Monitor Begrijpelijke overheidsteksten

De overheid vindt het haar verantwoordelijkheid om duidelijk, begrijpelijk en toegankelijk te communiceren naar burgers en ondernemers. In het onderzoek wordt gekeken naar 140 teksten (afkomstig van 14 Nederlandse gemeenten) die gericht zijn aan mensen in een schuldhulptraject. Deze vorm van communicatie heeft grote (financiële) impact op de levens van mensen. De taal is in 62% van de gevallen moeilijk te begrijpen voor laagopgeleide lezers. Ook is het lang niet altijd duidelijk wat de lezer moet doen met een tekst. De teksten ontmoedigen de lezers door hun lengte, of zorgen voor veel stress door hun onbegrijpelijkheid. 

Het rapport adviseert overheden om hun teksten te verbeteren in drie stappen: 

  1. Kijk via automatische analyse bij een grote groep teksten naar de begrijpelijkheid, en identificeer probleemteksten die niet goed te begrijpen zijn voor de doelgroep. 
  2. Selecteer een aantal teksten die als voorbeeld kunnen dienen. Laat de opstellers samen met tekstexperts die teksten verbeteren met behulp van de Direct Duidelijk-checklist. Leg de verbeterde versies voor aan lezers met verschillende achtergrond en opleiding.
  3. Als je zeker weet dat een tekstingreep ook echt werkt bij de lezers, pas hem dan toe in zo veel mogelijk andere teksten van je organisatie.                                                                                                                                                                         

Toelichting:

Dit onderzoek is tot stand gekomen in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in samenwerking met de Taalunie en uitgevoerd door de UU en de HAN. Het ministerie van BZK is in 2018 gestart met het programma Direct Duidelijk om overheidsorganisaties te helpen duidelijk te communiceren.