Monitor karakteristieken luchtvaartmarkt Nederland - Verenigde Arabische Emiraten

In 2015 heeft luchtvaartmaatschappij Emirates uit de Verenigde Arabische Emiraten (V.A.E.) een aanvraag gedaan om de stoelcapaciteit tussen Nederland en de V.A.E. met ca. 120 plaatsen per dag uit te breiden, door een bestaande dagelijkse vlucht met een Boeing 777 te vervangen door een Airbus A380. Deze aanvraag is getoetst aan het Luchtvaartverdrag tussen Nederland en de VAE. Dit verdrag kent geen beperkingen ten aanzien van maatschappijen, aantal vluchten, het type toestel of het aantal stoelen. Wel is in het verdrag opgenomen dat het aanbod moet zijn afgestemd op de vraag en dat de diensten van andere maatschappijen niet op een onredelijke wijze worden getroffen.

Een goede afstemming van vraag en aanbod en geen onredelijke aantasting van andere maatschappijen is van groot belang voor het behoud van het sterke netwerk van verbindingen vanaf en naar Schiphol. Dit sterke netwerk levert een grote bijdrage aan de Nederlandse economie en de ‘home carrier’ KLM speelt daarin een centrale rol.

Om te kunnen beoordelen of met de vervanging van de Boeing 777 door een Airbus A380 door Emirates marktverstoring optreedt en of diensten van andere maatschappijen zoals KLM niet op een onredelijke wijze getroffen worden, heeft SEO Economisch Onderzoek in opdracht van het Ministerie van IenM de karakteristieken van de luchtvaartmarkt tussen Nederland en de V.A.E. geanalyseerd. Op basis van dit onderzoek is geconcludeerd dat de uitbreiding van de stoelcapaciteit door Emirates geen significante effecten heeft op de netwerkkwaliteit en op grond van het Luchtvaartverdrag niet geweigerd kan worden. Het ministerie van IenM zal de ontwikkelingen kritisch blijven volgen, waarbij het behoud van de sterke netwerkkwaliteit van Schiphol centraal staat.