Start maand van de Nederlandse vormgeving Madrid

Vandaag start in Madrid de maand van de Nederlandse vormgeving. In de Spaanse hoofdstad zijn een maand lang tentoonstellingen, lezingen en debatten te zien en te volgen over Dutch Design.

De maand van de Dutch Design is een initiatief van de Nederlandse ambassade in Madrid. De ambassade organiseert gedurende de maand maart samen met Nederlandse en Spaanse partners diverse activiteiten gedurende rondom Nederlandse toegepaste kunst. Ontwerpster Hella Jongerius houdt bijvoorbeeld een lezing, het Museo Nacional de Artes Decorativas heeft een tentoonstelling over Rietveld en er is een Nederlandse designroute langs Madrileense winkels. Doel van de maand is niet alleen aandacht te vragen voor Nederland, maar ook kennismaking van buitenlanders met Nederland (de zogeheten publieksdiplomatie, een belangrijke taak van ambassades) en Nederlands design in het bijzonder. Nederlandse toegepaste kunst is in het buitenland erg succesvol.

Staatssecretaris Timmermans (Internationaal Cultuurbeleid) hecht veel belang aan een sterk internationaal cultuurbeleid. “Nederland is door de eeuwen heen een culturele vrijhaven geweest”, benadrukte hij eind november bij de bekendmaking van het logo van de Dutch Design-maand.

Timmermans onthulde het logo samen met de Madrileense wethouder van cultuur. Een Spaans-Nederlandse jury koos het winnende beeldmerk uit ruim honderd inzendingen van studenten van Madrileense en Nederlandse van kunst- en designacademies. De winnaar was Jeremie Cornelissen van de Design Academie in Eindhoven. Zijn logo bestaat uit twee Nederlandse leeuwen die met de rug naar elkaar toe een stierenkop vormen.