Prijs en design voor jongere belangrijkst bij keuze mobieltje

AMSTERDAM, 20060731 -- De prijs (50 procent) en het design van een mobiele telefoon (49 procent) zijn voor jongeren de belangrijkste redenen om te kiezen voor een mobiele telefoon. Daarna zijn pas de kwaliteit (48 procent) en het gebruiksgemak (36 procent) van belang. Dit blijkt uit een peiling die www.CheckitOut.nl (onderdeel van Newcom Research & Consultancy) heeft uitgevoerd onder jongeren tussen 12 en 25 jaar.


De prijs (50 procent) en het design van een mobiele telefoon (49 procent) zijn voor jongeren de belangrijkste redenen om te kiezen voor een mobiele telefoon. Daarna zijn pas de kwaliteit (48 procent) en het gebruiksgemak (36 procent) van belang. Dit blijkt uit een peiling die www.CheckitOut.nl (onderdeel van Newcom Research & Consultancy) heeft uitgevoerd onder jongeren tussen 12 en 25 jaar.

Meerderheid tevreden over abonnement
Een grote meerderheid van de jongeren (84 procent) is tevreden over het abonnement dat ze op dit moment bezitten, 7 procent is ontevreden. In vergelijking met 2005 is het aandeel tevreden jongeren gedaald met 3 procent (in 2005 87 procent tevreden).

Prijs en design mobiele telefoon belangrijk
Bij de keuze voor een (nieuwe) telefoon is de prijs voor 50 procent van de jongeren het meest belangrijk. Daarnaast zijn het design van de telefoon (49 procent) en een goede kwaliteit van de telefoon (48 procent) zeer belangrijk. In 2005 vonden de jongeren het design nog belangrijker (54 procent) dan de prijs (47 procent). Minder belangrijk voor de keuze van een telefoon vinden de jongeren een goede klantenservice (6 procent), garantie op de telefoon (6 procent) en het feit dat een telefoon wordt aanbevolen in tests (7 procent) of door het winkelpersoneel (8 procent).

Ergernissen
Luide telefoongesprekken zijn voor 47 procent van de jongeren een bron van ergernis met betrekking tot mobiel telefoongebruik. Ook een irritante ringtone is voor veel jongeren (46 procent) ergerlijk. Andere zaken waar jongeren zich - weliswaar in minder mate - aan ergeren, zijn onder meer slecht bereik (40 procent) en het ongewild moeten meeluisteren met andere gesprekken (38 procent).

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd via het online panel van CheckitOut.nl (onderdeel van Newcom Research & Consultancy). Aan het onderzoek hebben 585 jongeren in de leeftijd van 12 t/m 25 jaar meegedaan. Het onderzoek wordt jaarlijks herhaald.




Ingezonden persbericht