Philips wint prijs voor meest transparante jaarverslag

Philips is de winnaar van De Kristal 2013, de prijs voor het meest transparante jaarverslag van Nederland. Philips kwam als beste van bijna 500 bedrijven uit de bus. De Kristalprijs voor maatschappelijke verslaggeving is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).

Verdienmodel

"Steeds meer bedrijven rapporteren steeds helderder", constateerde minister Kamp tijdens de prijsuitreiking. "Bedrijven zijn meer en meer overtuigd van de voordelen van maatschappelijk verantwoord ondernemen, oftewel MVO. Door te weten hoe hun activiteiten mens, milieu en maatschappij beïnvloeden weten ze waar kansen, risico’s en verantwoordelijkheden liggen. Deze ondernemers handelen toekomstgericht en innovatief en kunnen vaak rekenen op trouwe klanten, gemotiveerde werknemers en dus een betere concurrentiepositie. MVO is zo een deel geworden van hun verdienmodel: het levert banen en inkomsten op."

De jury prees de transparante wijze waarop Philips dit jaar heeft gerapporteerd over de impact van haar activiteiten op mens, milieu en maatschappij. Het bedrijf maakt op heldere wijze inzichtelijk wat goed én slecht gaat. Door hier ook actief over te communiceren wordt duidelijk waar Philips voor staat en waarom ze bepaalde keuzes maken, aldus de jury. Daarbij is er lof voor de prominente en geïntegreerde rol die MVO in de rapportage van Philips heeft gekregen.

Eervolle vermelding

Naast de Kristalprijs kregen twee bedrijven een eervolle vermelding. Meurs&Molijn ontving de prijs voor beste MKB’er én snelste stijger. De onderneming steeg 128 posities en staat op de 27ste plaats, een ongekende presentatie voor een MKB-bedrijf. DSM won de prijs voor het meest innovatieve jaarverslag. De jury was erg te spreken over de vernieuwende wijze waarop DSM duurzaamheid in zijn kernprocessen heeft verankerd.