Korte toespraak van Staatssecretaris Van Veldhoven bij openingshandeling AML-concessie

‘De introductie van 100 zero emissie elektrische bussen in één concessie is met recht een mijlpaal. Voor Connexxion, voor de vervoersregio Amsterdam en voor Schiphol. We zien dat door ons hele land de lente doorbreekt in elektrisch vervoer.’ Dat zegt staatssecretaris Van Veldhoven vandaag op de bijeenkomst voor de AML-concessie van zero-emissie bussen.

Dames en heren,

Dit is nou zo’n bijeenkomst waar ik vrolijk van word.
Ik laat voor nu even in het midden van welke bijeenkomsten ik minder vrolijk van word.
Als groen politicus en al jaren pleitbezorger van schoon vervoer voelt dit feestje aan als een warm bad.

Ik kom hier en daar nog wel eens de resultaten van een oude motie uit de Kamer tegen. Vaak wappert de oppositie er mee tijdens een debat.
Maar hier gaat het om concrete resultaten die ik met mijn motie destijds een klein zetje heb kunnen geven.
Maar geen misverstand, ik ben vooral trots op U!
Want de introductie van 100 zero emissie elektrische bussen in één concessie is met recht een mijlpaal.
Voor Connexxion, voor de vervoersregio Amsterdam en voor Schiphol.

We zien dat door ons hele land de lente doorbreekt in elektrisch vervoer.
Net als de bloemen hier in de aangrenzende bollenstreek.
Of het nu particulieren, leasebedrijven of vervoersbedrijven zijn: elektrisch vervoer is booming.
En tegelijkertijd zie je ook dat ons netwerk van laadinfrastructuur op Olympisch niveau ligt.
Ik ben er dan ook supertrots op dat ons land in allerlei internationale lijstjes kampioen elektrisch vervoer is.

In heel Nederland zie je tal van initiatieven tot het verduurzamen van wagenparken.
Bij bedrijven, gemeenten, provincies en het Rijk.
In januari van dit jaar was ik nog aanwezig bij de ingebruikname van 100 volledig elektrische auto’s van Rijkswaterstaat.
Onder de noemer: goed voorbeeld doet goed volgen!
En de andere ministeries zit ik óók achter de broek; op weg naar 20% zero emissie auto’s in het wagenpark van het Rijk in 2020.

Het is belangrijk dat het Rijk en andere overheden aanjager zijn.
Laten zien dat het kan.
En kennis en lessen delen over de introductie van duurzaam OV

Het mooie van vandaag is dat u de betroken partijen bij deze concessie ook aanjager zijn voor andere OV vervoerders en concessiehouders.

Belangrijk is dat overheden en vervoerders er niet alleen voor staan.
Daarom steun ik hen om meer schone bussen de weg op te krijgen.
Het Rijk steunt bedrijven fiscaal bij de aanschaf van deze bussen.
Daarnaast steunen we partijen om Europese cofinancieringsmiddelen voor innovatie in het OV naar Nederland te halen.
En daarom hebben we met elkaar het Bestuursakkoord Zero emissie Busvervoer getekend.


In dit landelijk bestuursakkoord is door alle OV-autoriteiten afgesproken dat nieuwe bussen vanaf 2025 volledig elektrisch zijn.
En vanaf 2030 dat al het busvervoer volledig uitstootvrij is.
Ambitieus JA!
Realistisch JA!

Met deze 100 nieuwe elektrische bussen rijden er op dit moment ongeveer 300 elektrische bussen in de dienstregeling in Nederland.
Dat is 6 procent van alle bussen (circa 5.000).
Dat is mooi maar we hebben ook nog wat stappen te maken tot 2025.
En met elke nieuwe regionale concessieverlening maken we snelle stappen.
Zo zullen op termijn in dit gebied alle ruim 250 bussen zero-emissie rijden.
En het is goed dat we op tijd begonnen zijn.
Want het is nog niet zo eenvoudig om te bedenken hoe we de hernieuwbare energie bij al die bussen gaan krijgen.
Daarvoor hebben we de energieleveranciers hard nodig.
Ik ben dan ook blij dat aan de mobiliteitstafel onder leiding van Annemieke Nijhof zowel vertegenwoordigers van de mobiliteitssector als van de energiesector zitten.
En dat er snel contacten gelegd kunnen worden met de andere tafels

Dames en heren,
Het is vandaag al eerder gezegd, maar ik vind het belangrijk te benadrukken.
Want de kers op de taart van deze concessie vind ik ook dat op deze 100 bussen ‘Made in Holland’ staat.
Kortom, ook de Nederlandse maakindustrie met het Nederlandse VDL als juweel surft mee op die noodzakelijk golf van vergroening.
Dat is ook iets om trots op te zijn

Want noodzakelijk is die vergroening absoluut.
Het Nederlandse kabinet wil de doelstellingen van het Parijse klimaatakkoord halen.
Die opgave is fors.

Maar als er iets is dat ik heb geleerd de afgelopen jaren, dan is het dat we al heel veel kunnen.
Het is nu vooral een kwestie van willen.
Willen we klimaatverandering tegengaan.
Willen we een veilige en duurzame toekomst voor de generaties na ons.
Willen we schone lucht in onze steden voor onze inwoners.
Want als voetganger of fietser wil je niet een paar pakjes sigaretten roken als je achter een bus loopt of fietst.
Of naast een busbaan woont.

Kortom, we kunnen en moeten nu aan de slag.
Het kabinet met collega Wiebes en ik in de frontlinie gaan ervoor!
We gaan de komende tijd stappen maken in de transitie van fossiel naar schone energie.   
Bij onze energiebedrijven, industrie, woningbouw, en dus ook de transportsector.
Schonere auto’s, vracht- en busvervoer zijn echt hard nodig.

De CO2 uitstoot in het verkeer en vervoer moet fors omlaag.
En het aandeel schone auto’s omhoog.
Transport is wereldwijd nu nog verantwoordelijk voor 30% van de CO2-uitstoot.
Zoals gezegd, er gebeurt al heel veel.
Maar er is meer nodig.
Meer schone vrachtwagens,
meer schone bestelwagens,
meer schone schepen en natuurlijk,
heel veel meer schone auto’s.
Mijn chauffeur is nu voor mij op zoek naar een volledig elektrische dienstauto.
Om zeg maar een beginnetje te maken en het goede voorbeeld te geven.
Ik neem aan dat u óók allemaal op zoek bent naar zo’n schone auto, voor zover u er natuurlijk niet al ééntje in uw bezit hebt.


Dames en heren,
Vóór de zomer wil ik met alle betrokken partijen afspraken maken hoe we de komende jaren deze grote stappen gaan zetten
Ik heb er alle vertrouwen in dat we dit gezamenlijk kunnen realiseren.
De bijeenkomst vandaag steunt mij in dat vertrouwen.

Want straks rijden minimaal 90% van alle reizigers in deze drukke regio elektrisch met ruim 250 elektrische bussen.
Dat zijn indrukwekkende vooruitzichten.
Kijk, dat zijn nou mooie forse stappen in de richting van schone mobiliteit
Ik feliciteer dan ook alle partijen die de afgelopen periode hun nek hebben uitgestoken voor deze vloot van bussen met een stekker.
Na de introductie van elektrische bussen rond Eindhoven, is dit de grootste introductie van elektrische bussen in Nederland.
En de grootste in Europa!

Daarmee bewijzen we wederom in de voorhoede van Europa te lopen
Op deze manier zorgen we samen een schoon en leefbaar Nederland.

Dank u wel!