Bedrijfsvoering ministerie van Buitenlandse Zaken helemaal op orde

De Algemene Rekenkamer heeft geen enkele onvolkomenheid aangetroffen bij de bedrijfsvoering van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dat schrijft de Rekenkamer in het Rapport bij het Jaarverslag 2012 van het ministerie. In 2007 waren er nog 11 onvolkomenheden, in 2011 nog 1. In 2008 is een cultuurverbetering ingezet, die nu tot duidelijk resultaat leidt.

Minister Timmermans van Buitenlandse Zaken is tevreden over het Rekenkamerrapport: “Ik zie het als een erkenning van de bijzondere inzet van alle medewerkers van het ministerie. We hebben een cultuurverandering ten aanzien van de aandacht voor de bedrijfsvoering weten door te voeren. De productieve samenwerking met de Algemene Rekenkamer en de Auditdienst Rijk heeft hier ook aan bijgedragen.”

In 2007 sprak de Algemene Rekenkamer over ‘een cultuur binnen het ministerie van waarbij de grenzen van wat hoort worden opgezocht en zonodig verlegd’. De Rekenkamer concludeert nu dat de nieuwe bevindingen van de Audit Dienst Rijk tijdig en actief worden opgepakt, dat voormalige onvolkomenheden goed worden gemonitord en dat er goed zicht is op de risico’s van de nieuwe aanpak.

Met het verbetertraject dat in 2008 begon zijn kennis en vaardigheden verhoogd van het management en de medewerkers en er is geïnvesteerd in informatiesystemen en de organisatie van het interne toezicht. Zo worden sinds 2010 de werkzaamheden van het postennetwerk in het buitenland op het gebied van financiële administratie en het verlenen van paspoorten en visa per regio geconcentreerd. Deze regionalisering leidt tot een kostenbesparing van 8,6 miljoen euro per jaar, wat waarschijnlijk uit zal komen op 11,4 miljoen euro per jaar.