Opening Maasvlakte 2 door minister IenM

Vandaag maken we de weg vrij voor internationale scheepvaart en handel. Dat past bij Nederland. Zo zijn we groot geworden. Met Maasvlakte 2 zet Nederland de deur wijd open voor de nieuwste generatie containerschepen. En bieden we ruimte aan de modernste terminals. De haven wordt 20 procent groter, de containercapaciteit verdubbelt. Er komen direct en indirect duizenden banen bij.' Met deze woorden opent Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, vandaag Maasvlakte 2 voor de scheepvaart. 'We zijn er met zijn allen in geslaagd deze eerste fase van Maasvlakte 2 conform de planning en ruim binnen budget aan te leggen. Het project valt circa € 150 miljoen voordeliger uit dan was geraamd. Dit blijkt nu de aanleg grotendeels gereed is', aldus Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Een vloot van zo’n 25 schepen, variërend van klassieke driemasters tot een modern containerschip, vaart vandaag officieel als eerste via het Yangtzekanaal naar Maasvlakte 2.

VOICE-OVER: De Rotterdamse haven weer concurrerend maken in de wereld met dat doel werd in 2008 begonnen aan de Tweede Maasvlakte. Op woensdag 22 mei verrichtte minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de officiële openingshandeling. MINISTER SCHULTZ VAN HAEGEN: Het is belangrijk omdat onze haven nog steeds verder groeit de containervaart ook verder zal groeien. Je hebt gewoon extra capaciteit nodig. HANS SMITS: Daarnaast gaan we het bestaand havengebied hier en daar ook beter benutten en dat betekent dat we bij elkaar voorlopig 25, 30 jaar vooruit kunnen. SCHULTZ VAN HAEGEN: Dit is een project met een dubbel-doelstelling dus het gaat niet alleen maar om het realiseren van nieuw land maar ook om het realiseren van nieuwe natuur, onder andere ter compensatie. Er wordt gewerkt aan een zeereservaat in de Voordelta. Bij de Delftse kust wordt er een nieuw duingebied aangelegd om maar zo te zeggen. VOICE-OVER: De hele operatie viel 150 miljoen euro goedkoper uit dan begroot. De uitbreiding kostte uiteindelijk 1,55 miljard. SMITS: Door heel creatief te zijn samen met de aannemers in het ontwerp en in de uitvoering hebben we hier en daar gewoon dingen kunnen besparen. Bijvoorbeeld het ontwerp van de harde kering was eigenlijk een klassiek ontwerp een harde dijk met asfalt en stortsteen en we hebben nu gekozen voor een revolutionair, heel nieuw ontwerp waardoor ineens dat stuk harde kering meer dan 50 miljoen euro goedkoper werd. VOICE-OVER: Met 1.000 hectare groeiruimte is Nederland klaar voor de grootste schepen en modernste industrie. We zijn trots dat de twee bedrijven die hier containerterminals gaan bouwen de meest moderne en duurzame terminals ter wereld gaan bouwen waarbij alles elektrisch is er heel weinig meer emissies, luchtvervuiling, gaat plaatsvinden. VOICE-OVER: Eind 2014 worden deze duurzame containerterminals operationeel. Ook is het Havenbedrijf de komende jaren nog bezig om de infrastructuur van de huidige Maasvlakte en de Tweede Maasvlakte op elkaar aan te sluiten.
(Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Dit was een productie van de Rijksoverheid.)