Toespraak staatssecretaris Dijksma voor Assemblee ICAO

Toespraak van staatssecretaris Dijksma (IenM) bij de opening van de VN-bijeenkomst van de internationale luchtvaartsector (191 landen) op 28 september 2016 in Montreal.

De toespraak is in het Engels uitgesproken.
 

Mr Chairman, Mr President, Ms Secretary General, distinguished delegates,

Allereerst dank ik ICAO voor de gelegenheid hier te spreken op deze bijzondere Assemblee. Ik doe dit in het volle besef dat deze 39th Assemblee een historische betekenis kan krijgen in de geschiedenis van de internationale luchtvaart.

Deze week kunnen wij nieuwe, essentiële stappen zetten om de mondiale luchtvaart nog duurzamer en veiliger te maken. Zeker nu ik tot u allen spreek, moet ik weer denken aan die dag in december 2015. Parijs. Het moment dat 196 landen over hun grenzen heen keken en het eens werden over een wereldwijd klimaatakkoord, was een onvergetelijk en inspirerend moment. Het gaf de wereld hoop. Parijs was een keerpunt.

Het akkoord bevat geen specifieke afspraken voor de internationale luchtvaart. Toch spreekt Parijs ons nadrukkelijk aan om onze verantwoordelijkheid te nemen.

De internationale luchtvaart kan een belangrijke bijdrage leveren. We zijn een van de snelst groeiende sectoren. De uitstoot zal fors toenemen. De ambitie die we tijdens de vorige Assembly met elkaar afspraken is fors: CO-2 neutrale groei vanaf 2020 ís een stevige uitdaging.

Met technologie, biofuel en verbeteringen in de infrastructuur alleen, realiseren we onze ambitie niet. We weten dat een mondiaal systeem van general market based measures het meest effectief is.

We weten veel, we kennen de feiten, we voelen de noodzaak van maatregelen. En niet alleen wij, de lidstaten van ICAO, maar ook de industrie is bereid een ferme stap te zetten. Het vraagstuk van klimaatmaatregelen staat voor de vierde keer op rij op de agenda van de Assemblee. Het is nu tijd om tot actie over te gaan!

Nederland heeft veel waardering voor de stappen die ICAO al heeft gezet. Er is zeer hard gewerkt om tot een concept resolutie te komen. Er ligt een voorstel voor de invoering van een mondiaal systeem. Er ligt een unieke kans om de luchtvaart schoner te maken.

Nederland roept de Assemblee op om te komen tot een resolutie die leidt tot een General Market Based Measures. Het doel is een substantiële teruggang van de CO2 uitstoot door de internationale luchtvaart. We hebben een grote verantwoordelijkheid; laten we die nemen. De tijd is rijp!

Dames en heren,

Duurzaamheid is niet de enige pijler onder de toekomst van de internationale luchtvaart. Veiligheid is een andere pijler. Een veilige luchtvaart is dé drijfveer van ICAO. Vanuit Nederland er hoge verwachtingen van deze Assemblee op het gebied van conflictzones. Verwachtingen die niet los staan van emoties.

Want 17 juli 2014 voelt nog als de dag van gisteren. Op die dag werd vlucht MH17 van Malaysian Airlijnes neergeschoten. Alle 298 passagiers en bemanning verloren hun leven aan een conflict waar ze niets mee te maken hadden. De wereld was geschokt. De internationale luchtvaart zette alles op alles om te voorkomen dat dit nog eens kan gebeuren.

We zijn nu ruim 2 jaar verder. De Dutch Safety Board heeft de crash onderzocht, samen met zijn internationale partners. De bevindingen zijn gedeeld op 13 oktober 2015. Belangrijke aanbevelingen zijn gericht aan ICAO.

Nederland waardeert de stappen die ICAO al heeft gezet. Stappen vóórdat de aanbevelingen van de Dutch Safety Board zijn gedaan. Er is echter nog een extra stap nodig om de aanbevelingen in praktijk te brengen.  

Wereldwijd zijn er tientallen conflictgebieden. Dagelijks reizen er honderdduizenden mensen per vliegtuig. Zij gaan er vanuit dat hun route veilig is en dat ze geen onnodig risico lopen!

Mijn boodschap is: laten we onze verantwoordelijkheid nemen, de risk assessments voor het vliegen boven conflict zones verbeteren, en  informatie beter met elkaar delen.

Samen met 45 andere landen doet Nederland in het Working Paper 33 concrete voorstellen om een extra stap te zetten. Laten we geen tijd verliezen en ICAO alle ruimte geven om de informatiedeling te verbeteren. Laten we onze verantwoordelijkheid nemen als internationale luchtvaartgemeenschap en ervoor zorgen dat vliegen de veiligste manier van transport is en blijft!

Ik dank u voor uw aandacht.