Rauwe rap in nieuwe infanteriecampagne

Defensie zet rapper Kraantje Pappie in om jonge infanteristen te trekken. De artiest stak hiertoe het infanterielied uit de jaren ‘40 in een eigentijds jasje. De nieuwe wervingscampagne en Kraantjes track ‘Werkveld’ zijn vanaf vandaag te zien op online jongerenplatforms en muziekzenders.

In de jacht naar nieuw personeel zoekt Defensie de creatieve grenzen op. “We zijn constant op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de doelgroep te benaderen. Daarbij willen we zo dicht mogelijk tegen hun belevingswereld aan gaan zitten”, legt campagnemanager Robbie Bax uit. “Wij denken dat Kraantje Pappie de perfecte match is.”

Te gek

Aanvankelijk ging het alleen om een remake van het strijdlied, maar het project groeide uit tot een complete videoclip. Kraantje Pappie, die in het echte leven Alex van der Zouwen heet, is enorm trots op het resultaat. Kraantje Pappie: “Dit was een te gekke opdracht. Zo’n kans krijg je maar één keer. Mijn enige eis was dat ik mijn eigen stijl mocht aanbrengen en dat is gelukt. Het is een rauw nummer geworden. En weet je, een leger is écht nodig. Ik verbind hier veel liever mijn naam aan dan dat ik in bijvoorbeeld een hamburgerreclame figureer.”

Steeds verder uitgerold

De campagne voor infanteristen bij de landmacht volgt een week na de lancering van de nieuwe tv-commercial. In die wervingsspot is een militair te zien die de longen uit zijn lijf rent om mensenlevens te redden. De infanteriecampagne en de tv-commercial zijn onderdeel van de campagne ‘Werken bij Defensie. Je moet het maar kunnen’. De krijgsmacht heeft vooral behoefte aan infanteristen, vliegers, mariniers, verpleegkundigen, technici en marechaussees.

Bekijk Kraantje Pappie en de infanterie op www.werkenbijdefensie.nl/infanterie