Een crisis-lente, een nieuw begin

In crisistijd als ondernemer opnieuw beginnen: de Amsterdamse kapster Joyce William deed het. Vanwege de coronacrisis moesten in het voorjaar alle kapperszaken dicht. Ze kreeg zo de tijd om na te denken en een plan te maken van wat ik echt wilde. Niet veel later betrok ze een nieuw pand, in een heel ander deel van de stad. “Het is een mooi monumentaal pand, met drie stoelen. Eén voor mijzelf, de andere twee voor kapsters die een stoel bij mij huren. Het financieel verlies in het voorjaar was er ja, maar – en ik durf het bijna niet te zeggen – het was voor mij OK. Ik heb mijn zaak de naam J. gegeven.”

“Ik ben al twintig jaar kapper. De laatste zes jaar werk ik voor mezelf als freelancer of zzp’er. Ik huurde een tijd een stoel in een kapperszaak voor een dag of een dagdeel. Zo gaat het in de grote steden wel vaker in de kappersbranche. De laatste anderhalf jaar huurde ik een paar vierkante meters in een conceptstore; daar zaten allemaal kleine bedrijven, in kleding en kunst enzo, ik was de kapper in het pand.”

Zelf stoelen verhuren

“Het was niet mogelijk daar om mijn zaak uit te bouwen en mijn omzet te vergroten. Het was te krap. Anderhalve meter afstand houden was moeilijk. Nu in het nieuwe pand dat ik vanaf begin september heb gehuurd, kan dat wel. Er is ruimte genoeg voor drie stoelen. Natuurlijk is het spannend om deze stap te zetten in coronatijd. Maar het voelt goed. Met twee meiden erbij die een stoel bij mij huren kan ik mijn omzet vergroten. Samen zijn we sterk. Ik heb de hoop en de verwachting dat als het zo goed blijft draaien als nu, dat ik dan op een gegeven moment een stap terug kan doen. Want mijn grootste uitdaging als zzp’er is om de winkel gaande te houden én een betere balans tussen werk en privé te krijgen. Als zzp’er moet je eigenlijk ook niet ziek worden, want dan duurt het niet heel lang of je hebt een probleem. Om dat te ondervangen doe ik mee met een ‘broodfonds’ voor zzp’ers.”

Online vindbaar zijn

“Het gaat goed. Afspraken genoeg. Als klanten niet kunnen, zeggen ze op tijd af. Dat komt omdat ik met mijn klanten een goede band heb. Ik ben wel vijf keer van plek veranderd in de jaren, maar ze blijven bij me komen. Ik gebruik ook goed de online mogelijkheden van nu.” Als je googelt op ‘Joyce kapper’ of ‘J kapper’, staat bovenaan de pagina de kapsalon van Joyce. Direct opvallend, met meer dan 500 reviews. Een recente review: ‘We komen al jaren bij Joyce. Altijd fijn om weer bij haar langs te gaan. Ze knipt en kleurt uitstekend. En wat een fijne nieuwe locatie heeft ze!’ Joyce zelf daarover: “Natuurlijk krijg ik klanten via via, mond-op-mond reclame. Maar het is zo belangrijk ook online goed vindbaar te zijn! Die reviews op internet zijn voor mij heel belangrijk. Ik ben dus van Amsterdam-West naar het centrum gegaan. Een héél andere buurt, kilometers verder. Maar de meeste klanten zijn meegegaan. Ze komen uit heel Amsterdam en zelfs van daarbuiten. De band met mijn klanten is heel persoonlijk. Ze willen dat ík hun haar doe. Een van mijn klanten ging een keer naar een andere kapper, maar ze was er echt niet tevreden over – om niet te zeggen dat het een beetje was misgegaan; dus kwam ze bij mij terug.”