Symposium Koepel Rijopleiding en Verkeerseducatie, Lexmond, 13 december 2023

‘Bijna anderhalf jaar na de oprichting van de ‘Koepel Rijopleiding & Verkeerseducatie’ vindt op dezelfde plek als waar de KRV het levenslicht zag, het eerste symposium voor de rijschoolbranche plaats. Ik wil jullie bedanken voor de uitnodiging om hier te komen spreken. In het bijzonder dank ik jullie voorzitter Jos Vaessen, met wie ik al een aantal keren – zoals we dat in Den Haag zeggen – ‘goede gesprekken’ heb gevoerd.’

Dames en heren,
 

Bijna anderhalf jaar na de oprichting van de ‘Koepel Rijopleiding & Verkeerseducatie’ vindt op dezelfde plek als waar de KRV het levenslicht zag, het eerste symposium voor de rijschoolbranche plaats. Ik wil jullie bedanken voor de uitnodiging om hier te komen spreken. In het bijzonder dank ik jullie voorzitter Jos Vaessen, met wie ik al een aantal keren – zoals we dat in Den Haag zeggen – ‘goede gesprekken’ heb gevoerd. Ik ben ook heel blij dat hij recent opnieuw is benoemd als jullie voorzitter en ik feliciteer Jos daar vanaf deze plek dan ook van harte mee.
 

Jullie zijn hier, als rijschoolhouders, rijinstructeurs, opleiders van rijinstructeurs, uitgevers van leermiddelen en andere brancheorganisaties, naar toe gekomen om te horen wat de toekomstplannen van de KRV zijn. En hoewel hij in de auto onmisbaar is, kan ik me dus voorstellen dat jullie vandaag liever niet in de achteruitkijkspiegel kijken. Maar om samen van gedachte te wisselen over de toekomst van een stevige, goed georganiseerde rijschoolbranche, moet je ook het verleden kennen. Dus ik neem jullie graag mee terug naar oktober 2020; het moment waarop Emile Roemer zich als adviseur van minister Cora van Nieuwenhuizen samen met de rijschoolbranche, IBKI en het CBR ging buigen over de verbetering van de kwaliteit van de rijschoolbranche. Met niet te vergeten Ruud Rutten als trekker van deze constructieve samenwerking onder de naam Alliantie Samen Sterk. 
 

Op 14 april 2021 overhandigde Roemer het advies ‘Van rijles naar rijonderwijs’ aan demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen. Het was een stevig advies. Zowel in omvang als qua inhoud. En dat was volkomen terecht, want de kwaliteit van het rijonderwijs en de rijscholen moest omhoog. Dát was ook de reden waarom minister Van Nieuwenhuizen om dit advies had gevraagd. 
 

Mijn kabinet heeft het advies omarmd en op 25 mei 2022 ondertekende ik de kabinetsreactie. En vandaag mag ik hier, helaas ook als demissionair minister, met u van gedachten wisselen over de koepel, een van de aanbevelingen uit het advies. Ik zal proberen mijn blik zoveel mogelijk op de weg te houden en goed te anticiperen op de huidige verkeerssituatie. 
 

Over blik op de weg houden gesproken. Tijdens hun rijlessen maken leerlingen van alles mee. Een rem-ingreep, de motor die afslaat, rij-angst, geïrriteerde medeweggebruikers en heel soms zelfs een aanrijding. Allemaal leerzame ervaringen. Maar met je lesauto in de sloot belanden, dat lijkt me wel een erg heftige les. Toch gebeurde het vorige week in Leiden. Gelukkig konden de leerling en de rijinstructeur er zelf uitkomen en hielden ze er alleen een nat pak aan over.

Nu ik het toch over de rijinstructeur heb… Emile Roemer signaleerde terecht dat er plannen moesten komen om de kwaliteit van het rijonderwijs, de rijinstructeur, de rijschool en het rijexamen te verbeteren. De afgelopen twee jaar zijn heel veel mensen bij IBKI, het CBR en IenW bezig geweest om deze plannen te maken. Wel met de voorwaarde dat er altijd een goede afstemming met de rijschoolbranche zou zijn. Er ligt inmiddels een leerplan rijbewijs B op tafel, waarin belangrijke dingen staan over de kwaliteit van de rijopleiding.

Eind dit jaar zijn ook de plannen voor het rijexamen klaar, net als de plannen voor het verbeteren van de opleiding voor rijinstructeurs. Ik ben ervan overtuigd dat de instructeur de belangrijkste factor is bij de verbeteringen die we zoeken. Jullie betekenen veel voor aspirant bestuurders, dat mag niet worden onderschat. Jullie doen belangrijk werk! 
 

Er zijn in Nederland zo’n 8.000 rijscholen en ruim 15.000 rijinstructeurs. Veel rijscholen zijn helaas niet aangesloten bij een branchevereniging. Ik zou het geweldig vinden als de KRV erin slaagt een steeds groter deel van de branche aan zich te binden en daarmee zijn slagkracht vergroot. Een club waar de hele rijschoolbranche zich thuis voelt. 

Tijdens de uitwerking van het advies van Roemer hebben velen van jullie laten zien dat een goede samenwerking veel oplevert, ook als die soms moeilijk is. Ik zou jullie willen aanmoedigen om daar vooral mee door te gaan, samen met het CBR, IBKI en anderen. 
 

We staan met z’n allen nog aan het begin van de uitwerking van het plan ‘Van rijles naar rijonderwijs’. Maar naar mate er steeds meer concreet wordt, is het nog belangrijker dat de KRV een goede gesprekspartner is voor IenW en anderen. Een gesprekspartner waarmee snel kan worden geschakeld. Een gesprekspartner die feilloos aanvoelt wat er speelt in de branche. En, niet onbelangrijk, een gesprekspartner die de rijschoolwereld meeneemt in de kwaliteitsverbeteringen; kritische rijschoolhouders zullen zich eerder laten overtuigen door collega’s dan door een minister.


Ook kan de KRV een belangrijke schakel zijn in de communicatie naar jullie en jullie collega’s. En last but not least kan een sterke koepel een belangrijke speler zijn voor het IBKI en het CBR. Alexander Pechtold zegt in ieder geval vaak tegen me dat hij tegenspraak van een sterke koepel belangrijk vindt en waardeert. Ik adviseer jullie van harte om die uitspraak eens stevig te testen de komende jaren. 
 

Kortom: een sterke koepel is van groot belang voor mij en het ministerie. Daarom hebben we ook besloten om de KRV een 2-jarige opstartsubsidie te geven. Vandaag vieren we de succesvolle oprichting. Ik hoop, wens en verwacht dat we over twee of drie jaar opnieuw in de achteruitkijkspiegel kijken en zien dat de KRV onderweg is gegroeid en doorontwikkeld. Ik geloof daar in.
 

Dames en heren,

Er is in de afgelopen maanden een hoop gebeurd. Niet in de laatste plaats het aftreden van het kabinet. Het past mij als demissionair minister nu niet om te ver vooruit te kijken. 

Maar ik kan wel tevreden constateren dat alles in de steigers staat om vervolgstappen te zetten naar een mooie toekomst voor de rijschoolsector. Ik wens jullie nog een goede afronding van dit symposium en alvast een succesvol, veilig en gezond 2024!
 

Dank voor jullie aandacht.