Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl

Om Nederland bereikbaar te houden investeren we in de infrastructuur, met nieuwe projecten zoals de A2 Deil-Den Bosch, het vijfde en zesde spoor bij Amsterdam Zuid en de opwaardering van de vaarweg Lemmer-Delfzijl.

*Muziek speelt*

Beeldtekst: Aanpak hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl door Rijkswaterstaat. 

Ryan Lievaart – Rijkswaterstaat:
Rijkswaterstaat is de beheerder van de hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl en we zien dat er afgelopen jaren het aantal grote schepen toeneemt en daar gaan we nu de vaarweg op aanpassen.
Je moet het eigenlijk vergelijken met een weg, dus de vaarweg is eigenlijk een gewone weg en om in die metafoor te blijven wordt het eigenlijk een snelweg. 

Beeldtekst: Verbindt Groningen, Friesland en Noord-Duitsland met havens Amsterdam en Rotterdam. 

Ryan Lievaart – Rijkswaterstaat:
Bij een snelweg hoort ook een bepaald soort berm.
Dus dat gaan we hier ook doen, de oevers aanpassen.
We gaan de bruggen, die niet voldoen aan de richtlijnen die passen bij zo’n vaarweg, gaan we op hoogte brengen.
En we gaan ook de vaarweg verdiepen. 

Harm Lenten - Lenten Scheepvaart B.V.:
Ik ben Harm Lenten, de schipper/eigenaar van motorschip Antonie.
Dat is waar we nu aan boord zijn. 
Wij zijn nu onderweg op het Sneekermeer op dit moment op de vaarweg Lemmer-Delfzijl. 

Beeldtekst: In de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, 118 kilometer lang, zitten 5 sluizen, 3 aquaducten en 32 bruggen.

Harm Lenten - Lenten Scheepvaart B.V.:
Wij vervoeren zout voor Nouryon, voormalig AkzoNobel, voor de chloorfabriek in Rotterdam. 
De grootste verbetering voor mij is dat de vaarweg hier en daar wat breder is geworden en ook verdiept waardoor wij meer zout kunnen transporteren.
Dat is een voordeel. 

Beeldtekst: Verdiepen en verbreden verbetert doorstroming van de schepen en maakt meer transport over water mogelijk. 

Harm Lenten - Lenten Scheepvaart B.V.:
En tevens, als het kanaal ruimer is dan heb je minder weerstand waardoor je minder brandstof verbruikt. 
En dat is weer goed voor het milieu. 

Ryan Lievaart – Rijkswaterstaat:
Het programma hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl duurt tot 2030 en in dat jaar is het onderhoud en beheer op orde en is de vaarweg ook zodanig ingericht dat we met grotere schepen veilig kunnen doorvaren en dat de doorstroming is gegarandeerd. 
Hiermee stimuleren we het duurzame transport in Nederland. 

Logo Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verschijnt in beeld.