het wettelijk verplichte overleg met minderhedenorganisaties hoort gewoon bij de moderne tijd. We overleggen met tal van organisaties, met tal van [onverstaanbaar,red.], daar heb je ook geen wet voor nodig. Dat past meer bij …

WITTEMAN
… maar kan het niet dit soort wrijvingen voorkomen?

ASSCHER
Wat mij betreft heel graag. Ik schrijf ook in mijn antwoord dat ik graag in gesprek wil over wat in mijn ogen de echte problemen zijn. Jeugdwerkloosheid, discriminatie op de arbeidsmarkt, het achterblijven van integratie. Dat gesprek ga ik graag aan. Maar wat mij betreft liever niet onder een oneigenlijk dreigement van de enorme effecten van een stemadvies, dat er volgens mij helemaal niet is. Dat was mijn boodschap. Ik ga het gesprek graag aan en met iedereen en over ieder onderwerp, maar laten we niet een hele groep Nederlanders het gevoel geven dat ze als een soort aan een touwtje hangen van dit soort zelfbenoemde representanten.

WITTEMAN
Heeft u al een reactie gehad?

ASSCHER
Nog niet, maar die brief heb ik gisteren gestuurd.

WITTEMAN
Vindt u de betrekkingen van dit kabinet met allochtonengemeenschappen beter dan bij het vorige kabinet?

ASSCHER
Ik ga geen recensies geven over de betrekkingen van kabinetten met allochtonengemeenschappen. Ik vind het sowieso een moeilijk begrip. Ik zie Nederlanders met hun eigen identiteit en afkomst en vooral met hun eigen hoop en verzuchting voor de toekomst.

DUIN (NOVUM)
Gaat vanaf 1 januari 2014 de werkloosheid oplopen vanwege de komst van Bulgaren en Roemenen hier?

ASSCHER
Dat kunt u niet zo één-twee-drie zeggen.

DUIN
Omdat die Kroaten, de reden dat die vanaf 1 juli 2013 nog niet welkom zijn is omdat Nederland kampt met oplopende werkloosheid. Per 1 januari 2014 zijn de Roemenen en Bulgaren hier wel welkom. Dan kunt u daaruit toch concluderen dat dat tot extra werkloosheid leidt?

ASSCHER
Bij Bulgarije en Roemenië is de maximale termijn gebruikt om uitstel te krijgen van de vrijheid van het verkeer van personen. Kroatië treedt nu toe. Dan moet er opnieuw gekeken worden naar de economische situatie en de vraag of vrij verkeer meteen mogelijk is. Op grond van de analyse van de huidige situatie hebben we gezegd voor Kroatië is het nu te vroeg. Bij Bulgarije en Roemenië is die discussie achter de rug. De grenzen gaan open met Bulgarije, Roemenië. Ik heb de Kamer ook beloofd om een plan te maken om te zorgen dat dat in goede banen geleid wordt. Met name op het punt van uitbuiting, schijnconstructies, malafide uitzendbureaus. Daar heb ik ook contact over gezocht met mijn Roemeense collega en ook afspraken over gemaakt, informatie uit te wisselen en dat in goede banen te leiden. De vraag die hier nu aan de orde was, een nieuwe lidstaat kan wel of niet gebruik maken van het vrij verkeer van werknemers.

DUIN
Nee maar omdat u twee soorten argumenten noemde. Aan de ene kant inderdaad die u nu aankaart, die situatie met malafide uitzendbureau en nog meer van dat soort dingen, maar tegelijkertijd ook de werkloosheid in Nederland. Dan moet het toch een bittere pil zijn dat dan per 1 januari - ik neem aan dat de werkloosheid dan niet enorm anders is dan op dit moment….

ASSCHER
Aan de toetreding van Bulgarije en Roemenië kunnen we niets meer veranderen. Dat ligt vast in het toetredingsverdrag van die landen. De maximale termijn is daarvoor gebruikt. Het is nu aan ons om het in goede banen te leiden. Bij Kroatië doet die vraag zich opnieuw voor en we hebben daar de afweging gemaakt dat dat nu niet aan de orde is.

KOCKELMANS (ANP)
Eén van de punten die op tafel ligt bij het sociaal overleg is de versoepeling van het ontslagrecht. Nu heeft de president van DNB vanochtend een interview gegeven waarin hij zei je zal een onderscheid moeten maken tussen ouderen en jongeren, omdat ouderen moeilijk aan de slag komen als ze ontslagen zijn. Wat vindt u van die uitspraken?

ASSCHER
Ik ga nu niet op dat soort concrete voorstellen of gedachten over voorstellen, omdat ik dat iets vind voor aan de onderhandelingstafel.

KOCKELMANS
Dus er is ook niet over gesproken in de ministerraad?

ASSCHER
Wat er allemaal besproken is in de ministerraad, dat zal ik u ook niet vertellen. We hebben kort bij het sociaal overleg stil gestaan. Ik ga nu niet in op de inhoud van enige suggestie van enige partij over hoe het verder zou moeten, bijvoorbeeld bij het ontslagrecht.

WESTER
Nog even over dat ontslagrecht en de differentiatie tussen ouderen en jongeren. U zegt dat is iets voor aan de onderhandelingstafel. Betekent dat dat iets is waar wat u betreft ook over onderhandeld kan worden?

ASSCHER
We hebben aangegeven het regeerakkoord is wat ons betreft niet in beton gegoten. Dat heeft de minister-president ook gezegd bij het debat over de regeringsverklaring. We hebben wel doelen. We hebben het doel om de bezuinigingen te halen. Daar zijn we nu eenmaal toe genoodzaakt. We willen wel dat de einduitkomst beter is voor Nederland. We hebben ook doelen met die hervormingen. Hoe we dat precies gaan, dat is niet in beton gegoten.

WESTER
Dus wat dat betreft zo'n differentiatie naar leeftijd, dat is bespreekbaar?

ASSCHER
Ik ga niet in op deze suggestie van de president van DNB, dat heb ik net aan uw collega laten weten en ook waarom ik dat niet doe. Maar onze algemene stelling is: het regeerakkoord is op dit punt niet in beton gegoten. Wij zijn bereid om over de invulling en uitvoering van die maatregelen in gesprek te gaan mits daarmee onze doelen wel overeind blijven.

WESTER
Iets heel anders. Syrië. Het wapenembargo. Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk willen dat versoepelen. Duitsland wil dat niet. Wat is nu precies de Nederlandse positie?

ASSCHER
Daarover verwijs ik u naar de minister-president en de minister van Buitenlandse Zaken.

WESTER
Ja, maar dat bent u nu even. Er is vast over gesproken in het kabinet.

ASSCHER
Nee, de minister-president heeft het over het gesprek in Brussel. Dus die doet daar ook de woordvoering over.

WESTER
Wat is de inzet van de Nederlandse regering die de minister-president verwoordt in Brussel vanmiddag?

ASSCHER
Vraagt u dat of laat u dat via uw collega's vragen aan de minister-president.

WESTER
Maar u heeft er van te voren toch over overlegd?

ASSCHER
Dit is een actuele kwestie die daar in Brussel speelt. Dus laat ik ook de woordvoering bij hem.

KOCKELMANS (ANP)
Is er eigenlijk contact geweest tussen de Nederlandse regering en de Turkse regering over deze kwestie nu al?

ASSCHER
Dat weet ik niet. Ik denk het niet. We weten dat de premier van Turkije volgende week op bezoek komt. Dan is er gelegenheid om dat onderwerp te bespreken. Voor zover bekend is er tot nu toe geen contact geweest.

VISCHJAGER
De voorzitter van de FNV. Kunt u mij zeggen of u hem weg wilt hebben of niet?

ASSCHER
Nee, die wil ik niet weg hebben. Dat is aan de FNV wie zij tot hun voorzitter kiezen. Op dit moment is dat de heer Heerts en dat is dus ook onze gesprekspartner.

VISCHJAGER
Ja maar dat hij weggaat is duidelijk.

ASSCHER
Voor mij niet. Ik heb daar tegenstrijdige berichten over gelezen. Ik denk dat u het eerder aan de heer Heerts moet vragen dan aan mij. Van mij hoeft hij niet weg en ik heb ook niet de indruk dat hij op dit moment aan het weggaan is.