Spreekpunten staatssecretaris Mansveld voor ontvangst Aldersadvies Nieuw Normen en Handhavingsstelsel

“Mijn uitgangspunt is dat de afhandeling van het vliegverkeer zo plaatsvindt dat steeds voor die banen wordt gekozen die het minste hinder veroorzaken voor de omwonenden. Ik ben blij met dit advies dat gedragen wordt door partijen met hele verschillende belangen.” Dat zei staatssecretaris Mansveld vandaag bij de ontvangst van het Alders-advies over het geluidsnormen van Schiphol.

Meneer Alders, dames en heren,

Inleiding en uitgangspunt

Zeer bedankt voor dit advies en uw toelichting. Het is duidelijk waar dit advies over gaat: over geluid van vliegtuigen bij Schiphol en hoe we daar zo goed mogelijk mee om kunnen gaan. Het gaat over een nieuw stelsel van normen en handhaving.

Maar het advies gaat in mijn ogen over veel meer. Het gaat over balans en bruggen slaan tussen aan de ene kant de economische groei van Nederland en aan de andere kant over de leefomgeving. Het gaat over banen voor mensen en over mensen die er prettig willen wonen.

Ik vind beide elementen even belangrijk. Daarom is het goed om zowel luchtvaart als milieu in mijn portefeuille te hebben. Mijn uitgangspunt is dat we met elkaar zoeken naar balans tussen economische groei en een goede leefomgeving.

Naar de inhoud: breed gedragen advies

En daarom ben ik blij met de inhoud van dit advies en de manier waarop dit tot stand is gekomen.

Want de inzet van de sector en de bewoners is steeds om er in gezamenlijkheid uit te komen en samen te zoeken naar concrete voorstellen en antwoorden op vraagstukken.

Ik neem dus graag dit advies in ontvangst omdat het wordt gedragen door  partijen met zeer uiteenlopende belangen die de wil en de moed hebben getoond er samen uit te komen.

Daarvoor wil ik alle lof uitspreken aan de leden van de Alderstafel: bestuurders, luchtvaartpartijen en bewoners!

Inhoud advies en breder pakket

Ik ben niet alleen positief over de manier waarop het advies tot stand is gekomen, maar ook over de inhoud van uw advies.

Laat ik twee dingen benadrukken om het advies in de juiste context te plaatsen.

1. Het nieuwe normen- en handhavingstelsel staat niet op zichzelf, voor u niet en voor mij niet. Het maakt onderdeel uit van het Aldersakkoord 2008. In dat akkoord staan ook:

-      Afspraken over de groei van Schiphol tot 510.000 vliegbewegingen (nu:435.000) en de ontwikkeling van Eindhoven en Lelystad.

-      Afspraken over hinderbeperkingen en

-      Maatregelen om de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren.

2. Een nieuw stelsel is ook een breed gedeelde wens van de Tweede Kamer en sinds 2008 wordt hier regelmatig met de Kamer over gesproken.

Wat is ons doel? Laat ik het in mijn eigen woorden samenvatten: een eenvoudiger en eerlijker stelsel. Een stelsel waarbij je vooral díe banen inzet, die zo min mogelijk mensen hinderen.

Het huidige stelsel is met haar 35 handhavingspunten zo complex dat alleen de heer Alders het begrijpt…. [maar die heeft er dan ook jaren op gestudeerd. En ik heb wel eens de typering van hem gehoord na al die studie: ‘still confused, but on a higher level’.].

Er is twee jaar geëxperimenteerd met het nieuwe stelsel en de resultaten zijn positief. Ik begrijp dat het nieuwe stelsel in de praktijk logisch en begrijpelijk is. Belangrijk verschil met het bestaande stelsel is dat de ongewenste neveneffecten – die de heer Alders heeft toegelicht - worden voorkomen.

Mijn uitgangspunt is dat de afhandeling van het vliegverkeer zo plaatsvindt dat steeds voor die banen wordt gekozen die het minste hinder veroorzaken voor de omwonenden.

Ik ben blij dat het niet alleen op papier werkt [studies wezen dit uit] maar ook in de praktijk van de afgelopen twee jaren. Die praktijkervaring is echt van grote betekenis.

Hoe verder?

Ik zei al dat het stelsel onderdeel uitmaakt van een breder pakket aan afspraken, zoals de maximale groei van Schiphol tot 510.000 vliegtuigbewegingen in 2020, de hinderbeperkende maatregelen en investeringen in de leefomgeving.

Dit hele pakket vormt de basis van een verantwoorde groei van Schiphol.

Daarom zal ik van mijn kant ook concrete stappen blijven maken.  Bijvoorbeeld:

- De verdere ontwikkeling van de luchthavens Eindhoven en Lelystad. Ik heb onlangs een nieuwe terminal geopend in Eindhoven, en voor beide luchthavens zijn de formele procedures voor het nemen van luchthavenbesluiten opgestart - het luchthavenbesluit Eindhoven is bijna klaar.

- Doorgaan met de uitvoering van de hinderbeperkende maatregelen. Want die hebben resultaat! De uitvoering die we sinds 2008 met elkaar in praktijk brengen, leidt ertoe dat bij een volume van 510.000 vliegtuigbewegingen het aantal “ernstig gehinderden” – zoals dat heet - zal afnemen met 10-12 % [ten opzichte van een situatie zonder deze hinderbeperkende maatregelen]. Het oorspronkelijke doel van 5% is dus ruimschoots gehaald!

- Een nieuwe bijdrage van 10 miljoen euro voor de maatregelen die de leefomgeving versterken. De provincie en Schiphol leggen ook beide 10 miljoen in, dus er is een pot van 30 miljoen beschikbaar, waarvoor we komende tijd met elkaar de bestemmingsvoorwaarden zullen uitwerken.

- En voor wat betreft dit nieuwe normen en handhavingstelsel wil ik het tempo hoog houden. ik ga ervoor zorgen dat er op zeer korte termijn [binnen twee weken] een brief naar de Kamer gaat waarin ik het standpunt van het Rijk formeel zal toelichten en motiveren. Na bespreking hiervan met de Kamer zal ik zo snel mogelijk voorstellen voor wet- en regelgeving aan de Kamer voorleggen waarin het nieuw voorgestelde stelsel verankerd wordt.

Ik vertrouw er op meneer Alders, dat ik bij de uitwerking een beroep op u en de partijen aan uw Tafel mag doen. Bruggen slaan is één ding. Ik wil u ook uitnodigen samen over die brug.

Afsluiting

Om in vliegtermen te eindigen: alles bij elkaar denk ik dat we vandaag kunnen spreken van een mooie landing van uw advies.

Het doel van de reis is dat we balans brengen in economische groei en een goede leefomgeving en met dit advies is dat doel dichterbij gekomen. Ik dank u nogmaals hartelijk!