Stemmen op de Kindertop

De Kindertop is zojuist officieel afgesloten. Bij de uitgang van Studio 22 staat een lachende Julienne (10) uit Voorschoten. 'Ik vond het een hartstikke leuke dag. We hebben een film gemaakt! Met camera’s, felle lampen en een soort hengel voor het geluid. Ik ben op de radio geweest…'

De Kindertop was origineel opgezet. Tien thema’s kwamen 6 juni in het Hilversumse Mediapark aan bod rond jeugd, gezin en school. De uitwerking vond plaats in redactieteams. Af en toe schoven minister Rouvoet en staatssecretaris Dijksma (Onderwijs) aan.

Tijdig ingrijpen

In redactieteam 3 ging het over ‘Geen kind tussen wal en schip’. Fons Dingelstad verzorgde de inleiding. Hij is een projectleider die zich bezig houdt met de vernieuwing van zorgstructuren in het onderwijs. Zijn stelling is helder: 'Scholen en jeugdzorg moeten regionaal beter samenwerken om leerlingen die zorg nodig hebben, passend onderwijs en goede zorg te bieden. Ze moeten de ontwikkeling van individuele leerlingen scherper volgen. Zodat ze tijdig kunnen ingrijpen wanneer zich problemen voordoen.'

Kok of matroos

Gespreksleider Roy Tomeij interrumpeerde: 'Begrijp jij wat hij bedoelt?' De jongen op de eerste rij schudde het hoofd. Dingelstad vroeg wat hij later wil worden. 'Kok!' klonk het beslist. 'Dan moet je dus straks wel een passende beroepsopleiding gaan volgen. Zodat je niet wordt opgeleid voor matroos. De school moet je daarin begeleiden.'

Simpel en uitvoerbaar

Tomeij vervolgde: 'Sommige leerlingen hebben, naast extra aandacht op school, ook jeugdzorg nodig. Suggesties voor een betere samenwerking tussen school en jeugdzorg?' Op de eerste rijen werden driftig blaadjes ingevuld. Sharon Dijksma bekeek de voorstellen. 'Hier staat: Hou het simpel en uitvoerbaar. Dat spreekt mij erg aan. Het laatste wat we willen zijn nieuwe regels en wetten. Onderwijzers en leraren moeten juist meer tijd krijgen om les te geven. Dan zijn ze ook in staat om zorgleerlingen extra aandacht te geven.'

Gesprekken op msn

Redactieteam 7 had als thema ‘De kracht van het gezin’. De teamleden waren bijeen in de foyer, een soort loungeruimte met gedempt licht en oranje sofa’s. De stelling: ouders zijn de belangrijkste opvoeders en het gezin moet garant staan voor veilig en gezond opgroeien.

In de hoek zit een groepje kinderen. Sommigen al in de brugklasleeftijd, anderen nog maar net peuter af. Gespreksleider Huub van ’t Hek vroeg hen of zij in een gelukkig gezin leven. Het antwoord was bevestigend. 'Kennen zij ongelukkige kinderen en hoe zouden ze hen helpen?' Jacco (12) weet het wel: 'Door veel met ze te spelen en gesprekken te voeren op msn. Je moet ook met hun vader en moeder gaan praten.'

Lessen van opa en oma

Hichan (13) uit Amersfoort heeft drie broers en vier zussen en is de jongste thuis. Van ’t Hek was verheugd dit te horen. Hij betreurde dat de gezinnen tegenwoordig zo klein zijn. 'Omdat de gezinsgrootte is afgenomen vindt er geen goede overdracht van normen en waarden meer plaats. Vroeger leerde een kind ook van opa’s en oma’s. Falen de ouders nu als opvoeders, dan is er geen vangnet meer.'

Je moet daarom waarborgen dat het gezin over goede ‘verlengstukken’ beschikt, reageerde een medewerker van Defence for Children. 'Kijk eerst naar het kind en dan naar het gezin. Een school moet alert zijn op kinderen met afwijkend gedrag. Zorg dat ze veilig zijn en rust hebben. Dan kom je vervolgens automatisch bij de ouders terecht.'

Stilte op de set

Na de ochtendsessie gingen de teams in de middag aan de slag met televisiemakers. Op basis van het eigen thema werd een script bedacht en de camera ter hand genomen. Het onverbiddelijke ‘Stilte op de set!’ klonk uit alle hoeken van de studio. André Rouvoet beloofde dat de aanwezigen allen een dvd met de zelf gemaakte rolprent ontvangen. Waarna hij en Dijksma zich concentreerden op hun kerntaak: handtekeningen uitdelen aan kinderen.