Einde aan problemen met overstappen internet in zicht

Het einde van de problemen die mensen ondervinden wanneer ze overstappen naar een andere internetprovider lijkt in zicht.

Dat schrijft staatssecretaris Heemskerk vrijdag 12 december 2008 in antwoord op Kamervragen. Eerder dit jaar maakte de staatssecretaris afspraken met de internetproviders om de problemen die consumenten vaak ondervinden bij het overstappen van provider tot het verleden te laten behoren. Vier afspraken stonden daarbij centraal:

  1. Consumenten worden via de websites van de aanbieders helder en uniform geïnformeerd over het overstapproces;
  2. De bij de afspraken betrokken internetproviders melden zich aan bij de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten. Hierdoor kan de consument bij een geschil op een eenvoudige manier zijn recht halen;
  3. Per 1 januari 2009 kan een consument eenvoudiger overstappen, doordat de nieuwe aanbieder de overstap voor de klant volledig kan verzorgen;
  4. Per 1 januari 2009 zal tenminste 95% van het aantal overstappen probleemloos verlopen met een dienstonderbreking die maximaal 24 uur mag duren;

De zes providers (BBNed, Online, KPN, Tele2, UPC en Ziggo) met wie deze afspraken werden gemaakt bedienen samen ruim 90 procent van de consumentenmarkt voor internet.

Overstap regelen

In een recent gesprek met de providers hebben zij verzekerd dat de eerste drie afspraken gerealiseerd worden per 1 januari as. Groot voordeel hiervan is dat de consument - net zoals soms in de verzekeringssector - zijn overstap straks eenvoudig kan regelen met zijn nieuwe provider. Aan het realiseren van de vierde doelstelling wordt nog hard gewerkt. Hiervoor worden allerlei ICT-systemen aangepast waar nog druk aan gesleuteld wordt. In de loop van het eerste kwartaal 2009 komt ook deze doelstelling in zicht, aldus de providers.

Onafhankelijke providers

Volgens de staatssecretaris maken de internetproviders serieus werk van de problematiek. Wel wijst hij erop dat het belangrijk is dat ook enkele 'onafhankelijke' providers (zo'n 10 procent van de markt) zich nog bij de afspraken aansluiten. Hiertoe roept de staatssecretaris deze providers dan ook op. Daarnaast is het belangrijk dat consumenten zelf bij een overstap goed opletten, bijvoorbeeld wanneer ze zelf de aansluiting verzorgen. De staatssecretaris blijft de uitvoering van de afspraken - mede gelet op recent onderzoek van de Consumentenbond - overigens nauwgezet monitoren. 'Vooralsnog is wetgeving echter niet nodig en lijkt er nu echt een einde te komen aan alle problemen', aldus de staatssecretaris.