Magioni rukt op met gezonde pizza

Ruim 13.000 gezonde pizza’s van Magioni vinden dagelijks hun weg naar consumenten in Nederland, Engeland, België, Denemarken en Spanje. Wat ondernemer Manon van Essen betreft blijft het daar niet bij. Haar ambities zijn groot: “Over vijf jaar willen we marktleider zijn in Europa. Ik hoop dat we dan ook vaste voet aan de grond hebben in Amerika.”

“Magioni heeft het tij mee. Onze gezonde pizza’s – wij zeggen ook wel ‘guilt free’ pizza’s – hebben van begin af aan heel veel media-aandacht gekregen. Belangrijk voor het succes was dat Albert Heijn al snel enthousiast reageerde op het door ons ontwikkelde sample. Daardoor hadden we een belangrijke ingang naar de consument. Het is onze ambitie om met gezonde pizza’s marktleider te worden in Europa. Dit doen we in samenwerking met onze partners in de retail en de foodservice. Recentelijk hebben we hier onze eigen foodtruck aan toegevoegd. Inmiddels zijn we aanwezig in vijf landen en blijven we onze grenzen verkennen. De marketingactiviteiten die we doen zijn vooral online georiënteerd, dat is waar onze doelgroep is. Daarnaast kiezen we voor aanwezigheid op festivals om onze naamsbekendheid onder de doelgroep te vergroten. Door niet te kiezen voor traditionele kanalen houden we de kosten laag.”

Onderzoek exportkansen met voucher overheid

“Nu maken we met een klein team van tien personen zo’n 13.000 pizza’s per dag. Om verder te groeien is export nodig, eerst binnen Europa. Wij zijn daar aanvankelijk vrij blue ingestapt. Wij hebben namelijk niet veel tijd en geduld en liever ‘doen’ we het gewoon. We hebben ons nooit geschaamd om tegenover andere partijen om eerlijk toe te geven dat we er eigenlijk geen verstand van hadden. Maar we gaven ook steeds aan dat we wel bereid waren om te leren. Dankzij een voucher van de overheid kregen wij de kans om low key onze exportkansen te onderzoeken. Daarvoor hebben wij een specialistisch bedrijf in de arm genomen. Dat bedrijf heeft een marktanalyse gemaakt. Tijdens dat onderzoek hadden we direct al een aantal leads. Daaruit bleek dat er in het buitenland zeker potentie is voor onze producten.”

‘Versvakken’ van de supers

“Inmiddels hebben we een pragmatische groeistrategie ontwikkeld die werkt. Basisprincipe is dat we zoveel mogelijk meeliften op de verkoopkanalen van retailers, in binnen- en buitenland. Uitbreiding in het buitenland doen we vervolgens eerst in die landen waar een ‘versvak’ in supermarkten gebruikelijk is. In Duitsland is dat bijvoorbeeld niet het geval. We starten nu met Scandinavië. Vervolgens benaderen we per land de retailer met de beste fit met onze producten, om op die manier voet aan de grond te krijgen. We zeggen dan: ‘Onze producten doen het goed in Nederland. Wat is er nodig om ze ook bij jullie tot een succes te maken?’ Vervolgens tweaken we de producten waar nodig en zetten we onze digitale kanalen aan.”

Expertise

“Belangrijk is natuurlijk dat we een bekend merk gaan worden. In Nederland lukt dat al aardig, met de slogan ‘Pizza: jouw favoriete  groente’, maar in het buitenland zijn we daarvoor afhankelijk van partijen die ons kunnen helpen, die ons verhaal dáár goed kunnen branden. Dat wiel gaan we namelijk niet zelf uitvinden. Daar in het buitenland de goede partners en media voor vinden kost veel tijd en energie. Gelukkig hebben we een goed team van adviseurs om ons heen. Mensen die op deelgebieden expertise hebben, die wij goed kunnen gebruiken. Dat helpt.” Recent is Magioni in zee gegaan met het Duitse bedrijf Oetker, om met de internationale ervaring van dit bedrijf in andere landen te kunnen groeien.