Rechtstreeks vliegen van Schiphol naar Luxemburg

Vanaf juni 2013 vliegen vliegtuigen vaker rechtstreeks vanuit Schiphol naar het luchtruim boven Luxemburg. Zo kan een groot aantal Zuid-Europese bestemmingen sneller worden bereikt. Vliegtuigen volgen nu geregeld routes via Bonn of Antwerpen om het militaire oefengebied boven de Nederlands/Belgische grens te mijden. Ook als militaire luchtruimgebruikers niet oefenen. Vliegtuigen vliegen hierdoor korter, verbruiken gemiddeld 45 kilo minder brandstof per vlucht en stoten minder schadelijke emissies uit.

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en van Defensie zijn overeen gekomen het luchtruim flexibel te gebruiken. Luchtverkeersleidingorganisaties het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) hebben intensief samengewerkt om dit mogelijk te maken in afstemming met KLM. Luchtvaartmaatschappijen plannen nu vaker de rechtstreekse route van Schiphol richting Luxemburg ((U)N852). De (U)N852 is de eerste route waarvan de beschikbaarheid wordt vergroot door het luchtruim op de genoemde tijdstippen flexibel in te zetten. De civiele en militaire luchtverkeersleiding onderzoeken nu of luchtvaartmaatschappijen ook andere routes die door militair oefengebied lopen vaker kunnen vliegen. CLSK en LVNL streven naar een integratie van de dienstverlening.

Dat luchtvaartmaatschappijen vaker gebruik maken van een route door militair oefengebied, is een mooi resultaat van intensievere civiel-militaire samenwerking tussen CLSK en LVNL. Deze samenwerking wordt in de komende jaren versterkt, zo beschrijft de Luchtruimvisie van de ministeries van Infrastructuur en Milieu en Defensie. Zij zijn overeen gekomen het luchtruim beter te benutten door het flexibel en dynamisch te gebruiken. Dit betekent dat op door de weekse dagen militaire luchtruimgebruikers in principe niet voor acht uur in de ochtend vliegen en uiterlijk een dag van te voren kenbaar maken of ze het oefengebied niet langer gebruiken na half vijf in de middag. De Luchtruimvisie voorziet ook in een nieuwe indeling van het luchtruim. Dit is van groot belang om aan de veranderende behoefte van de luchtruimgebruikers te voldoen en de sterke positie van de Nederlandse luchtvaartsector en handelspositie te behouden. Ook op Europees niveau wordt gekeken hoe het luchtruim efficiënter kan worden ingezet door te werken naar één Europees luchtruim – de Single European Sky.