Toespraak staatssecretaris Dijksma bij opening tijdelijke vertrekhal Schiphol

“Het kabinet ziet dat er extra inzet nodig is om het groeiend aantal passagiers soepel door de paspoortcontroles te geleiden. We hebben hier 17 miljoen euro voor vrijgemaakt, zodat de Koninklijke Marechaussee 135 extra mensen kan inzetten. De werving is volop bezig om ze voor de zomer in te kunnen zetten. Intussen zijn mijn collega’s van VenJ en Defensie in overleg om structurele maatregelen te nemen. Natuurlijk ben ik daar nauw bij betrokken, en ik zal dit onderwerp met stip aan mijn opvolger meegeven!” Dat zegt de staatssecretaris op 3 april bij de opening van de Tijdelijke Vertrekhal op Schiphol.

Beste mensen,

Allereerst veel dank voor de uitnodiging om deze nieuwe tijdelijke Vertrekhal te openen. Ik bedacht mij dat dit eigenlijk heel bijzonder is.

Want het is een uitzondering als je binnen je eigen termijn als bewindspersoon het begin en het eind meemaakt van een bouwproject!

Zo was mijn eerste actie als staatssecretaris van IenM de opening van station Arnhem. Daar is meer dan twintig jaar aan gewerkt!

Deze Vertrekhal is met een bouwperiode van zes maanden een heel ander verhaal: daarom sluit ik graag aan bij de heer Nijhuis: waardering voor het vakmanschap!

Het is een vorm van snelheid en ondernemerschap die past bij Schiphol.

Denk nog maar eens aan het begin, 101 jaar geleden: de eerste vier hangars werden gebouwd terwijl de vergunningsaanvraag bij de gemeente nog niet was gearriveerd!

[Dat zou je nu eens moeten doen!]

 

Als ik straks afscheid neem van de luchtvaartsector, doe ik dat met pijn in het hart.

Ik heb de sector leren kennen als bijzonder dynamisch, de mensen die er werken zijn zeer betrokken en er is ongelofelijk veel drive om de luchtvaart in Nederland sterk te houden.

De luchtvaart is iets waar ons land trots op mag zijn. We hebben een prachtig jubileumjaar van Schiphol achter de rug.

Er is veel teruggekeken op de razend boeiende geschiedenis. Maar de toekomst was en is nooit ver weg.

Alle stappen die we zetten staan steeds in het teken van onze gezamenlijke ambitie en inzet.

- Inzet om een sterke concurrentiepositie te houden…

- Inzet om verantwoord te groeien in een zeer dichtbevolkt gebied. Daarom is en blijft een goede verbinding met de omgeving essentieel!

- Inzet om perfect te presteren in de afhandeling van passagiers en bagage, en vooral de inzet om ondanks de groei niets in te boeten aan veiligheid.

 

Het belang is helder. Onze luchtvaart – Schiphol met name - is onmisbaar voor de Nederlandse economie.

Zeker het feit dat je via Schiphol 322 bestemmingen zonder tussenstops kunt bereiken.

Als je de positieve effecten op het vestigingsklimaat erbij rekent, hebben we het over 300.000 banen. Een toegevoegde waarde van 27 miljard euro.

En Schiphol groeit als kool. Zowel in passagiersaantallen als in vliegtuigbewegingen. [in 2016 reisden 63 miljoen mensen via Schiphol].

Daarom ben ik blij met de stappen die we maken. Van klein tot groot.

Of het nu gaat om de aanpak van de taxironselaars, of  het mondiale klimaatakkoord over het schone vliegen, of de gezamenlijke organisatie van de Europese luchtvaarttop: de samenwerking is goed.  

Er blijft nog genoeg te wensen over. Daar werk ik zelf nog met volle inzet aan en ook mijn opvolger hoeft zich niet te vervelen.

Bijvoorbeeld een goede bereikbaarheid van Schiphol. Het kabinet heeft 250 miljoen euro uitgetrokken voor een uitbreiding van station Schiphol.

De verkenning is gestart. We willen begin 2018 tot een keuze komen.

We zien ook dat er extra inzet nodig is om het groeiend aantal passagiers soepel door de paspoortcontroles te laten verlopen.

Het kabinet heeft hier 17 miljoen euro voor vrijgemaakt, zodat de Koninklijke Marechaussee 135 extra mensen kan inzetten.

De werving is volop bezig om ze voor de zomer in te kunnen zetten.

Mijn collega’s van VenJ en Defensie zijn in overleg om structurele maatregelen te nemen. Natuurlijk ben ik daar nauw bij betrokken. Ik zal dit onderwerp met stip aan mijn opvolger meegeven!

Daar hoort ook een slimme afhandeling van passagiers bij. We blijven investeren in e-gates. Steeds meer mensen maken hier gebruik van en daar zit een deel van de oplossing.

Tot slot.

Ik haal graag Jan Dellaert aan, een van de grondleggers van Schiphol: ‘Vandaag bouw je aan het Schiphol van de toekomst’.

Daar zijn we op verschillende fronten mee bezig.

Deze nieuwe tijdelijke Vertrekhal is een zichtbaar voorbeeld.

Intussen gaat de bouw van een nieuwe pier en terminal door.

Deze tijdelijke Vertrekhal haalt de druk van de ketel door 20% van de Schengen-passagiers op te vangen.

Goed dat u deze maatregel heeft genomen! Morgen profiteren hier al de eerste passagiers van.

Het is een tijdelijke maar veelzeggende stap.

Het zegt veel over de slagvaardigheid waarmee we de luchtvaart in Nederland sterk willen houden. En dat is een gezamenlijke opdracht van zowel de overheid als de luchtvaartsector.

Dank u wel.