Bakker met datahygiëne en een praatje

“Klanten genoeg: via Facebook, telefoon, sms, WhatsApp, zelfs m’n vrouw bellen ze nu!” Bezorgbakker Bart van de Weerdt levert brood en banket aan meer dan achthonderd klanten in de omgeving van Maastricht. Gronsveld, Eckelrade, Cadier aan Keer, hij kent de streek op z’n duim. “Vroeger kon ik alles zelf, maar nu er anderen bij betrokken zijn lukt dat niet meer. Het kost zoveel tijd om de administratie bij te houden: betalingen van contant, pinnen, tot Tikkies van 5 euro, het is bijna niet meer te doen.” Elianne Demollin, projectleider van het MKB Datalab Limburg, hielp hem uit de brand.

Op zaterdag maakt Bart tijdens zijn ronde altijd een praatje met Elianne Demollin. Ze wijst hem tijdens één van die gesprekken op de voordelen van digitalisering voor zijn bedrijf: “Niet alleen het automatiseren van de administratie levert winst, maar Bart kan bijvoorbeeld ook zijn data inzetten om beter te voorspellen hoeveel en welke producten hij moet maken.” Bart knikt: “Er blijft vaak van alles over, dat is gewoon zonde.”

Datahygiëne

Elianne: “Ondernemers van kleine bedrijven weten vaak niet waar ze moeten beginnen met digitaliseren. Studenten kunnen hen op weg helpen. Dát is wat onze MKB-werkplaats doet voor ondernemers hier in de buurt. Het waren overigens ook Barts jonge medewerkers die hem uiteindelijk hebben overgehaald om mee te doen. Die zagen dat hij na een tien-urige werkdag ook nog eens de bonnetjes op orde moest brengen. Het is goed dat hij aan dit traject met ons is begonnen. Studenten brengen nu eerst in kaart hoe Bart het beste kan digitaliseren en gaan dan aan de slag met het stroomlijnen van de data van zijn bedrijf. Zeg maar datahygiëne. Vervolgens pakken expertbedrijven het over. We bouwen aan een open netwerk van IT-experts die juist mkb’ers verder helpen met dit soort cases.”
Bart: “Het zijn nog studenten, maar ik vertrouw erop dat ze voldoende kennis in huis hebben om dit te kunnen. We richten ons nu op het ontwikkelen van een applicatie waarmee klanten heel gemakkelijk kunnen bestellen en waarbij achter de schermen direct alle administratie wordt afgehandeld. De bakkerij waarmee ik samenwerk, wordt overgenomen door een jonge kerel, die zag het al helemaal zitten.”

Meer dan bezorgen

Elianne: “Ik vind het mooi dat we hardwerkende ondernemers zoals Bart met het MKB Datalab kunnen helpen. Bart doet veel meer dan bezorgen, er zit een grote sociale component aan zijn werk. In veel dorpen zijn de kleine winkels waar je elkaar vroeger tegenkwam, verdwenen. Bart is er nog, hij kent iedereen en maakt met iedereen een praatje, soms wel drie keer per week. Dat is heel waardevol. Veel van zijn klanten zijn wat ouder; voor hen zijn dit echt momenten waar ze naar uitkijken.” Bart: “Dat klopt, zeker tijdens die lange weken van de lockdown. Feit is dat mensen elkaar sowieso minder opzoeken voor een praatje. Ik bezorg bij buren die heel veel gemeen hebben, echt, maar die elkaar al jaren nauwelijks spreken. Soms kan ik de verbinding maken, en dan zijn ze achteraf ontzettend blij. Geloof me, zonder al die administratie heb ik echt ontzettend leuk werk.” Klantenbinding met jonge mensen is lastig, vindt Bart. “Die halen hun brood bij de supermarkt – de zelfscankassa, lekker snel. Maar goed, ik denk dat ik met zo’n nieuwe app voor mijn bedrijf meer jonge klanten kan bereiken en verleiden. Dat zou natuurlijk prachtig zijn.”