Speech Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Opening Testlab ElaadNL, 8 juni 2022

‘We staan hier in een testlab dat 4 tot 5 keer zo groot is. 900m2, dubbel zoveel aansluitvermogen, overdekt en klaar om niet alleen auto’s te ontvangen, maar ook vrachtwagens, bussen, bouwmaterieel. Een prachtige schaalsprong en de opmaat naar een nieuw tijdperk van elektrisch vervoer!’ 
Dat zei staatssecretaris Heijnen woensdag 8 juni 2022 in aanwezigheid van Koning Willem-Alexander bij de opening van het nieuwe testlab van ElaadNL in Arnhem. 
 

Majesteit, Gedeputeerde mevrouw (Helma) Witjes, beste netbeheerders, energieleveranciers, voertuig- en laadpaalfabrikanten, medeoverheden, dames en heren, 

Geweldig om hier te zijn. Geweldig om zo meteen getuige te zijn van de opening van dit prachtige nieuwe testlab van Elaad door Koning Willem-Alexander. Graag feliciteer ik alle partijen die hieraan hebben meegewerkt. 

Ik begin mijn verhaal met een kleine anekdote. Want bij de communicatie-afdeling van mijn ministerie heerste een paar weken geleden grote verwarring. Arnhem? Elaad? Opening? Dat heeft de vorige staatssecretaris toch al gedaan? 

Er werd een mooie speech bijgehaald om het te bewijzen: 18 april 2018, Stientje van Veldhoven, Arnhem, Elaad. Onze beleidsmensen waren nodig om het verlossende antwoord te brengen: het is een nieuw testcentrum, het oude – daar zijn ze alweer uitgegroeid! 

En zo is het, dames en heren: de sector groeit ongekend. Wat in 2018 een prima testcentrum leek, is nu te klein. We staan hier in een testlab dat 4 tot 5 keer zo groot is. 900m2, dubbel zoveel aansluitvermogen, overdekt en klaar om niet alleen auto’s te ontvangen, maar ook vrachtwagens, bussen, bouwmaterieel. Een prachtige schaalsprong en de opmaat naar een nieuw tijdperk van elektrisch vervoer! 

We willen 1,9 miljoen emissieloze auto’s in 2030. We willen 100% zero emissie logistiek in 2050. En Nederland doet het hartstikke goed, we lopen voorop in de wereld. Grote internationale laadpaalfabrikanten en platformaanbieders komen hier vandaan. Ook de open standaarden, opdat iedereen overal kan laden, zijn van Nederlandse komaf. Zelfs Zuid-Korea gaat ze gebruiken. Al bij al verdienen in Nederland al 7.000 mensen hun brood in deze sector, een omzet van ruim 5 miljard euro…
 
Maar willen we onze ambities waarmaken, dan moeten we versnellen. En dan ontstaan er nogal wat vragen. Kan elk voertuig bij elke laadpaal terecht? Als veel voertuigen tegelijk laden, hoe houden we dan ons stroomnet stabiel? Hoe kunnen we slim laden, ieder voertuig op het juiste moment? Hoe gebruiken we de auto als batterij en kunnen we zelfs ons huis verwarmen met energie uit de auto? Hoe zorgen we dat laden over de grens net zo makkelijk wordt als in Nederland en houden we het cybersecure? Allemaal vragen waarop jullie samen antwoorden gaan vinden. 

En dat is pionieren! Elaad is de eerste in de wereld die op deze schaal de interactie gaat testen tussen vrachtwagens, laadpalen en het stroomnet. En laten we het niet alleen nationaal houden, laten we ook Europese projecten hierheen halen! Door alle partijen bij elkaar te brengen, hebben jullie een unieke positie opgebouwd. Een open testlocatie, toegankelijk voor iedereen! Een opleiding komt er ook, in samenwerking met de HAN, om monteurs méér laadpalen in kortere tijd te laten plaatsen. Geen overbodige luxe in een krappe arbeidsmarkt…

En het is natuurlijk geen toeval dat het hier in Arnhem gebeurt, met organisaties als KEMA, TENNET en Connectr om de hoek. Arnhem, de stad die al sinds 1949 met elektrische trolleybussen rijdt…

Ik wil de gezamenlijke Nederlandse netbeheerders, de provincie Gelderland, Connectr en het Industrieel Park Kleefse Waard van harte bedanken. Samen houden we Nederland in de wereldtop! En wie weet, hebben we dan over vier jaar wel wéér een nieuw testcentrum nodig. 

Dank u wel.