Schultz maakt werk van leefbaarheid en bereikbaarheid in Brabant
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) maakt werk van de verbetering van de leefbaarheid in Vught en omgeving en de doorstroming van het verkeer op de A58 tussen Eindhoven en Tilburg. De minister heeft vandaag met Brabantse bestuurders het startsein gegeven voor de verkenning naar infra-maatregelen voor de N65 in Vught en omgeving. Met de provincie én het Brabantse bedrijfsleven start de verkenning naar de A58 tussen Eindhoven en Tilburg. De inzet is om van de A58 een innovatieve en duurzame snelweg van de toekomst te maken.
Minister Schultz: "We zetten een belangrijke stap voor de leefbaarheid in Vught en omgeving waar de N65 en het spoor de gemeente in vieren delen. Met de verkenning naar de A58 werken we aan de verbetering van de bereikbaarheid van een economische topregio. Het gaat hier om een bijzonder project omdat de overheid samen met het bedrijfsleven het voortouw neemt. We maken optimaal gebruik van de denkkracht in deze slimme regio en zetten volop in op de toepassing van technische en duurzame innovaties.”
A58
De A58 is een 160 km lange snelweg die loopt van Vlissingen tot de A2 ter hoogte van Eindhoven en is een belangrijke (internationale) hoofdverbinding. Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat de A58 tussen Eindhoven en Tilburg bij een sterke groei van het verkeer op termijn niet meer voldoet aan de bereikbaarheidsdoelstellingen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte.
In het Infrastructuurfonds is voor de aanpak van de A58 vanaf 2023 een voorlopige reservering gemaakt van 425 miljoen euro. Op initiatief van het Brabantse bedrijfsleven is een plan opgesteld om al eerder geld in te zetten voor het project. De provincie Brabant staat garant voor de voorfinanciering.
De verkenning naar de A58 richt zich op een verbreding van het 21 kilometer lange traject tussen knooppunt De Baars bij Tilburg (aansluiting A65) tot en met knooppunt Batadorp (aansluiting A2). Om de versnelling van het project mogelijk te maken zet het Brabantse bedrijfsleven, verenigd in de Stichting Zuidnet A58, met de provincie en het ministerie in op de toepassing van verschillende innovaties op en langs de snelweg. Te denken valt aan opwekking van energie gekoppeld aan de weg en technische innovaties in materiaalgebruik. De verkenning die in 2015 wordt afgerond, moet duidelijk maken welke innovaties kansrijk zijn.
N65
De verkenning N65 Vught-Haaren richt zicht op maatregelen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. De N65 is een barrière in de gemeente Vught en Haaren en zorgt voor geluidsoverlast voor de inwoners. Daarnaast hebben de gemeenten last van sluipverkeer. In Vught is er een opeenstapeling van geluidhinder vanwege de aanwezigheid de spoorlijnen tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven en 's-Hertogenbosch en Tilburg.
Uit de verkenning, die in 2015 wordt afgerond, moet blijken met welke maatregelen de problemen met de N65 het beste aangepakt kunnen worden. Omdat spoor en weg elkaar in Vught kruisen wordt dit afgestemd met het lopende project voor de verbetering van het spoor tussen Den Bosch en Boxtel uit het Programma Hoofdfrequent Spoor.
Voor de maatregelen is 100 miljoen euro gereserveerd, het Rijk draagt 55 miljoen euro bij en de regio (provincie Brabant, Vught , Haaren en 's-Hertogenbosch) 45 miljoen euro. In Vught gaat het om maatregelen aan de N65 en het spoorviaduct. In Haaren richt de verkenning zich onder meer op de mogelijke aanleg van parallelwegen en een fietstunnel voor met name de scholieren die dagelijks de N65 moeten oversteken.