Publiekscampagne vestigt aandacht op risico’s smartphone in het verkeer

Houd in het verkeer je aandacht op de weg en niet op je smartphone. Dat is de boodschap van de publiekscampagne die vandaag van start gaat. In de campagne van het ministerie van Infrastructuur en Milieu worden automobilisten en fietsers via onder andere radio- en televisiespots gewezen op de risico’s van het handmatig gebruik van de smartphone in het verkeer. De campagne wordt met diverse activiteiten ondersteund door onder andere Veilig Verkeer Nederland, de grote telecom-providers en de verkeersveiligheidsorganisatie voor jongeren Team Alert.

(Een auto met de tekst: TNO, innovation for life. Frank Buma:)
RUSTIGE MUZIEK
FRANK BUMA: Ik kon vandaag meedoen aan een simulatie van wat er eigenlijk gebeurt als je je smartphone gebruikt in het verkeer.
(Buma zit in de auto van de simulator. Het scherm gaat aan.)
DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER
Het is wel een beetje spannend, dit experiment want ik doe het eigenlijk in de dagelijkse praktijk ook al dus ik ben heel benieuwd als ik nu in deze simulator zit of ik dan met m'n neus op de feiten word gedrukt.
(Hij stuurt de auto over een snelweg op het scherm.)
GELUIDSSIGNAAL
(Hij neemt z'n telefoon, leest een bericht, opent het toetsenbord en begint te tikken.)
STEVIGE MUZIEK
GIERENDE BANDEN EN BREKEND GLAS
Aah, dat was akelig! Nou, ik ben wel goed geschrokken van die simulator want ik heb in m'n hoofd dat ik altijd wel in de gaten hou hoe het verkeersbeeld is voordat ik een woordje aftik maar ik zat toch vol op de achterbank van een voorganger. MARIKA HOEDEMAEKER: Vandaag hebben we specifiek gekeken naar afleiding van de smartphone door het gebruik van social media in dit geval WhatsApp en Facebook. Je ziet een aantal belangrijke dingen: de reactietijd van autobestuurders wordt een heel stuk vertraagd. Andere dingen die je ziet is het patroon in de snelheid. Mensen die zijn afgeleid door het gebruik van de smartphone hebben een heel onregelmatig snelheidspatroon. Dit is ook heel confronterend, die snelheid. Ik lijk wel een dronken aardbei. En de experts noemden mij een schoolvoorbeeld van wat ze doorgaans zien bij dit soort experimenten: zwalken over de weg, geen vaste gasvoet en botsen, uiteindelijk.
(Marika)
HOEDEMAEKER: Twee dingen tegelijk in dit geval dus autorijden is de belangrijkste taak, aandacht voor de weg je positie op de weg, voorliggers, gedrag van anderen waar je op moet reageren gaat niet samen met aandacht voor de smartphone. BUMA: Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken maar wat ik van deze simulatie wel heb opgestoken is dat ik m'n best moet gaan doen om die mobiele telefoon te laten voor wat hij is op het moment dat ik onderweg ben en hem te bewaren voor het moment dat ik stop bij een pompstation of op m'n bestemming ben aangekomen.
(Icoontjes gecombineerd met tekst: facebooken, twitteren, mailen en whatsappen doe je op een parkeerplaats. Daar kun je mee thuiskomen. Beeldtekst: Een productie van de Directie Communicatie.)
RUSTIGE ELEKTRONISCHE MUZIEK

Het gebruik van de smartphone is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Inmiddels zijn er in Nederland minstens 8 miljoen smartphones in gebruik. In het gebruik is een verschuiving zichtbaar; mensen bellen minder en gebruiken de smartphone steeds meer voor sociale media en tekstberichten, ook vaak terwijl ze achter het stuur of op de fiets zitten. Uit onderzoek blijkt dat de risico’s op een verkeersongeval flink toenemen als iemand tijdens het rijden bezig is met het lezen of schrijven van tekstberichten, mailen en sociale media. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek schat in dat hierdoor jaarlijks enkele tientallen verkeersdoden vallen.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): “De smartphone biedt een schat aan mogelijkheden en de ontwikkelingen gaan in een sneltreinvaart. Voor de verkeersveiligheid zit er echter ook een keerzijde aan. Een op de drie Nederlandse automobilisten zegt wel eens achter het stuur de smartphone te gebruiken. En iedereen kent wel die fietsende jongeren die slingerend een sms lezen of toch nog even dat berichtje willen versturen. Met deze campagne willen we mensen stimuleren niet met de smartphone in de hand aan het verkeer deel te nemen. Ga verstandig om met je smartphone in het verkeer. Dat is goed voor je eigen veiligheid en die van anderen.”

Uit nieuw onderzoek van het NIPO blijkt dat veel Nederlandse automobilisten zich bewust zijn van de gevaren van het gebruik van de smartphone terwijl ze aan het autorijden zijn. Tegelijkertijd blijken de particuliere automobilist en de zakelijke rijder toch regelmatig tijdens het autorijden de smartphone in de hand te gebruiken voor emailen en sociale media. Onderzoek wijst uit dat daardoor de rijprestaties aanmerkelijk verslechteren. Zo blijkt uit berekeningen van TNO dat iemand die drie seconden niet de op weg let om een bericht te lezen bij een snelheid van 120 km/u de lengte van een voetbalveld aflegt. Bij die snelheid is de extra remweg veertien meter.

Tijdens de campagne, die het hele najaar loopt worden verkeersdeelnemers onder meer via radio en televisiespots, mottoborden en andere communicatiemiddelen gestimuleerd handmatig gebruik van smartphone achterwege te laten als ze aan het rijden zijn. Ook Veilig Verkeer Nederland en de  telecomproviders, T-Mobile, KPN en Vodafone vragen hier aandacht voor. De politie zal gedurende de campagne extra handhaven. Het is immers verboden in de auto een smartphone vast te houden  als je aan rijden bent.

In de tweede helft van oktober richt de campagne zich aanvullend op fietsende jongeren. De jongerenverkeersorganisatie TeamAlert start dan samen met scholen met educatieve projecten om jongeren te wijzen op de de risico’s die ze lopen als ze op de fiets hun smartphone gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat 49 procent van de fietsers wel eens een bericht leest tijdens het fietsen en 35 procent wel eens een bericht verstuurt tijdens het fietsen.