Toespraak minister Schultz van Haegen bij openingshandeling Velsertunnel

“Zestig jaar nadat koningin Juliana met een druk op de knop de ventilatietorens in werking stelde, is de oudste snelwegtunnel van ons land aangepast aan de eisen van de 21ste eeuw. De Velsertunnel is de eerste bestaande tunnel die is gerenoveerd volgens de eisen van de Landelijke Tunnel Standaard. En daar mogen we met recht trots op zijn!”

Dat zegt minister Schultz rond 11:00u bij de heropening van de Velsertunnel. De tunnel is overigens sinds vanmorgen 05:00u open voor het verkeer.

 

Dames en heren, het is gelukt.
Sinds vanmorgen vroeg rijdt het verkeer weer door de Velsertunnel alsof het nooit anders heeft gedaan.
9 maanden hadden we nodig. Precies volgens planning.
Het oude, zo herkenbare houten naambord hangt weer op zijn plaats.
Aan de buitenkant heeft de Velsertunnel zijn oude, vertrouwde aanblik.
Maar u en ik weten beter…

In 9 maanden is hier een zo goed als nieuwe tunnel geboren.
Als een klushuis waarvan alleen nog de wanden rechtop staan. En zelfs de wanden zijn in de verste verte niet meer wat ze geweest zijn.
De binnenkant is volledig gestript, het plafond ‘afgeknabbeld’ – zo noemde u dat geloof ik – en opnieuw opgebouwd.
Zestig jaar nadat koningin Juliana met een druk op de knop de ventilatietorens in werking stelde, is de oudste snelwegtunnel van ons land aangepast aan de eisen van de 21ste eeuw.
De Velsertunnel is de eerste bestaande tunnel die is gerenoveerd volgens de eisen van de Landelijke Tunnel Standaard.
En daar mogen we met recht trots op zijn!

We vieren vandaag, in dit prachtige Rijksmonument, niet alleen dat we hebben gedaan wat we moesten doen.
We hebben ook gedaan wat we konden doen om de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.
Daarin zijn we bij Rijkswaterstaat nog nooit zó ver gegaan.
Ik noem het nieuwe, tijdelijke asfalt voor de omleidingsroutes.
Maar ook de website met verkeersinformatie van minuut tot minuut, juist ook over de nieuwe omleidingswegen.
En de fietscampagne: 2.600 fietsers extra erbij!

We hadden goede redenen.
Want deze regio is belangrijk voor ons land.
Niet alleen wonen hier zo’n 150.000 mensen, ook huist de IJmond veel grote industriële werkgevers en transportbedrijven.
Bij Tata Steel werken alleen al 9.000 mensen.
Deze regio kan en mag niet stil komen te staan!

Ik las begin dit jaar een kop in het Noord-Hollands Dagblad:
“VID: Sluiting Velsertunnel kan Noord-Holland totaal isoleren”.
U heeft veel last gehad van de afsluiting.
En ik dank u zeer voor uw geduld.
Maar ik denk dat we er alles aan hebben gedaan om deze regio draaiende te houden.
En dat is een groot compliment aan alle partijen die hier vandaag bij elkaar zijn.
We hebben het samen gedaan.

Samen.
Dat is natuurlijk Rijkswaterstaat, de gemeenten en de aannemerscombinatie Hyacint.
Maanden heeft het gekost om de plannen tot in detail door te akkeren.

 

Zodat iedereen wist waar hij aan toe was.
Dat klinkt logisch.
Maar hoe vaak staan opdrachtgevers en opdrachtnemers niet met rode koppen tegenover elkaar?
Dat is u niet overkomen.
U heeft een monsterklus geklaard in een hele strakke planning.

Samen was ook met bewoners en bedrijven.
De renovatie van de Velsertunnel was niet zo’n succes geworden zonder hun inbreng.

De tijd dat wij het allemaal voor u bedachten, is voorgoed voorbij.
U denkt met ons mee, of het nu is in het samenwerkingsverband IJmond Bereikbaar of via de populaire Facebook-pagina.
En daarvan wordt het allemaal nét even beter.

Ik wil met u nog even terug naar 1957, het jaar dat de Velsertunnel open ging.
Het jaar waarvan we zo meteen een prachtige stoet oude auto’s gaan zien.
Het polygoon journaal noemde de tunnel destijds “bijzonder ruim”.
Er werd gerekend op 5.000 voertuigen per dag…

Begin 2016 reden er dagelijks 65.000 auto’s door de tunnel.
Die ‘bijzonder ruime’ Velsertunnel is – ook na de renovatie – de laagste Rijkstunnel van ons land.

Ik beschrijf het u, omdat het zo goed weergeeft hoe snel de mobiliteit in 60 jaar is gegroeid.
Omdat het zo goed weergeeft hoe hard we aan onze infrastructuur moeten blijven werken om die mobiliteitsgroei bij te houden.
Want ook nu wordt het steeds drukker op de weg.
Met asfalt alleen en renovaties als deze zijn we er niet.
Graag spreek ik u aan op uw inventiviteit om deze groei ook de komende decennia in goede banen leiden.  

1957.
Net als vandaag waren bij het defilé dat koningin Juliana in de tunnel afnam, Noord-Hollandse ondernemers aanwezig.
De opening van de Velsertunnel bracht bedrijven aan beide zijden nieuwe klandizie.
De kranten stonden vol advertenties.
Eén meubelwinkel bedacht de mooie kreet:  “Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!”…
Nieuwe klanten werden aangetrokken.
De bereikbaarheid werd verbeterd.
De economie kreeg een boost.

En ook nu gaan de poorten aan beide zijden van het Noordzeekanaal wijd open.
Dankzij uw inzet en vakmanschap.
Met een knipoog naar de oude meubel-advertentie zeg ik:
U weet hoe het kan, de regio profiteert ervan!

Ik wens u allen veel succes!
Dank u wel.