Toespraak minister Van Nieuwenhuizen bij RAI Mobiliteitsdiner 26 maart 2018

“U bent een vereniging met de blik vooruit. Waar iedereen het heeft over het realiseren van zero emissie, bent u al een stap verder. U denkt niet alleen aan voertuigen die niets uitstoten. U denkt aan voertuigen die de omgevingslucht reinigen als ze voorbij rijden. U denkt niet alleen aan auto’s die stroom opwekken om te kunnen rijden. U denkt aan auto’s waarvan de batterij kan bijdragen aan het huishoudelijk stroomverbruik. Het zou fantastisch zijn…”

Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen maandag 26 maart bij het RAI Mobiliteitsdiner in de Ridderzaal. De RAI Vereniging bestaat dit jaar 125 jaar.

Dames en heren,

1893… Het is het jaar dat Jaap Eden wereldkampioen schaatsen wordt. Het jaar dat Coca-Cola zijn merknaam registreert en in Parijs de eerste nummerplaat op de automobiel verschijnt. Het is het jaar dat Tsjaikovski overlijdt. Én het jaar dat in Nederland de RAI Vereniging wordt geboren.

Ik mag u van harte feliciteren met uw 125e levensjaar. Reden genoeg om deze Grafelijke Zaal voor u ter beschikking te stellen.

125 jaar… Als ik denk aan de auto’s uit die tijd, zie ik houten wielen met spaken voor me, achterwielen die groter zijn dan voor. Een zwarte kap en plek voor 2 berijders in de buitenlucht. Er is in 125 jaar veel veranderd. Auto’s zijn sneller, warmer, talrijker.

Maar is er wel echt zoveel veranderd? Een auto heeft nog steeds vier wielen, heeft nog steeds een bestuurder nodig. Hij staat nog steeds op de grond en is nog steeds privé-eigendom. De komende decennia gaan ook die zekerheden schuiven en dat is spannend. Vorige week was ik op de vakbeurs Intertraffic in de RAI in Amsterdam. De magie van techniek… De snelheid waarmee innovaties elkaar opvolgen… Ongekend!

Ook het Mobiliteitsdiner staat dit jaar in het teken van de toekomst. Uiteraard, meneer Van Eijk, had u in uw toespraak ook aandacht voor de problemen van dit moment. Die problemen hoor ik graag. Sterker, ik ontvang ze met open armen. Liefst inclusief oplossing natuurlijk. Want ik zit op deze plek om aan dat soort problemen wat te doen.

Maar u bent ook een vereniging met de blik verder vooruit. Ik ken u als een vereniging die meedenkt en meewerkt aan oplossingen voor de problemen van morgen. Waar iedereen het heeft over het realiseren van zero emissie, bent u al een stap verder.

U denkt niet alleen aan voertuigen die niets uitstoten. U denkt aan voertuigen die de omgevingslucht reinigen als ze voorbij rijden. U denkt niet alleen aan auto’s die stroom opwekken om te kunnen rijden. U denkt aan auto’s waarvan de batterij kan bijdragen aan het huishoudelijk stroomverbruik. Het zou fantastisch zijn…

Het zijn ontwikkelingen waar we allemaal hard aan moeten blijven werken. Ik zei het bij de opening van Intertraffic al: het begint met brains, maar je hebt er ook balls voor nodig. En samen de bucks om alles te financieren.

Ook de voordelen van zelfrijdend vervoer zijn evident. Zeker in Nederland, waar de filedruk de komende jaren – als we niets doen – met 28% toeneemt. Waar het aantal verkeersslachtoffers sinds kort weer stijgt en waar we echt aan de slag moeten om de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen. Volgens sommigen zijn deze problemen met de komst van de zelfrijdende auto in 1 keer opgelost.

Maar u weet als geen ander dat het door velen voorspelde walhalla van de zelfrijdende auto nog behoorlijk ver weg is. Misschien nog wel iets verder na het ongeluk in de VS vorige week.

Het verkeer in hartje Amsterdam, met voetgangers en fietsers die door rood rijden, trams en auto’s van alle kanten, is voor de mens vaak al een grote opgave. En is dat zeker voor een machine. Het is daarom cruciaal om samen, overheden én marktpartijen, te leren hoe deze slimme technieken in de echte wereld gaan functioneren.

De komende decennia stellen we alles in het werk om de innovaties ruim baan te geven. We gaan onze infrastructuur aanpassen. De opdracht om te onderzoeken hoe dat het beste kan, is al gegund. We passen de wetgeving aan. Nationaal, maar ook internationaal zijn we daar druk mee bezig. We gaan een rijbewijs maken voor de zelfrijdende auto. Niet voor de bestuurder dus, maar voor de auto. Wat moeten de auto’s in Nederland kunnen, voordat ze veilig en betrouwbaar de weg op mogen?

Ik wil daarnaast dat meer mensen de slimme snufjes van hun auto gaan gebruiken. Nu nog wordt slechts 17% van die functies gebruikt! Hartstikke zonde. Mijn ambitie is dat gebruik de komende 3 jaar met 20% te laten toenemen. Ik roep daarvoor ook graag uw hulp in! En via 7 pilots onderzoeken we op dit moment nieuwe vervoersconcepten zoals Mobility as a Service. Ook dat is ontzettend spannend.

Dames en heren,

2018 is wat mij betreft het jaar van de volgende sprong in smart mobility. We gaan van testen naar doen. We gaan versnellen en toepassen. We zijn klaar voor het echte werk!

Hielden we in 2016 een Truck Platooning Challenge om te kijken hoe ver vrachtwagens uit elkaar moesten rijden en of we het kónden, inmiddels is het tijd voor een Truck Platooning Alliantie. Een echte businesscase, met echte spullen en echte mensen. Binnen een paar jaar willen we op de TULP-corridors van Amsterdam naar Antwerpen en van Rotterdam naar het Ruhrgebied via truck platooning 100 vrachtwagens per dag laten rijden.

We gaan ervoor zorgen dat de nieuwe generatie voertuigen maximaal bijdraagt aan onze maatschappelijke doelen. U weet, dit kabinet heeft zichzelf ook ambitieuze milieudoelen gesteld. En we kunnen van alles doen met bandenspanning of het beïnvloeden van gedrag, maar de grootste verbetering moet komen uit de voertuigen zelf.

Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte personenauto’s emissievrij zijn. En dat is voor ons allemaal een enorme klus. Ik kijk wat dat betreft ook naar de fleetowners en de leasemaatschappijen. Deze 2 partijen waren in 2016 goed voor 45% van de nieuwe personenauto’s. Ik zou het mooi vinden om af te spreken dat vanaf nu een groot deel daarvan op batterij of waterstof gaat rijden.

Alleen zo zetten we flinke stappen richting onze doelen voor 2030! Andersom wil ik van u graag weten wat u van mij nodig heeft om daartoe over te gaan. Alleen samen jagen we de vernieuwing aan!

En dat brengt me terug naar de dag van vandaag. Willen we onze ambities waarmaken, dan moeten we het samen doen. Bedrijfsleven, overheden, vervoerders en logistieke sector samen. We hebben elkaars kennis nodig en ervaringen, elkaars investeringen en elkaars enthousiasme.

Dank u wel.