Via cultuur kunnen we laten zien wie we zijn

Maandag opende Frans Timmermans en Jet Bussemaker in Amsterdam het nieuwe 'DutchCulture, centre for international cooperation'.

In een podiuminterview gingen de bewindslieden in op vragen over de rol die de Nederlandse cultuur speelt in internationale relaties en hoe cultuur Nederland als interessante (handels)partner laat zien.

'De Nederlandse culturele sector heeft het buitenland nodig als bron van inspiratie, van vernieuwing en als afzetmarkt. Cultuur zegt ook iets over onze identiteit en bepaalt ons imago', aldus Timmermans. 'Via cultuur kunnen we laten zien wie we zijn'.

De beide ministers benadrukten hoe internationaal georiënteerd Nederlandse kunstenaars en culturele instellingen zijn.

'Internationaal cultuurbeleid is niet alleen een vorm van zenden. Wij moeten ook openstaan voor innovatieve ideeën uit het buitenland', alsdus Bussemaker. 

DutchCulture is de organisatie voor promotie, ondersteuning en realisatie van internationale culturele samenwerking en is ontstaan door een fusie van SICA, Trans Artists en MEDIA Desk Nederland. Ook neemt DutchCulture internationale taken over van het opgeheven Erfgoed Nederland. DutchCulture wordt gefinancierd met een vierjarige subsidie van zowel het ministerie van OCW als het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarnaast ontvangt DutchCulture structurele subsidie van de Europese Commissie.