Toespraak minister Schultz op TLN-Jaarcongres
Toespraak van minister Schultz van Heagen op het TLN Jaarcongres op 26 november 2016 in Wernhout.
Dames en heren,
Allereerst dank aan de heer Van Dijk voor zijn aardige woorden.
Goed om te horen dat ik hier gezien wordt als 'jullie' minister. Misschien komt het daardoor dat ik me hier altijd erg thuis voel.
Ik voel me thuis bij de belangen van de sector. Ik voel me thuis bij de dynamiek van transport en logistiek. En ik voel me thuis bij uw ondernemerschap dat ik in de loop der jaren steeds innovatiever heb zien worden.
Daarom sta ik hier met gemengde gevoelens. Want het is geweldig om hier te zijn. Het TLN-congres staat altijd met stip in mijn agenda. Maar ik weet ook dat het dit jaar de laatste keer is [normaal gesproken!]. Eind november wordt daarom voor mij nooit meer hetzelfde! Ik zal u missen!
Het is een goed moment om de balans op te maken. 6 jaar geleden was ik hier voor het eerst. Ik kan me nog herinneren dat ik van de heer Sakkers toen een mooie vrachtauto kreeg voor mijn kinderen. En ik gaf u de spitsstrook. Dit was de eerste die ik zelf mocht openen.
Dat wil zeggen: die stroken hebben we toen toegankelijk gemaakt voor al het vrachtverkeer. Mijn kinderen zijn de vrachtwagen inmiddels ontgroeid...
U heeft de spitsstroken heel hard nodig…
Het lijkt nog niet zolang geleden. Maar de tijden zijn wel veranderd.
- We zijn uit de crisis gekomen.
- Krimp heeft plaatsgemaakt voor groei.
- De concurrentie binnen de EU is toegenomen.
- Het protectionisme neemt toe.
- Truckplatooning bestond nog niet. De Iphone was er net.
En het allerbelangrijkste: de sector staat er nu veel beter voor. Want er waaide toen een gure wind. De financieel-economische crisis trok een zware wissel. De vervoersvraag was dat jaar gekrompen met meer dan 10%.
Er waren hele lichte tekenen van herstel. Voorzichtig trok het goederenvervoer weer aan.
Er waren ook voorspellingen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid voorspelde dat het goederenvervoer pas in 2015 weer op het niveau zou zijn van voor de crisis.
Voorspellen is lastig. Dat weten ze nu ook in Engeland [Brexit] en in Amerika [presidentsverkiezingen]. Het wegvervoer is nog niet op het niveau van voor de crisis. Dat wordt nu voorzien in 2021.
Er wordt de komende jaren wel een groei voorzien van gemiddeld 2,1% per jaar – binnenland – en 1,7% voor het internationaal vervoer. En laten we dit niet vergeten: ons land is nog altijd de poort voor 30% van alle goederen die de EU in komen.
Dat realiseren we ons niet altijd. Onze economie is voor een groot deel afhankelijk van transport en logistiek!
Onze internationale concurrentiepositie is sterk, maar allesbehalve vanzelfsprekend. Dat is natuurlijk ten eerste een uitdaging voor ondernemers als u. Ik vind het knap dat de sector altijd veel aandacht heeft gehad voor innovatie. De Ondernemersprijzen zijn altijd interessante voorbeelden van kleine en grote innovaties.
Maar er ligt ook een rol voor de overheid om die sterke positie te behouden. Zelf heb ik in mijn beleid altijd vastgehouden aan 1 uitgangspunt: blijven investeren. Ook in tijden van bezuinigen.
- Blijven investeren in de fysieke infrastructuur. Vooral in de regio’s die economisch belangrijk zijn.
- Blijven investeren in slimme logistiek en betere benutting van de wegen.
- En de top-3 van beste logistieke landen te staan?
We hebben fors geïnvesteerd. Het wegennet van Nederland is flink gegroeid de afgelopen 7 jaar.
[beeld overzichtskaart]
Het kabinet Rutte 1 heeft 663 kilometer aan rijstroken aangelegd. Het huidige kabinet doet daar nog eens 771 kilometer bij. Samen is dit 1434 kilometer. We hebben het over een afstand van Rotterdam tot Barcelona. Achter mij ziet u de belangrijkste projecten in beeld.
Er is meer vaart gekomen in de aanleg van wegen. De crisis en herstelwet is permanent geworden. Het hele land ging op de schop.
Ik zoom in op een paar gezichtsbepalende projecten..
Zoals hier bij A2 de Randweg Eindhoven. 1 van de eerste openingen die ik zelf mocht doen.
De A2 is in al die jaren enorm aangepakt. Denk aan het stuk tussen Utrecht-Amsterdam. De Leidse Rijntunnel is er gekomen waardoor ook de stad de ruimte kreeg.
Een kleiner maar zeker beeldbepalend project was de N50 bij de Ramspolbrug. Doordat de brug is verhoogd tot 13 meter, hoeft de brug niet 8000 keer per jaar open maar 1800 keer. De doorstroming is zowel op de weg als op het water fors verbeterd!
Met de vernieuwing van de Coentunnel kwam er eind aan een begrip. Dit was toch de evergreen van het fileleed. De oude tunnel was niet meer toereikend voor de dagelijkse stroom van 100.000 auto’s per dag.
Met de 2e tunnel gingen we van 2x2 naar 2x3 rijstroken. En in de spits naar 5 rijstroken.
Het grootste infraproject in decennia is nog in volle gang. Tussen Schiphol-Amsterdam en Almere gebeurt enorm veel
Dit traject kent u ook. De A15 Maasvlakte – Vaanplein. 2 jaar geleden opgeleverd. 85 kilometer aan extra rijstroken. Hard nodig om de verbinding tussen haven en achterland te verbeteren.
De A4 kan niet ontbreken. Zeven kilometer snelweg waarover een halve eeuw is gepraat. Het ligt er nu. Het ontlast de A13. En het maakt de verbinding tussen Rotterdam en Den Haag robuuster. Er komt een eind aan de situatie dat één ongeval het hele verkeer tussen de tweede en derde stad van Nederland kan blokkeren.
En binnenkort kunt u doorrijden op de A2 bij Maastricht. Veel meer dan alleen een snelweg. Het maakt ook de stad completer. Superbelangrijk voor een soepele verbinding naar het zuiden.
We werken ook aan de toekomst. We hebben knopen doorgehakt over grote, complexe nieuwe verbindingen.
Ik denk aan de Blankenburgtunnel, de A27 rond Utrecht, de verlengde A15 en de A13-A16. Die maken ons totale wegennet robuuster. Er ontstaan alternatieven als het vastloopt. Alternatieven die er nu nog niet zijn. [U ziet ze achter mij op de kaart in beeld].
Natuurlijk gaat het om het resultaat op de weg. Het is goed nieuws dat de economie aantrekt. Maar we zien ook de keerzijde. Meer mensen en goederen op de weg. De files nemen weer toe.
Ik begrijp alle frustraties hierover. Het kost tijd en geld.
Ik zet alles op alles om die files te bestrijden. Álle knelpunten hebben we in beeld. Waar het kán gaat er een schep bovenop. Het is goed te weten dat onze aanpak effect heeft. Kijk bijvoorbeeld naar 2008. Hoogtepunt – of dieptepunt - qua files.
Weet u dat er dit jaar 11 procent meer verkeer is ten opzichte van 2008? En dat we ondanks die toename nu 7% minder files hebben dan 2008?
Onze aanpak heeft effect. Niettemin zal de filedruk toenemen. Daarom gaan we vol gas door.
- Tot en met 2030 besteden we gemiddeld circa € 1,5 miljard per jaar aan nieuwe wegen.
- In die periode worden er honderden kilometers aan extra rijstroken aangelegd. Nieuwe onderzoeken worden gestart.
- 18 van de 20 knelpunten van TLN/EVO worden aangepakt.
- En we gaan door met slimme investeringen, zoals het beter benutten van de wegen, en het slimmer maken van ons verkeer, met goede in car systemen en slimme verkeerslichten.
(internationale waardering)
Als het gaat om transport en logistiek heeft Nederland veel om trots op te zijn. Ons land staat al jarenlang hoog in de internationale ranglijsten.
- 4e concurrende land ter wereld.
- Beste haveninfrastructuur.
- Beste wegennet volgens de weggebruikers.
We kregen zelfs de prijs van het Duitse bedrijfsleven. De prijs Verkehrsrundschau. Ze vonden ons het beste logistieke land van Europa.
Dat is vooral iets om te blijven bevechten.
Dat kan ook want ten opzichte van het buitenland hebben we belangrijke wapens in handen.
Allereerst denk ik aan het Infrafonds. Een gouden formule.
Het fonds geeft ons een voorsprong ten opzichte van alle andere landen. Er is continuïteit en zekerheid. Ik ben dan ook heel blij dat we het fonds hebben verlengd tot 2030. En vooral dat we hebben afgesproken dat het fonds voortaan automatisch wordt verlengd met een jaar. Dat betekent dat er altijd geld is voor investeringen! Cruciaal voor de BV Nederland.
Het 2e wapen is slimme logistiek. Onze topsector logistiek is daarin belangrijk.
En ik ben heel blij met de actieve rol van TLN daarin. Die rol is gegroeid in de loop der jaren. Ik geef een paar voorbeelden:
Papierloos transport door gebruik van de digitale vrachtbrief. Gezamenlijk trekken we op om het papierloos transport tot stand te brengen. Alleen al in Nederland kan dit leiden tot besparingen van 100 miljoen per jaar.
Er ligt nu een goede infrastructuur. Deelname voor bedrijfsleven is laagdrempelig. Wegvervoerders kunnen zich aansluiten op havensystemen.
Internationaal zijn er hobbels genomen. De Benelux onderzoekt de mogelijkheden van invoering.
Stadslogistiek
Het doel is een emissieloze stedelijke logistiek. We hebben een Green Deal afgesloten met alle betrokken partijen. TLN is zeer actief met het opzetten van living lab’s. U neemt uw pioniersrol serieus.
Dat blijkt ook uit de rol die TLN speelt in het promoten van logistiek Nederland in het buitenland. Onze kennis en kunde wordt steeds meer een exportartikel. De topsector heeft een speciaal koffertje met degelijk promotiemateriaal samengesteld.
In de wandelgangen is dit inmiddels het 'koffertje van Arthur' [Van Dijk] gaan heten...
Het zegt iets over de actieve rol die u inneemt. Die waardeer ik enorm!
Want natuurlijk behartigt TLN het belang van de leden. We zijn het niet overal over eens. Maar we delen een gezamenlijk belang. En u doet dat heel slim. Niet door nieuwe ontwikkelingen af te houden. Maar juist door voorop te lopen bij nieuwe ontwikkelingen.
Een mooi voorbeeld is Truckplatooning. Ook dankzij uw inzet zijn we erin geslaagd om dit jaar de eerste grensoverschrijdende Truckplatooning Challenge te organiseren.
Ook u ziet dat er kansen liggen om het vervoer schoner en efficiënter te maken, met minder brandstofgebruik. Er is wat dat betreft een nieuw tijdperk aangebroken. En u staat er open voor!
Verkeersveiligheid>
Bij dit alles blijft verkeersveiligheid een belangrijk punt. Het ging lang de goede kant op. De laatste cijfers geven aan dat we alert moeten zijn.
Een bron van zorg is het gebruik van de smartphone…
Handig om mee te navigeren. Maar ook een bron van afleiding.
Zorg er daarom voor dat uw chauffeurs geen smartphone gebruiken achter het stuur. 16% van de files wordt veroorzaakt door ongevallen.
Het gebruik van smartphones speelt hier een rol. We zijn volop campagne aan het voeren. We hebben gerichte acties voor jonge fietsers.
En ook vrachtwagenchauffeurs zijn een belangrijke groep. De risico’s zijn nu eenmaal te groot.
De Onderzoeksraad voor de Veiligheid constateert dat vermoeidheid en afleiding de belangrijke oorzaken zijn van ongevallen met vrachtwagens.
Wettelijk is van alles geregeld. Handheld telefoongebruik is verboden. Er gelden rij- en rusttijden.
Voor werkgevers heeft de VVN een ondersteunende toolkit klaarliggen voor maatregelen die u zelf kunt nemen. Waar het om gaat is dat u uw verantwoordelijkheid neemt. Ik spreek u dan ook vooral aan op uw professionaliteit.
Ik sluit af.
Ik heb veel vertrouwen in de sector. We zijn uit een dal geklommen. De concurrentie neemt toe maar onze positie is sterk. Waar het kan probeer ik die positie te verstevigen. Ook in Europa.
Ik ben voor eerlijke concurrentie. Ik ben daarom tegen allerlei protectionistische maatregelen zoals de verschillen in tolheffingen. Ik blijf mijn collega’s daarop aanspreken.
Ik blijf me ook inzetten voor harmonisatie van de handhaving. Ik kijk met belangstelling uit naar de Road Initiatives waar de Europese Commissie volgend jaar mee komt.
Ik doe dat graag – tot op de laatste dag – samen met de TLN. Dat levert ons allemaal wat op. Kijk alleen al naar de manier waarop we de problemen in Calais hebben aangekaart.
Ik heb mijn collega’s van Frankrijk en Engeland consequent aangesproken. En ik kon dat doen dankzij de goede samenwerking met TLN.
Gelukkig is de situatie nu verbeterd.
De balans is wat mij betreft positief. U bent een ijzersterke sector die het land draaiende houdt. En die steeds op zoek is naar nieuwe kansen. Blijf dat vooral doen!
Ik dank u hartelijk voor de samenwerking en ik wens u heel veel succes!