Rekenen stap voor stap beter

Uiterlijk in 2020 moeten alle jongeren kunnen rekenen op het niveau dat ze nodig hebben voor hun vervolgopleiding en werk. De komende jaren werken scholen gestaag verder aan het verder verbeteren van het rekenonderwijs. De rekentoets groeit mee en wordt ieder jaar een beetje moeilijker voor leerlingen om te halen. Ook komen er aangepaste toetsen voor leerlingen die moeite hebben met rekenen. Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker hebben hierover de Tweede Kamer vandaag geïnformeerd. Doel van de maatregelen is een verantwoorde verbetering van de kwaliteit van het Nederlandse rekenonderwijs, zodat jongeren niet tussen wal en schip geraken.

In 2010 werden op verzoek van de Tweede Kamer de rekeneisen aangescherpt. Aanleiding waren de grote zorgen bij hogescholen, universiteiten en bedrijfsleven over het niveau van rekenvaardigheid bij jongeren. Er werd daarom flink in het rekenonderwijs geïnvesteerd en een helder doel afgesproken (de referentieniveaus). Ook werd afgesproken dat met een toets wordt nagegaan of leerlingen het niveau ook werkelijk halen. De afgelopen jaren hebben scholen hard gewerkt aan het verbeteren van hun rekenonderwijs. Ondanks deze verbeterslag haalt een deel van de leerlingen om uiteenlopende redenen de rekentoets niet.

Aangepaste toetsen voor leerlingen met rekenproblemen

De afgelopen jaren is ervaring opgedaan met de rekentoets. In de praktijk blijkt dat met name vmbo-bb en mbo-2 leerlingen het vereiste niveau niet halen. Verder blijkt dat op alle schoolniveaus leerlingen met ernstige rekenproblemen, waaronder dyscalculie, de toets en dus hun diploma niet halen. Voor deze groepen komt er nu een oplossing, in de vorm van aangepaste toetsen.

Infographic over Rekenen op orde in 2020. Kijk voor een uitgebreide uitleg in het onderwerp: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen

Zwaarste eisen voor toekomstige leraren

Voor ieder niveau gelden duidelijke eisen om door te kunnen stromen naar een vervolgopleiding. Volgens de bewindslieden begint beter rekenonderwijs bij de leraar. Daarom gaan de zwaarste doorstroomeisen gelden voor studenten aan de pabo. Alleen leerlingen die de rekentoets op niveau halen (3F) mogen daarnaartoe. Leerlingen op het vmbo en in mbo-2 die naar een mbo-3 opleiding willen moeten minstens kunnen rekenen op niveau 2F.

Examen steeds wat moeilijker

Scholen hebben voldoende tijd nodig om leerlingen goed te leren rekenen, zo geven ze aan. Om hier meer ruimte voor te creëren, maar wel de ambitie vast te houden, wordt de komende jaren de lat ieder jaar wat hoger gelegd. Dat betekent dat leerlingen ieder jaar meer antwoorden goed moeten hebben om voor de rekentoets een voldoende te halen. Om onduidelijkheid over het rekenniveau van de leerling te voorkomen, krijgen leerlingen de komende jaren een vaardigheidsscore in plaats van een gewoon cijfer.

Meetellen voor het diploma en herkansingen

In het vmbo-kb, vmbo-gl, vmbo-tl, havo, vwo en mbo-4 telt de toets vanaf volgend schooljaar mee voor zakken of slagen. De andere schoolsoorten en mbo-niveaus volgen het schooljaar daarop. Ook wordt het vak rekenen tijdelijk uit de kernvakkenregel gehaald op vmbo-havo-vwo en gaat het uit de compensatieregeling in het mbo. Daarbij krijgen leerlingen in het voortgezet onderwijs meer kansen om de toets te halen: 4 in totaal. In het mbo was dit al mogelijk.

Betere rekentoets en betere inzage

De maatregelen die Bussemaker en Dekker nu nemen komen bovenop de verbetering van de toets die zij eerder dit jaar aankondigden. De opgaven in de toets waren voor een deel van de leerlingen lastig omdat er veel soms ingewikkelde praktijkvoorbeelden in waren verwerkt. Belangrijke wijziging is daarom het opnemen van meer gewone ‘kale’ sommen in de toets. De afgelopen jaren bleek tijdens pilots met de rekentoets dat leraren beter inzage willen in de gemaakte toetsen om hier van te leren. Dit wordt vanaf komend schooljaar geregeld.